Lengyelország kikéri magának a haláltáborokat, a miniszterelnök történelemhamisítást emleget

  • Szabó Ádám
  • 2019. november 22.

Mikrofilm

De mi is a The Devil Next Door igazi bűne?

A Netflixről sok rossz elmondható, egyet viszont a legnagyobb ellenségei is kénytelenek beismerni: újra divatba hozta a dokumentumfilmeket.

2015-ös, Making a murderer című sorozata igazi szenzációszámba ment; megszerezték maguknak David Attenborough-t; egész estés dokujaik közül hetet, rövid dokumentumfilmjeik közül ötöt is Oscarra jelöltek – előbbi kategóriában egyszer, utóbbiban kétszer győztek is.

Legújabb próbálkozásukkal ismét kemény témába vágtak: a náci haláltáborokban történteket boncolgatják. A The Devil Next Door című minisorozat főszereplője egy látszólag kedves clevelandi nagypapa, akit azért citálnak a bíróság elé Izraelben, mert azzal vádolják, hogy

hírhedten kegyetlen őr volt az egyik koncentrációs táborban.

A sztori lebilincselő, mégsem ez keltett hatalmas visszhangot – hanem az, hogy a lengyelek történelemhamisítással vádolják a Netflixet. Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök a BBC szerint levelet írt a streaming szolgáltatónak, amiben azt nehezményezte, hogy a sorozatban hamis térképen mutatták be a haláltáborokat: a mai Lengyelország területére jelölték be őket, miközben a II. világháború alatt az ország valójában német megszállás alatt állt.

A politikus szerint emiatt úgy tűnik, mintha a lengyelek lettek volna felelősek több millió zsidó elpusztításáért. Morawiecki szerint fontos az emlékek tiszteletben tartása és a II. világháborúról és a holokausztról szóló igazság megőrzése – ezzel szemben a Netflixet azzal vádolja, hogy számos műsora pontatlan, és átírja a történelmet. Leveléhez a hamis térkép mellé egy pontosat is csatolt példaként – ezt osztotta meg Twitter-fiókján a lengyel külügyminisztérium.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.