Máris kihirdethetjük az év vesztes filmstúdióját

Mikrofilm

Videójáték-adaptáció, horrorok, akcióvígjáték és dráma – a Lionsgate stúdió bármivel próbálkozott idén, beletört a bicskája.

Ugyan a mozik elkezdtek magukra találni, de a box office-eredmények (ez az összebevételt jelenti) még mindig nem tértek vissza a Covid előtti idők számaihoz – nagyjából így lehetne összefoglalni a nyári mozihelyzetet, melyet a legfőbb nyertesek és vesztesek felsorolásával ebben a cikkünkben veséztük ki alaposan.

A nagyot bukó filmek között már ebben is több Lionsgate-produkciót találhatunk, a stúdió azonban azóta is veszteséget veszteségre halmoz: már hét egymást követő bukásnál tart. A céget 1997-ben alapították, a 2000-es években pedig felvásárlásokkal valódi terjeszkedésbe kezdett. Ezek közül a legjelentősebb talán a Twillight-filmeket gyártó és forgalmazó Summit Entertainment bekebelezése volt 2012-ben. Egy évvel később már büszkén jelenthették, hogy zsinórban másodszor haladta meg a mozibevételük az egymilliárd dollárt, elsősorban olyan sikereknek köszönhetően, mint Az éhezők viadala aktuális része vagy a Szemfényvesztők. Öt év múlva viszont már arról cikkeztek a lapok, hogy a Lionsgate-et cápaként kerülgetik az olyan nagy konglomerátumok, mint a Comcast vagy a Sony, sőt, a játékgyártó Hasbrót is érdekelné a felvásárlás. Ők végül inkább azt az Entertainment One-t vették meg, mely például a Peppa Pig-sorozat gyártásáról ismert. Aztán 2023-ban a Lionsgate vásárolta fel az Entertainment One-t a Hasbrótól.

Az idei évtől minden bizonnyal sokat vártak a stúdiónál, hiszen egy rakás jól csengő, sztárokat felvonultató sikervárományost mutattak be, végül azonban szinte mindegyikkel buktak.

A sor a nyári Borderlands című videójáték-adaptációval kezdődött. Ezt az eddig főleg horrorjairól ismert Eli Roth rendezte, és olyan sztárok szerepelnek benne, mint az Oscar-díjas Jamie Lee Curtis, Kevin Hart vagy Cate Blanchett. Hiába azonban a nagy nevek és az alapot adó, sikeres videójáték, a produkció a folyamatos tologatások és nézeteltérések miatt úgy tűnik, eleve rossz csillagzat alatt született – ezt ebben a cikkünkben mutattuk be. A forgatókönyvíró végül levetette nevét a stáblistáról, a filmet pedig gyűlölték a kritikusok (jelenleg 10%-on áll a Rottentomatoeson), a nézőket pedig egyszerűen hidegen hagyta: a körülbelül 120 millió dollárba kerülő film világszinten alig 30 milliót hozott.

Ezután következett a tragikus sorsú A holló remake-je, amelyet harminc évvel azután mutattak be, hogy az eredeti főszereplőjét, Brandon Lee-t a forgatás során agyonlőtték. A remake-et az előző film rendezője, Alex Proyas kegyeleti okokból már a bemutató előtt elítélte, később a kritikusok sem bántak vele kesztyűs kézzel – nem csoda tehát, ha nem tolakodtak érte a nézők. Az 50 milliót kóstáló mozi világszinten 23 milliót hozott, ami persze újabb kudarc.

Az ezt követő bukások kevésbé voltak harsányak, hiszen eleve alacsonyabb költségvetésű filmekről van szó, de attól ugyanolyan fájdalmasan érintették a stúdiót. Ott volt az 1992 című történelmi thriller, amely az ekkoriban Los Angelesben zajló, Rodney King-féle tüntetések idején játszódik, ráadásul ez Ray Liotta egyik utolsó filmszerepe; bevételei azonban még a 3 millió dollárt sem érték el. A Halle Berry nevével fémjelzett Ne oldozz el!-t az év egyik nagy rémisztgetésének szánták, ám a posztapokaliptikus horrornak be kellett érnie 16 millió dolláros bevétellel, amivel még gyártási költségeit sem hozta vissza. A The Killer’s Game című akcióvígjátékban a pankrátorként kezdő, ám filmsztárként is egyre sikeresebb Dave Bautista látható, ennek ellenére még 6 millió értékben sem váltottak rá jegyeket.

A 2017-es Az igazi csoda annak idején az év egyik meglepetéssikerét aratta. Ez egy eltorzult arcú kisfiú történetén keresztül beszél a szeretetről és az elfogadásról. Az alapul szolgáló könyvet jegyző R.J. Palacio Fehér madár címen képregényben folytatta az ifjúsági regényt – volt tehát mihez nyúlni. A folytatásra azonban nem tért vissza Owen Wilson és Julia Roberts sem, ahogy a főszereplő Jacob Tremblay is távol maradt. Így is sikerült azonban nagy neveket szerződtetni: a rendező Marc Fosrster (Én, Pán Péter, A Quantum csendje, Az ember, akit Ottónak hívtak) lett, de feltűnik benne Gillian Anderson és Helen Mirren is. Mindezek ellenére a filmet szinte teljes érdektelenség fogadta, eddigi hétmilliós összbevétele eltörpül még az első rész 27,5 milliós bemutatkozó eredményéhez képest is.

Talán ezeknél is nagyobb bukás volt azonban a Lionsgate legbátrabb húzása. Francis Ford Coppola három évtizedes álomprojektjével, a Megalopolisszal mi is többször foglalkoztunk: ebben a cikkünkben a forgatás körüli nehézségeket mutattuk beitt írtunk a rendező illetlen viselkedése miatt kirobbanó botrányrólide kattintva pedig elolvashatják, milyen fejvakarásba került, hogy forgalmazót találjanak a mozinak. A filmet végül a Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be mérsékelt sikerrel, de a Lionsgate kész volt mentőövet dobni Coppolának, aki többek között borbirtokait eladva, saját zsebéből finanszírozta a 120 millió dolláros vállalkozást – és ragaszkodott hozzá, hogy a streamingek helyett a nagyvásznon legyen nézhető. Jelen állás szerint 12 millió dollárnál jár a film világszintű bevétele, ami nem túl jó hír Coppolának, és nem mutat jól a Lionsgate számára sem.

A stúdió ugyanis ezzel mindössze három hónapon belül hét hatalmas bukáson van túl. A Variety írása szerint ehhez hasonló műfajfókuszú bemutatókkal ma már egyetlen nagyobb stúdió sem áll elő, hiszen a heist (bankrablós) komédiákat, a megható felnövéstörténeteket vagy a horrorfilmeket a közönség jobbára inkább a streamingplatformokon keresi, hiszen ezek kikoptak a mozikból. A Benchmark Co. cég egyik elemzője szerint sem arról van szó, hogy a Lionsgate túl sok filmet mutatott be túl rövid időn belül, hiszen ezek változatos műfajból kerültek ki, így nem szívták el egymás elől a nézőket. „Valahogy semmi sem működött” – sommázta a szakértő a stúdió eredményeit.

Némiképp javítja a helyzetet, hogy a cég rendszerint szűkösebb büdzsével készít filmeket, a külföldi forgalmazás jogait pedig eladja másoknak. Talán legnagyobb bukásuk, a Megalopolis esetében sem jártak tehát annyira rosszul: a költségeket maga Coppola állta, a Lionsgate csak a terjesztésért felelt, így azzal, hogy a film jogait Amerikán kívül értékesítette (Magyarországon például a Mozinetnek), annak ellenére keresett rajta, hogy a mozi nem teljesített jól. A Borderlands az a típusú nagyköltségvetésű mozi volt, amelyből nem sok akad a cég bemutatónaptárában; ennél a szakértők szerint egy körülbelül 30 milliós veszteséget könyvelhettek el. A többi bemutatójuk pedig egyszerűen nem volt akkora horderejű film, hogy a bukásuk magukkal rántaná a céget, bár egy rakás kisebb bukta bőven felér azzal a veszteséggel, amit egyetlen nagy bukás okoz.

Különösen a tavalyi eredmények fényében feltűnő a stúdió mélyrepülése: a John Wick: 4. felvonás, a Fűrész 10 és az Énekesmadarak és kígyók balladája című Az éhezők viadala előzményfilm mind dollárszázmilliós bevételeket értek el. Ezeket, ugyanúgy mint az idei ballépéseket az a Joe Drake stúdiófejes hagyta jóvá, akit idén januárban váltottak le. Arról persze lehet vitatkozni, mennyire játszott közre a rossz eredményben, hogy maguk a filmek sem sikerültek jól, az azonban biztos, hogy ilyen gyenge teljesítmény után a cég a jövőben várhatóan jóval óvatosabb lesz: azaz még kevesebb hasonló kockázatokat vállal.

Márpedig a Lionsgate-et pont azért szokták dicsérni, mert nemcsak a nagyközönség számára készít filmeket, hanem az olyan csoportoknak is, melyeket a nagyobb stúdiók jellemzően elhanyagolnak. Ilyenek a keresztények vagy épp a feketék: az előbbieket megcélzó Unsung Hero augusztusban több mint 20 millió dollárt fialt, az utóbbiaknak szánt The Blackening című horrorvígjáték pedig két éve ért el sikereket, már készül is a folytatása. A USC filmprofesszora, Jason Squire is ezt emelte ki a Varietynek: a stúdió általában igyekszik betömni a lyukakat, azaz olyan célcsoportokat céloz meg, melyeket egy Disney nem feltétlenül – előfordul azonban, hogy nem jön be a számításuk, mert a nézők távol maradnak. Ilyenkor pedig a befektetők is elkezdenek elszivárogni: a cég részvényei tavalyhoz képest 30 százalékot estek.

Nem a Lionsgate az egyetlen stúdió azonban, aminek semmi sem akart idén bejönni: a Warner Bros., a Universal és az Apple is érzékeny veszteségeket szenvedett, az amerikai mozibevételek összességében pedig 11 százalékkal alacsonyabbak idén a tavalyiaknál. A jövő azonban akár még biztató is lehet a cégnél: 2025 áprilisában mutatják be a Michael Jackson-életrajzi filmet, nyáron érkezik az Ana de Armas nevével fémjelzett John Wick-spinoff, a Ballerina, és már készül a következő Az éhezők viadala, valamint a Szemfényvesztők harmadik epizódja.

(Címlapképünkön: részlet a Megalopolis című filmből)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.