Máris kihirdethetjük az év vesztes filmstúdióját

Mikrofilm

Videójáték-adaptáció, horrorok, akcióvígjáték és dráma – a Lionsgate stúdió bármivel próbálkozott idén, beletört a bicskája.

Ugyan a mozik elkezdtek magukra találni, de a box office-eredmények (ez az összebevételt jelenti) még mindig nem tértek vissza a Covid előtti idők számaihoz – nagyjából így lehetne összefoglalni a nyári mozihelyzetet, melyet a legfőbb nyertesek és vesztesek felsorolásával ebben a cikkünkben veséztük ki alaposan.

A nagyot bukó filmek között már ebben is több Lionsgate-produkciót találhatunk, a stúdió azonban azóta is veszteséget veszteségre halmoz: már hét egymást követő bukásnál tart. A céget 1997-ben alapították, a 2000-es években pedig felvásárlásokkal valódi terjeszkedésbe kezdett. Ezek közül a legjelentősebb talán a Twillight-filmeket gyártó és forgalmazó Summit Entertainment bekebelezése volt 2012-ben. Egy évvel később már büszkén jelenthették, hogy zsinórban másodszor haladta meg a mozibevételük az egymilliárd dollárt, elsősorban olyan sikereknek köszönhetően, mint Az éhezők viadala aktuális része vagy a Szemfényvesztők. Öt év múlva viszont már arról cikkeztek a lapok, hogy a Lionsgate-et cápaként kerülgetik az olyan nagy konglomerátumok, mint a Comcast vagy a Sony, sőt, a játékgyártó Hasbrót is érdekelné a felvásárlás. Ők végül inkább azt az Entertainment One-t vették meg, mely például a Peppa Pig-sorozat gyártásáról ismert. Aztán 2023-ban a Lionsgate vásárolta fel az Entertainment One-t a Hasbrótól.

Az idei évtől minden bizonnyal sokat vártak a stúdiónál, hiszen egy rakás jól csengő, sztárokat felvonultató sikervárományost mutattak be, végül azonban szinte mindegyikkel buktak.

A sor a nyári Borderlands című videójáték-adaptációval kezdődött. Ezt az eddig főleg horrorjairól ismert Eli Roth rendezte, és olyan sztárok szerepelnek benne, mint az Oscar-díjas Jamie Lee Curtis, Kevin Hart vagy Cate Blanchett. Hiába azonban a nagy nevek és az alapot adó, sikeres videójáték, a produkció a folyamatos tologatások és nézeteltérések miatt úgy tűnik, eleve rossz csillagzat alatt született – ezt ebben a cikkünkben mutattuk be. A forgatókönyvíró végül levetette nevét a stáblistáról, a filmet pedig gyűlölték a kritikusok (jelenleg 10%-on áll a Rottentomatoeson), a nézőket pedig egyszerűen hidegen hagyta: a körülbelül 120 millió dollárba kerülő film világszinten alig 30 milliót hozott.

Ezután következett a tragikus sorsú A holló remake-je, amelyet harminc évvel azután mutattak be, hogy az eredeti főszereplőjét, Brandon Lee-t a forgatás során agyonlőtték. A remake-et az előző film rendezője, Alex Proyas kegyeleti okokból már a bemutató előtt elítélte, később a kritikusok sem bántak vele kesztyűs kézzel – nem csoda tehát, ha nem tolakodtak érte a nézők. Az 50 milliót kóstáló mozi világszinten 23 milliót hozott, ami persze újabb kudarc.

Az ezt követő bukások kevésbé voltak harsányak, hiszen eleve alacsonyabb költségvetésű filmekről van szó, de attól ugyanolyan fájdalmasan érintették a stúdiót. Ott volt az 1992 című történelmi thriller, amely az ekkoriban Los Angelesben zajló, Rodney King-féle tüntetések idején játszódik, ráadásul ez Ray Liotta egyik utolsó filmszerepe; bevételei azonban még a 3 millió dollárt sem érték el. A Halle Berry nevével fémjelzett Ne oldozz el!-t az év egyik nagy rémisztgetésének szánták, ám a posztapokaliptikus horrornak be kellett érnie 16 millió dolláros bevétellel, amivel még gyártási költségeit sem hozta vissza. A The Killer’s Game című akcióvígjátékban a pankrátorként kezdő, ám filmsztárként is egyre sikeresebb Dave Bautista látható, ennek ellenére még 6 millió értékben sem váltottak rá jegyeket.

A 2017-es Az igazi csoda annak idején az év egyik meglepetéssikerét aratta. Ez egy eltorzult arcú kisfiú történetén keresztül beszél a szeretetről és az elfogadásról. Az alapul szolgáló könyvet jegyző R.J. Palacio Fehér madár címen képregényben folytatta az ifjúsági regényt – volt tehát mihez nyúlni. A folytatásra azonban nem tért vissza Owen Wilson és Julia Roberts sem, ahogy a főszereplő Jacob Tremblay is távol maradt. Így is sikerült azonban nagy neveket szerződtetni: a rendező Marc Fosrster (Én, Pán Péter, A Quantum csendje, Az ember, akit Ottónak hívtak) lett, de feltűnik benne Gillian Anderson és Helen Mirren is. Mindezek ellenére a filmet szinte teljes érdektelenség fogadta, eddigi hétmilliós összbevétele eltörpül még az első rész 27,5 milliós bemutatkozó eredményéhez képest is.

Talán ezeknél is nagyobb bukás volt azonban a Lionsgate legbátrabb húzása. Francis Ford Coppola három évtizedes álomprojektjével, a Megalopolisszal mi is többször foglalkoztunk: ebben a cikkünkben a forgatás körüli nehézségeket mutattuk beitt írtunk a rendező illetlen viselkedése miatt kirobbanó botrányrólide kattintva pedig elolvashatják, milyen fejvakarásba került, hogy forgalmazót találjanak a mozinak. A filmet végül a Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be mérsékelt sikerrel, de a Lionsgate kész volt mentőövet dobni Coppolának, aki többek között borbirtokait eladva, saját zsebéből finanszírozta a 120 millió dolláros vállalkozást – és ragaszkodott hozzá, hogy a streamingek helyett a nagyvásznon legyen nézhető. Jelen állás szerint 12 millió dollárnál jár a film világszintű bevétele, ami nem túl jó hír Coppolának, és nem mutat jól a Lionsgate számára sem.

A stúdió ugyanis ezzel mindössze három hónapon belül hét hatalmas bukáson van túl. A Variety írása szerint ehhez hasonló műfajfókuszú bemutatókkal ma már egyetlen nagyobb stúdió sem áll elő, hiszen a heist (bankrablós) komédiákat, a megható felnövéstörténeteket vagy a horrorfilmeket a közönség jobbára inkább a streamingplatformokon keresi, hiszen ezek kikoptak a mozikból. A Benchmark Co. cég egyik elemzője szerint sem arról van szó, hogy a Lionsgate túl sok filmet mutatott be túl rövid időn belül, hiszen ezek változatos műfajból kerültek ki, így nem szívták el egymás elől a nézőket. „Valahogy semmi sem működött” – sommázta a szakértő a stúdió eredményeit.

Némiképp javítja a helyzetet, hogy a cég rendszerint szűkösebb büdzsével készít filmeket, a külföldi forgalmazás jogait pedig eladja másoknak. Talán legnagyobb bukásuk, a Megalopolis esetében sem jártak tehát annyira rosszul: a költségeket maga Coppola állta, a Lionsgate csak a terjesztésért felelt, így azzal, hogy a film jogait Amerikán kívül értékesítette (Magyarországon például a Mozinetnek), annak ellenére keresett rajta, hogy a mozi nem teljesített jól. A Borderlands az a típusú nagyköltségvetésű mozi volt, amelyből nem sok akad a cég bemutatónaptárában; ennél a szakértők szerint egy körülbelül 30 milliós veszteséget könyvelhettek el. A többi bemutatójuk pedig egyszerűen nem volt akkora horderejű film, hogy a bukásuk magukkal rántaná a céget, bár egy rakás kisebb bukta bőven felér azzal a veszteséggel, amit egyetlen nagy bukás okoz.

Különösen a tavalyi eredmények fényében feltűnő a stúdió mélyrepülése: a John Wick: 4. felvonás, a Fűrész 10 és az Énekesmadarak és kígyók balladája című Az éhezők viadala előzményfilm mind dollárszázmilliós bevételeket értek el. Ezeket, ugyanúgy mint az idei ballépéseket az a Joe Drake stúdiófejes hagyta jóvá, akit idén januárban váltottak le. Arról persze lehet vitatkozni, mennyire játszott közre a rossz eredményben, hogy maguk a filmek sem sikerültek jól, az azonban biztos, hogy ilyen gyenge teljesítmény után a cég a jövőben várhatóan jóval óvatosabb lesz: azaz még kevesebb hasonló kockázatokat vállal.

Márpedig a Lionsgate-et pont azért szokták dicsérni, mert nemcsak a nagyközönség számára készít filmeket, hanem az olyan csoportoknak is, melyeket a nagyobb stúdiók jellemzően elhanyagolnak. Ilyenek a keresztények vagy épp a feketék: az előbbieket megcélzó Unsung Hero augusztusban több mint 20 millió dollárt fialt, az utóbbiaknak szánt The Blackening című horrorvígjáték pedig két éve ért el sikereket, már készül is a folytatása. A USC filmprofesszora, Jason Squire is ezt emelte ki a Varietynek: a stúdió általában igyekszik betömni a lyukakat, azaz olyan célcsoportokat céloz meg, melyeket egy Disney nem feltétlenül – előfordul azonban, hogy nem jön be a számításuk, mert a nézők távol maradnak. Ilyenkor pedig a befektetők is elkezdenek elszivárogni: a cég részvényei tavalyhoz képest 30 százalékot estek.

Nem a Lionsgate az egyetlen stúdió azonban, aminek semmi sem akart idén bejönni: a Warner Bros., a Universal és az Apple is érzékeny veszteségeket szenvedett, az amerikai mozibevételek összességében pedig 11 százalékkal alacsonyabbak idén a tavalyiaknál. A jövő azonban akár még biztató is lehet a cégnél: 2025 áprilisában mutatják be a Michael Jackson-életrajzi filmet, nyáron érkezik az Ana de Armas nevével fémjelzett John Wick-spinoff, a Ballerina, és már készül a következő Az éhezők viadala, valamint a Szemfényvesztők harmadik epizódja.

(Címlapképünkön: részlet a Megalopolis című filmből)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.