VERZIÓ 16

Még mindig forog

Mikrofilm

Némely játékfilm végén ott olvasható a megnyugtató közlés, hogy a forgatás során senkinek (állatnak, kaszkadőrnek) nem esett bántódása, ám tudjuk, a dokumentumfilmezés, akárcsak a valóság, a legkevésbé sem kedvez az ilyen megbékítő formuláknak. Az azonban még dokuban is megdöbbentő, ha a zárópercben egy hosszú névsor a film készítése idején meghalt közreműködőket lajstromozza, miként a szíriai Saeed Al Batal és Ghiath Ayoub 2011 és 2015 között forgatott s tavaly bemutatott alkotása végén látható. Megdöbbentő, habár korántsem váratlan, hiszen a helyszín a jelenkor legvéresebb, reménytelen válsággóca, és voltaképpen már maga a címadás is az egészen bizonyosan bekövetkező sorozatos tragédiákra utal. És valóban, a szíriai polgárháború Douma frontvárosában megtapasztalható minden háború gyilkos rettenete, elképzelhetők és elképzelhetetlenek egyaránt helyet követelnek ebben a két, sokkoló órában. A helyzet a maga mindennapiságában olyannyira esztelenül szélsőséges, a megörökítés tétje oly nyilvánvalóan, sőt szemmel láthatóan halálos, a dokumentáló elszántság pedig póztalanságában is hősi és mártíri gesztusú, hogy az az esetleges kritikai megjegyzéseket jószerint kizárja. Ráadásul a felmerülő legalapvetőbb „kifogás”, a véres események átláthatatlan, követhetetlen (és egyúttal abszurdan önismétlő) jellege nem olyasmi, amit méltányos lenne a filmkészítők fejére olvasni. Az ugyanis megmarad a világtörténelem jelen idejű – és alighanem örök szégyenéül.

Vetítik: november 13-án, 20.15-kor a Művész Buñuel termében, illetve 17-én, 17.45-kor a Toldi nagytermében

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.