Minden idők legdrágább sorozata lesz A Gyűrűk Ura

  • narancs.hu
  • 2021. április 21.

Mikrofilm

A korona, a Trónok harca és a The Mandalorian is elbújhat majd mögötte.

2018-ban jelentették be, hogy sorozat készül az előbb regényként, majd filmként az egész világot letaroló A Gyűrűk Urából. Azóta szép lassan csepegnek az információk leszerződtetett színészekről, esetleges feltűnő szereplőkről. A The Hollywood Reporter szerint Középfölde a tévés feldolgozás tekintetében is igyekszik az elődökhöz mérten irányt mutatni: az Amazon sorozata 465 millió dollárból készülhet – ez pedig mindössze egyetlen évad büdzséje. Korábban több – akár 5 – szezonra szóló, 500 milliós gyártási költségekről szóltak a hírek, és már az is rekordot jelentett.

Az összeg ráadásul a gyakorlatnak megfelelően csak tovább fog emelkedni. Stuart Nash, Új-Zéland gazdasági fejlesztéséért és idegenforgalomért felelős minisztere például már rögtön 650 millió dolláros évadról beszélt; az országban fogják ugyanis forgatni a sorozatot. Az Amazon csak a jogokért 250 millió dollárt fizetett Tolkien örököseinek, ehhez jönnek még a gyártás és forgatás költségei, nem is beszélve a marketingről.

Az előrejelzések szerint ez lehet a világ első tévésorozata, ami mindent összevetve 1 milliárd dollárból készül el.

A szám a manapság csillagászati régiókban mozgó film- és sorozatipar berkein belül is olyan hatalmasnak számít, hogy még összevetni is nehéz más szériákkal. A korona egyetlen évada 260 millió dollárba kerülhetett, ami részenként körülbelül 13 millió dollárt jelent; a The Mandalorian epizódonként 15 millió dollárt kóstál; a Disney Marvel-sorozatainál ugyanez a szám pedig elérheti a 25 millió dollárt is. A Trónok harca – melynek helyét az Amazon szériája igyekszik átvenni – évadonként 100 millió dollárból készült, a gyártási költség azonban folyamatosan emelkedett: míg az első évad epizódonkénti költsége 6 millió dollár körül alakult, az utolsóban már 15 milliónál járt a számláló.

A Gyűrűk Ura Peter Jackson-féle adaptációjával kapcsolatban azonban pont az volt a pláne, hogy milyen kevés pénzből készült – és ehhez képest milyen elképesztően jól nézett ki. A trilógia három része összesen körülbelül 281 millió dollárt emésztett fel – ennyiből manapság egyetlen Marvel-mozi se jönne ki –, és világszinten közel 3 milliárd dollár bevételt hozott. Nem csoda, hogy a filmekben Frodót alakító Elijah Wood is elképedt a sorozat számai láttán – igaz, annak idején Tolkien örökösei nem tudták, mekkora érték is A Gyűrűk Ura világa, így Jacksonéknak közel sem kellett annyit fizetniük az adaptációért.

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.