Minden idők legdrágább sorozata lesz A Gyűrűk Ura

  • narancs.hu
  • 2021. április 21.

Mikrofilm

A korona, a Trónok harca és a The Mandalorian is elbújhat majd mögötte.

2018-ban jelentették be, hogy sorozat készül az előbb regényként, majd filmként az egész világot letaroló A Gyűrűk Urából. Azóta szép lassan csepegnek az információk leszerződtetett színészekről, esetleges feltűnő szereplőkről. A The Hollywood Reporter szerint Középfölde a tévés feldolgozás tekintetében is igyekszik az elődökhöz mérten irányt mutatni: az Amazon sorozata 465 millió dollárból készülhet – ez pedig mindössze egyetlen évad büdzséje. Korábban több – akár 5 – szezonra szóló, 500 milliós gyártási költségekről szóltak a hírek, és már az is rekordot jelentett.

Az összeg ráadásul a gyakorlatnak megfelelően csak tovább fog emelkedni. Stuart Nash, Új-Zéland gazdasági fejlesztéséért és idegenforgalomért felelős minisztere például már rögtön 650 millió dolláros évadról beszélt; az országban fogják ugyanis forgatni a sorozatot. Az Amazon csak a jogokért 250 millió dollárt fizetett Tolkien örököseinek, ehhez jönnek még a gyártás és forgatás költségei, nem is beszélve a marketingről.

Az előrejelzések szerint ez lehet a világ első tévésorozata, ami mindent összevetve 1 milliárd dollárból készül el.

A szám a manapság csillagászati régiókban mozgó film- és sorozatipar berkein belül is olyan hatalmasnak számít, hogy még összevetni is nehéz más szériákkal. A korona egyetlen évada 260 millió dollárba kerülhetett, ami részenként körülbelül 13 millió dollárt jelent; a The Mandalorian epizódonként 15 millió dollárt kóstál; a Disney Marvel-sorozatainál ugyanez a szám pedig elérheti a 25 millió dollárt is. A Trónok harca – melynek helyét az Amazon szériája igyekszik átvenni – évadonként 100 millió dollárból készült, a gyártási költség azonban folyamatosan emelkedett: míg az első évad epizódonkénti költsége 6 millió dollár körül alakult, az utolsóban már 15 milliónál járt a számláló.

A Gyűrűk Ura Peter Jackson-féle adaptációjával kapcsolatban azonban pont az volt a pláne, hogy milyen kevés pénzből készült – és ehhez képest milyen elképesztően jól nézett ki. A trilógia három része összesen körülbelül 281 millió dollárt emésztett fel – ennyiből manapság egyetlen Marvel-mozi se jönne ki –, és világszinten közel 3 milliárd dollár bevételt hozott. Nem csoda, hogy a filmekben Frodót alakító Elijah Wood is elképedt a sorozat számai láttán – igaz, annak idején Tolkien örökösei nem tudták, mekkora érték is A Gyűrűk Ura világa, így Jacksonéknak közel sem kellett annyit fizetniük az adaptációért.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.