Moziforgalmazási gyakorlatát tesztelgeti a Netflix

Mikrofilm

Több, korábban kőbe vésettnek vélt gyakorlatát felrúgta már a cég, most épp egy újabb ilyenre készül.

Csökkenő előfizetőszám, zuhanó részvények – még az is lehet, hogy véget ért a Netflix tündérmeséje, fejtegettük ebben a cikkünkben azzal kapcsolatban, hogy története során először került hullámvölgybe a cég. A jelszómegosztás eltörlését Közép- és Dél-Amerikában már el is kezdték bevezetni, és valószínűleg a reklámok megjelenésére sem kell már sokat várni. Lassan tényleg egyedül az exkluzív, csak a streamingen elérhető filmek jelentik majd az egyetlen különbséget egy hagyományos tévécsatorna és a Netflix között. A hírek szerint azonban a platform épp azt teszteli, hogyan tudja ezt a gyakorlatát is megreformálni.

A Netflix felfutásakor épp azzal tudott hatalmas előfizetői táborra szert tenni, hogy egy csomó, csak náluk elérhető, saját gyártású produkciót kínált. Az első sikereik közé főleg olyan tévésorozatok tartoztak, mint a Kártyavár, az Orange is the New Black, vagy épp a még mindig dübörgő Stranger Things. Ahogy azonban egyre több stúdió jött rá a streamingben rejlő lehetőségekre és indította be saját platformját, a Netflix szép lassan háttérbe került: a Disney+-nak ott a cég több ezer címet számláló könyvtára, de a Paramount+ és a Warner produkcióit felvonultató HBO Max is bőséges választékkal bír – az Amazon Prime pedig az MGM felvásárlásával bővítette címlistáját. A Netflixnek azonban nincs ilyen hatalmas választéka régi filmekből, így nem tehetett mást, mint felpörgette saját tartalomgyártását. Ez olyannyira sikerült neki, hogy a legproduktívabb hollywoodi stúdióvá vált. Az pedig továbbra is a Netflix-előfizetés mellett szólt, hogy saját filmjei kizárólag a streamingen voltak elérhetőek.

Néha persze tettek kivételt: az elmúlt években jól látható volt a cég azon vágya, hogy végre ők is elnyerjék a legjobb film Oscarját, így végleg az elismert stúdiók közé lépjenek elő. Ezért finanszírozták vagy vásároltál meg Alfonso Cuarón Romaját, David Fincher Mankját, vagy épp tavaly Jane Campion egyedi westernjét, A kutya karmai köztöt. Ahhoz azonban, hogy egy film Oscarra jelölhető legyen, az Akadémia szabályai szerint legalább egy hétig vetíteni kell egy Los Angeles-i moziban. A szabályt csak a pandémia kedvéért rúgták fel egy időre, a mozik újranyitásával azonban ismét életbe léptették. Annyi kitétellel, hogy immár New York-i, vagy Bay Areai-i (Chicago, Miami, Atlanta) mozibemutató is szóba jöhet. A Netflix eddig lelkiismeretesen betartotta az előírásokat, hogy aztán minél hamarabb bemutathassák díjvárományos mozijaikat online. A tavalyi A kutya karmai közt két héttel a mozis premier után érkezett a streamingre, előtte a Roma három hétig futott a moziban, a 2019-es Házassági történet pedig négy teljes hétig.

Mindegyik az Oscar-díjkiosztó egyik nagy esélyese volt, de a fődíjat egyik sem nyerte meg. A cég valószínűleg emiatt kezdte el tesztelni a hosszabb vetítési periódust és a kiterjesztett mozis ablakot. Ezen az őszön 22 filmjüket tervezik bemutatni a filmszínházakban is, azonban szinte mindet eltérő módon. A díjszezon egyik sikervárományosának ígérkezik Don DeLillo kultregényének adaptációja, a Fehér zaj, melyet Noah Baumbach rendezett, a főbb szerepekben pedig Adam Driver és Greta Gerwig láthatóak. A filmet az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, ezután érkezik a moziba, majd csak 35 nappal később a platformra.

Az Oscar-díjas Alejandro González Iñárritu maratoni hosszúságú, Mexikóban forgatott poetikus komédiája, a Bardo ettől is nagyobb, 42 napos mozis ablakot kapott: hazájában már október végén, míg az Egyesült Államokban november 4-én érkezik a vászonra, de online csak december 16-tól lesz nézhető. A Netflix első korhatáros mozija, a Marilyn Monroe-ról szóló, ugyancsak díjvárományos Blonde azonban mindössze 12 napot kap a moziban szeptember 16-28 között. Tobias Lindholm sorozatgyilkosos mozija, az Oscar-díjas Jessica Chastain-Eddie Redmayne párost felvonultató The Good Nurse még kevesebbet, hét napot kap október 19-26 között. Németország Oscar-nevezettje, a Nyugaton a helyzet változatlan viszont már szeptember 29-én megérkezik a német mozikba, a streamingen azonban csak október 19-én landol majd. Nincs tehát egységes stratégia, mindegyik filmnél más és más mozis ablakkal próbálkoznak.

A kísérletezgetés ráadásul nemcsak az egyértelmű Oscar-várományosokat érinti. A Tőrbe ejtve folytatása, a Glass Onion ugyancsak mozis premiert kapott, csak úgy, mint Guillermo del Toro stop-motion Pinokkió-adaptációja – egyelőre azonban nem határozták meg a premieridőpontjukat. Ugyancsak látható lesz majd a vásznon a Roald Dahl’s Matilda The Musical című musical (premier december 9-én, a Netflixen december 15-től látható majd), a Wendell & Wild című stop-motion animáció (a moziba október 21-én, a streamingre október 28-án érkezik) és Christian Bale Edgar Allen Poe-t is felvonultató detektívsztorija, a Pale Blue Eye (a mozibemutató december 23-án, az onine premier január 6-án lesz). Egyelőre nincs még dátuma Sebastian Lelio (a Testről és lélekről elől az Oscart elhozó Egy fantasztikus nő rendezője) The Wonder című filmjének, melyben Florence Pugh játssza a főszerepet.

Természetesen akadnak kizárólag online bemutatandó címeik is: a Mr. Harrigan’s Phone című Stephen King-adaptáció (október 5.), az Enola Holmes 2 (november 4.) és Lindsay Lohan karácsonyi filmje, a Falling for Christmas (november 10.). Ebből is jól látszik, hogy hiába volt korábban a Netflix védjegye a kizárólagos online terjesztés, ez ma már inkább csak a B-kategóriára jellemző. A legjobban várt és legjobbnak ígérkező filmjeik szinte kivétel nélkül a moziban kezdik karrierjüket.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.