Moziforgalmazási gyakorlatát tesztelgeti a Netflix

Mikrofilm

Több, korábban kőbe vésettnek vélt gyakorlatát felrúgta már a cég, most épp egy újabb ilyenre készül.

Csökkenő előfizetőszám, zuhanó részvények – még az is lehet, hogy véget ért a Netflix tündérmeséje, fejtegettük ebben a cikkünkben azzal kapcsolatban, hogy története során először került hullámvölgybe a cég. A jelszómegosztás eltörlését Közép- és Dél-Amerikában már el is kezdték bevezetni, és valószínűleg a reklámok megjelenésére sem kell már sokat várni. Lassan tényleg egyedül az exkluzív, csak a streamingen elérhető filmek jelentik majd az egyetlen különbséget egy hagyományos tévécsatorna és a Netflix között. A hírek szerint azonban a platform épp azt teszteli, hogyan tudja ezt a gyakorlatát is megreformálni.

A Netflix felfutásakor épp azzal tudott hatalmas előfizetői táborra szert tenni, hogy egy csomó, csak náluk elérhető, saját gyártású produkciót kínált. Az első sikereik közé főleg olyan tévésorozatok tartoztak, mint a Kártyavár, az Orange is the New Black, vagy épp a még mindig dübörgő Stranger Things. Ahogy azonban egyre több stúdió jött rá a streamingben rejlő lehetőségekre és indította be saját platformját, a Netflix szép lassan háttérbe került: a Disney+-nak ott a cég több ezer címet számláló könyvtára, de a Paramount+ és a Warner produkcióit felvonultató HBO Max is bőséges választékkal bír – az Amazon Prime pedig az MGM felvásárlásával bővítette címlistáját. A Netflixnek azonban nincs ilyen hatalmas választéka régi filmekből, így nem tehetett mást, mint felpörgette saját tartalomgyártását. Ez olyannyira sikerült neki, hogy a legproduktívabb hollywoodi stúdióvá vált. Az pedig továbbra is a Netflix-előfizetés mellett szólt, hogy saját filmjei kizárólag a streamingen voltak elérhetőek.

Néha persze tettek kivételt: az elmúlt években jól látható volt a cég azon vágya, hogy végre ők is elnyerjék a legjobb film Oscarját, így végleg az elismert stúdiók közé lépjenek elő. Ezért finanszírozták vagy vásároltál meg Alfonso Cuarón Romaját, David Fincher Mankját, vagy épp tavaly Jane Campion egyedi westernjét, A kutya karmai köztöt. Ahhoz azonban, hogy egy film Oscarra jelölhető legyen, az Akadémia szabályai szerint legalább egy hétig vetíteni kell egy Los Angeles-i moziban. A szabályt csak a pandémia kedvéért rúgták fel egy időre, a mozik újranyitásával azonban ismét életbe léptették. Annyi kitétellel, hogy immár New York-i, vagy Bay Areai-i (Chicago, Miami, Atlanta) mozibemutató is szóba jöhet. A Netflix eddig lelkiismeretesen betartotta az előírásokat, hogy aztán minél hamarabb bemutathassák díjvárományos mozijaikat online. A tavalyi A kutya karmai közt két héttel a mozis premier után érkezett a streamingre, előtte a Roma három hétig futott a moziban, a 2019-es Házassági történet pedig négy teljes hétig.

Mindegyik az Oscar-díjkiosztó egyik nagy esélyese volt, de a fődíjat egyik sem nyerte meg. A cég valószínűleg emiatt kezdte el tesztelni a hosszabb vetítési periódust és a kiterjesztett mozis ablakot. Ezen az őszön 22 filmjüket tervezik bemutatni a filmszínházakban is, azonban szinte mindet eltérő módon. A díjszezon egyik sikervárományosának ígérkezik Don DeLillo kultregényének adaptációja, a Fehér zaj, melyet Noah Baumbach rendezett, a főbb szerepekben pedig Adam Driver és Greta Gerwig láthatóak. A filmet az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, ezután érkezik a moziba, majd csak 35 nappal később a platformra.

Az Oscar-díjas Alejandro González Iñárritu maratoni hosszúságú, Mexikóban forgatott poetikus komédiája, a Bardo ettől is nagyobb, 42 napos mozis ablakot kapott: hazájában már október végén, míg az Egyesült Államokban november 4-én érkezik a vászonra, de online csak december 16-tól lesz nézhető. A Netflix első korhatáros mozija, a Marilyn Monroe-ról szóló, ugyancsak díjvárományos Blonde azonban mindössze 12 napot kap a moziban szeptember 16-28 között. Tobias Lindholm sorozatgyilkosos mozija, az Oscar-díjas Jessica Chastain-Eddie Redmayne párost felvonultató The Good Nurse még kevesebbet, hét napot kap október 19-26 között. Németország Oscar-nevezettje, a Nyugaton a helyzet változatlan viszont már szeptember 29-én megérkezik a német mozikba, a streamingen azonban csak október 19-én landol majd. Nincs tehát egységes stratégia, mindegyik filmnél más és más mozis ablakkal próbálkoznak.

A kísérletezgetés ráadásul nemcsak az egyértelmű Oscar-várományosokat érinti. A Tőrbe ejtve folytatása, a Glass Onion ugyancsak mozis premiert kapott, csak úgy, mint Guillermo del Toro stop-motion Pinokkió-adaptációja – egyelőre azonban nem határozták meg a premieridőpontjukat. Ugyancsak látható lesz majd a vásznon a Roald Dahl’s Matilda The Musical című musical (premier december 9-én, a Netflixen december 15-től látható majd), a Wendell & Wild című stop-motion animáció (a moziba október 21-én, a streamingre október 28-án érkezik) és Christian Bale Edgar Allen Poe-t is felvonultató detektívsztorija, a Pale Blue Eye (a mozibemutató december 23-án, az onine premier január 6-án lesz). Egyelőre nincs még dátuma Sebastian Lelio (a Testről és lélekről elől az Oscart elhozó Egy fantasztikus nő rendezője) The Wonder című filmjének, melyben Florence Pugh játssza a főszerepet.

Természetesen akadnak kizárólag online bemutatandó címeik is: a Mr. Harrigan’s Phone című Stephen King-adaptáció (október 5.), az Enola Holmes 2 (november 4.) és Lindsay Lohan karácsonyi filmje, a Falling for Christmas (november 10.). Ebből is jól látszik, hogy hiába volt korábban a Netflix védjegye a kizárólagos online terjesztés, ez ma már inkább csak a B-kategóriára jellemző. A legjobban várt és legjobbnak ígérkező filmjeik szinte kivétel nélkül a moziban kezdik karrierjüket.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?