Moziforgalmazási gyakorlatát tesztelgeti a Netflix

Mikrofilm

Több, korábban kőbe vésettnek vélt gyakorlatát felrúgta már a cég, most épp egy újabb ilyenre készül.

Csökkenő előfizetőszám, zuhanó részvények – még az is lehet, hogy véget ért a Netflix tündérmeséje, fejtegettük ebben a cikkünkben azzal kapcsolatban, hogy története során először került hullámvölgybe a cég. A jelszómegosztás eltörlését Közép- és Dél-Amerikában már el is kezdték bevezetni, és valószínűleg a reklámok megjelenésére sem kell már sokat várni. Lassan tényleg egyedül az exkluzív, csak a streamingen elérhető filmek jelentik majd az egyetlen különbséget egy hagyományos tévécsatorna és a Netflix között. A hírek szerint azonban a platform épp azt teszteli, hogyan tudja ezt a gyakorlatát is megreformálni.

A Netflix felfutásakor épp azzal tudott hatalmas előfizetői táborra szert tenni, hogy egy csomó, csak náluk elérhető, saját gyártású produkciót kínált. Az első sikereik közé főleg olyan tévésorozatok tartoztak, mint a Kártyavár, az Orange is the New Black, vagy épp a még mindig dübörgő Stranger Things. Ahogy azonban egyre több stúdió jött rá a streamingben rejlő lehetőségekre és indította be saját platformját, a Netflix szép lassan háttérbe került: a Disney+-nak ott a cég több ezer címet számláló könyvtára, de a Paramount+ és a Warner produkcióit felvonultató HBO Max is bőséges választékkal bír – az Amazon Prime pedig az MGM felvásárlásával bővítette címlistáját. A Netflixnek azonban nincs ilyen hatalmas választéka régi filmekből, így nem tehetett mást, mint felpörgette saját tartalomgyártását. Ez olyannyira sikerült neki, hogy a legproduktívabb hollywoodi stúdióvá vált. Az pedig továbbra is a Netflix-előfizetés mellett szólt, hogy saját filmjei kizárólag a streamingen voltak elérhetőek.

Néha persze tettek kivételt: az elmúlt években jól látható volt a cég azon vágya, hogy végre ők is elnyerjék a legjobb film Oscarját, így végleg az elismert stúdiók közé lépjenek elő. Ezért finanszírozták vagy vásároltál meg Alfonso Cuarón Romaját, David Fincher Mankját, vagy épp tavaly Jane Campion egyedi westernjét, A kutya karmai köztöt. Ahhoz azonban, hogy egy film Oscarra jelölhető legyen, az Akadémia szabályai szerint legalább egy hétig vetíteni kell egy Los Angeles-i moziban. A szabályt csak a pandémia kedvéért rúgták fel egy időre, a mozik újranyitásával azonban ismét életbe léptették. Annyi kitétellel, hogy immár New York-i, vagy Bay Areai-i (Chicago, Miami, Atlanta) mozibemutató is szóba jöhet. A Netflix eddig lelkiismeretesen betartotta az előírásokat, hogy aztán minél hamarabb bemutathassák díjvárományos mozijaikat online. A tavalyi A kutya karmai közt két héttel a mozis premier után érkezett a streamingre, előtte a Roma három hétig futott a moziban, a 2019-es Házassági történet pedig négy teljes hétig.

Mindegyik az Oscar-díjkiosztó egyik nagy esélyese volt, de a fődíjat egyik sem nyerte meg. A cég valószínűleg emiatt kezdte el tesztelni a hosszabb vetítési periódust és a kiterjesztett mozis ablakot. Ezen az őszön 22 filmjüket tervezik bemutatni a filmszínházakban is, azonban szinte mindet eltérő módon. A díjszezon egyik sikervárományosának ígérkezik Don DeLillo kultregényének adaptációja, a Fehér zaj, melyet Noah Baumbach rendezett, a főbb szerepekben pedig Adam Driver és Greta Gerwig láthatóak. A filmet az idei Velencei Filmfesztiválon mutatják majd be, ezután érkezik a moziba, majd csak 35 nappal később a platformra.

Az Oscar-díjas Alejandro González Iñárritu maratoni hosszúságú, Mexikóban forgatott poetikus komédiája, a Bardo ettől is nagyobb, 42 napos mozis ablakot kapott: hazájában már október végén, míg az Egyesült Államokban november 4-én érkezik a vászonra, de online csak december 16-tól lesz nézhető. A Netflix első korhatáros mozija, a Marilyn Monroe-ról szóló, ugyancsak díjvárományos Blonde azonban mindössze 12 napot kap a moziban szeptember 16-28 között. Tobias Lindholm sorozatgyilkosos mozija, az Oscar-díjas Jessica Chastain-Eddie Redmayne párost felvonultató The Good Nurse még kevesebbet, hét napot kap október 19-26 között. Németország Oscar-nevezettje, a Nyugaton a helyzet változatlan viszont már szeptember 29-én megérkezik a német mozikba, a streamingen azonban csak október 19-én landol majd. Nincs tehát egységes stratégia, mindegyik filmnél más és más mozis ablakkal próbálkoznak.

A kísérletezgetés ráadásul nemcsak az egyértelmű Oscar-várományosokat érinti. A Tőrbe ejtve folytatása, a Glass Onion ugyancsak mozis premiert kapott, csak úgy, mint Guillermo del Toro stop-motion Pinokkió-adaptációja – egyelőre azonban nem határozták meg a premieridőpontjukat. Ugyancsak látható lesz majd a vásznon a Roald Dahl’s Matilda The Musical című musical (premier december 9-én, a Netflixen december 15-től látható majd), a Wendell & Wild című stop-motion animáció (a moziba október 21-én, a streamingre október 28-án érkezik) és Christian Bale Edgar Allen Poe-t is felvonultató detektívsztorija, a Pale Blue Eye (a mozibemutató december 23-án, az onine premier január 6-án lesz). Egyelőre nincs még dátuma Sebastian Lelio (a Testről és lélekről elől az Oscart elhozó Egy fantasztikus nő rendezője) The Wonder című filmjének, melyben Florence Pugh játssza a főszerepet.

Természetesen akadnak kizárólag online bemutatandó címeik is: a Mr. Harrigan’s Phone című Stephen King-adaptáció (október 5.), az Enola Holmes 2 (november 4.) és Lindsay Lohan karácsonyi filmje, a Falling for Christmas (november 10.). Ebből is jól látszik, hogy hiába volt korábban a Netflix védjegye a kizárólagos online terjesztés, ez ma már inkább csak a B-kategóriára jellemző. A legjobban várt és legjobbnak ígérkező filmjeik szinte kivétel nélkül a moziban kezdik karrierjüket.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk