Tévésorozat

Nagy fa

Steve McQueen: Kis fejsze

Mikrofilm

Ezt az Amazon és a BBC gyártásában készült ötrészes művet csak jobb híján, illetve a bemutatásának módja miatt lehet sorozatnak nevezni. A legrövidebb rész is hosszabb, mint egy óra, a nyitó epizód pedig a maga 128 perces játékidejével valóban mozifilmes terjedelemmel bír. Az összhatás mégis akkor jön ki a legjobban, ha szériaszerűen halad egyik részről a másikra a néző.

A rendező maga is a nagyfilmes világból érkezik, és eposzi jelzőként szokás vele kapcsolatban elmondani, hogy 12 év rabszolgaság című filmjéért ő nyerte el első fekete rendezőként a legjobb filmnek járó Oscart 2014-ben. Igaz, már előtte is jelentős szakmai sikereket tudhatott magáénak, két korábbi nagyjátékfilmjének, a 2008-as Éhségnek és a 2011-es Shame – A szégyentelennek köszönhetően. Bár legutóbbi nagyfilmje, a 2018-ban bemutatott Nyughatatlan özvegyek már közel sem kapott olyan elismerő kritikákat, mint a korábbi alkotások. A Kis fejsze tehát új fejezetet nyitott a pályáján, alighanem a legjobb pillanatban.

A Londonban élő nyugat-indiai kisebbség integrációs küzdelmeit bemutató pentalógia bizonyos értelemben tekinthető a 12 év rabszolgaság rokon művének, hiszen itt is az elnyomott fekete kisebbségnek az emberi bánásmód, a társadalmi igazságosság, és egyáltalán az életben maradás érdekében elkeseredett küzdelmét kísérhetjük figyelemmel. Ám, míg az Oscarral jutalmazott mozi gyakorlatilag a klisék precíz adagolásával hatott, a Kis fejsze részei a nagy történet helyett a mikroesemények, a hétköznapi pillanatok kidolgozásával válnak igazán erőssé.

Ismerős dramaturgiai elemekből persze itt sincs hiány, a Mangrove című első rész egy sokszor látott emberi jogi harc szüzséjéből bomlik ki, és a tárgyalótermi dráma is hagyománykövető struktúrával bír. Ugyanakkor az epizód nagy részét kitevő hétköznapi jelenetek, éttermi pillanatok, utcai snittek finomhangolása teszi katartikussá a történetet. Egyébként csakúgy, mint a 12 év rabszolgaság, a Kis fejsze több része is megtörtént eseményeken alapul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.