Tévésorozat

Nagy fa

Steve McQueen: Kis fejsze

Mikrofilm

Ezt az Amazon és a BBC gyártásában készült ötrészes művet csak jobb híján, illetve a bemutatásának módja miatt lehet sorozatnak nevezni. A legrövidebb rész is hosszabb, mint egy óra, a nyitó epizód pedig a maga 128 perces játékidejével valóban mozifilmes terjedelemmel bír. Az összhatás mégis akkor jön ki a legjobban, ha szériaszerűen halad egyik részről a másikra a néző.

A rendező maga is a nagyfilmes világból érkezik, és eposzi jelzőként szokás vele kapcsolatban elmondani, hogy 12 év rabszolgaság című filmjéért ő nyerte el első fekete rendezőként a legjobb filmnek járó Oscart 2014-ben. Igaz, már előtte is jelentős szakmai sikereket tudhatott magáénak, két korábbi nagyjátékfilmjének, a 2008-as Éhségnek és a 2011-es Shame – A szégyentelennek köszönhetően. Bár legutóbbi nagyfilmje, a 2018-ban bemutatott Nyughatatlan özvegyek már közel sem kapott olyan elismerő kritikákat, mint a korábbi alkotások. A Kis fejsze tehát új fejezetet nyitott a pályáján, alighanem a legjobb pillanatban.

A Londonban élő nyugat-indiai kisebbség integrációs küzdelmeit bemutató pentalógia bizonyos értelemben tekinthető a 12 év rabszolgaság rokon művének, hiszen itt is az elnyomott fekete kisebbségnek az emberi bánásmód, a társadalmi igazságosság, és egyáltalán az életben maradás érdekében elkeseredett küzdelmét kísérhetjük figyelemmel. Ám, míg az Oscarral jutalmazott mozi gyakorlatilag a klisék precíz adagolásával hatott, a Kis fejsze részei a nagy történet helyett a mikroesemények, a hétköznapi pillanatok kidolgozásával válnak igazán erőssé.

Ismerős dramaturgiai elemekből persze itt sincs hiány, a Mangrove című első rész egy sokszor látott emberi jogi harc szüzséjéből bomlik ki, és a tárgyalótermi dráma is hagyománykövető struktúrával bír. Ugyanakkor az epizód nagy részét kitevő hétköznapi jelenetek, éttermi pillanatok, utcai snittek finomhangolása teszi katartikussá a történetet. Egyébként csakúgy, mint a 12 év rabszolgaság, a Kis fejsze több része is megtörtént eseményeken alapul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.