Tévésorozat

Nagy fa

Steve McQueen: Kis fejsze

Mikrofilm

Ezt az Amazon és a BBC gyártásában készült ötrészes művet csak jobb híján, illetve a bemutatásának módja miatt lehet sorozatnak nevezni. A legrövidebb rész is hosszabb, mint egy óra, a nyitó epizód pedig a maga 128 perces játékidejével valóban mozifilmes terjedelemmel bír. Az összhatás mégis akkor jön ki a legjobban, ha szériaszerűen halad egyik részről a másikra a néző.

A rendező maga is a nagyfilmes világból érkezik, és eposzi jelzőként szokás vele kapcsolatban elmondani, hogy 12 év rabszolgaság című filmjéért ő nyerte el első fekete rendezőként a legjobb filmnek járó Oscart 2014-ben. Igaz, már előtte is jelentős szakmai sikereket tudhatott magáénak, két korábbi nagyjátékfilmjének, a 2008-as Éhségnek és a 2011-es Shame – A szégyentelennek köszönhetően. Bár legutóbbi nagyfilmje, a 2018-ban bemutatott Nyughatatlan özvegyek már közel sem kapott olyan elismerő kritikákat, mint a korábbi alkotások. A Kis fejsze tehát új fejezetet nyitott a pályáján, alighanem a legjobb pillanatban.

A Londonban élő nyugat-indiai kisebbség integrációs küzdelmeit bemutató pentalógia bizonyos értelemben tekinthető a 12 év rabszolgaság rokon művének, hiszen itt is az elnyomott fekete kisebbségnek az emberi bánásmód, a társadalmi igazságosság, és egyáltalán az életben maradás érdekében elkeseredett küzdelmét kísérhetjük figyelemmel. Ám, míg az Oscarral jutalmazott mozi gyakorlatilag a klisék precíz adagolásával hatott, a Kis fejsze részei a nagy történet helyett a mikroesemények, a hétköznapi pillanatok kidolgozásával válnak igazán erőssé.

Ismerős dramaturgiai elemekből persze itt sincs hiány, a Mangrove című első rész egy sokszor látott emberi jogi harc szüzséjéből bomlik ki, és a tárgyalótermi dráma is hagyománykövető struktúrával bír. Ugyanakkor az epizód nagy részét kitevő hétköznapi jelenetek, éttermi pillanatok, utcai snittek finomhangolása teszi katartikussá a történetet. Egyébként csakúgy, mint a 12 év rabszolgaság, a Kis fejsze több része is megtörtént eseményeken alapul.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.