Nagy pofon a Disneynek, nincs több falra mászás: a tárgyalások kudarcba fulladtak

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 24.

Mikrofilm

A Sony persze tök őszintén sajnálja.

A Disneynél nagyobb játékos alig akad ma Hollywoodban: övék a Star Wars-franchise, felvásárolták a teljes Fox-birodalmat, nekik termeli a pénzt a Marvel legtöbb szuperhőse is.

Azért nem az összes, mert a Marvel stúdióvá alakulása előtt a képregények jogai összevissza szóródtak a stúdiók között – ezek nagy részét a különböző felvásárlásokkal sikerült összegereblyézni, akadt azonban egy fájó pont a Disney számára: legnagyobb szuperhőse, az egész képregény-őrületet még 2002-ben elindító Pókember jogai a mai napig a Sam Raimi-filmet finanszírozó Sonynál vannak.

A figura úgy csatlakozhatott mégis a Bosszúállókhoz, hogy a két stúdió alkut kötött egymással – a The Hollywood Reporter híradása szerint most ez a megegyezés omlott össze, ami azt jelenti, hogy a Marvel-univerzum búcsút mondhat Pókembernek.

Az idén nyáron bemutatott

Pókember: Idegenben az első Marvel-mozi a világ legsikeresebb filmjévé váló, az eddig történteket lezáró Bosszúállók: Végjáték után. A karakter népszerűségét mutatja, hogy a film a nyár egyik legnagyobb durranásává, és a Sony legtöbb bevételt hozó filmjévé vált.

Lenyomták végre az Avatart: megvan minden idők legnagyobb bevételű filmje

Nagy meglepetés azért nem történt. Soha nem kételkedett benne senki, hogy a Bosszúállók sikeres lesz a mozikban, egyedül az volt kérdés, hányadik lesz a filmtörténet legnagyobb blockbusterei között. A minden idők egyik leghatalmasabb mozis vállalkozását lezáró Bosszúállók: Végjáték remekül startolt, már bemutatója előtt, majd azt követően is rekordokat döntögetett, és hosszú hetekig lehetetlen volt letaszítani a bevételi lista éléről.

Épp ezért a Disney szerette volna újratárgyalni a figura jogait, hogy a jövőben nagyobb részesedést kapjon a bevételekből – ebbe pedig a Sony érthető okokból nem ment bele. A hónapokig tartó tárgyalások így megszakadtak – ami azt jelenti, hogy a Tom Holland nevével fémjelzett Pókember végleg eltűnhet a Marvel mozi-univerzumból – annak ellenére, hogy az Idegenben pont a képregény-filmek következő fejezetét volt hivatott megnyitni.

Pókember először 2016-ban, az Amerika kapitánya: Polgárháborúban mutatkozott be a Marvel-univerzumban – a karakter ekkor már több ráncfelvarráson is túl volt. A Sony 1999-ben szerezte meg a jogait, amikor a nehéz pénzügyi helyzetben lévő Marvel több figuráját is kiárusította. 2002-ben aztán a Tobey Maguire alakította szuperhős óriásit robbantott,

két folytatás után azonban elfáradt

a széria. 2012-ben érkezett a reboot: A csodálatos Pókembert Marc Webb rendezte, a szuperhőst pedig Andrew Garfield alakította. A film nem teljesített rosszul a kasszáknál, a két évvel később elkészült folytatás azonban már megbukott.

false

2015-ben aztán megszületett az egyezség a Disney és a Sony között, a Tom Holland alakította Pókember pedig a Marvel-moziverzum oszlopos tagjává vált. Elemzők szerint Pókember kiesése a Marvel-filmekből sokkal érzékenyebben érintheti a Disney-t, mint a Sony-t.

Az utóbbi ugyanis nemcsak Pókember jogaival rendelkezik, de a képregény több szereplője is hozzá tartozik – így például Venom is, akit épp tavaly löktek nagyvászonra Tom Hardy főszereplésével, hatalmas anyagi sikert aratva.

Így, hogy már nem kell a Marvellel egyezkednie, a Sony nekiláthat saját Pókember-univerzumának kiépítéséhez – elég valószínű például, hogy a hálószövő a jövőben összeakad majd egyik legnagyobb ellenfelével, Venommal.

Ráadásul a Pókember: Irány a Pókverzum!-mal Oscart nyerő Phil Kord és Chris Miller nemrég egyeztek meg a Sonyval, aminek értelmében több, Pókember-tematikájú sorozatot szállítanak majd a következő öt évben. Elképzelhető, hogy a teljes jogok megkaparintásával a rendező-író duó az animációs film után nekiláthat egy élőszereplős moziváltozatnak is.

A Marvel ezzel szemben

egyik legkedveltebb és legfontosabb szuperhősét veszítette el – igaz, a múlt hónapban bejelentett IV. fázisban nem szerepelt Pókember-folytatás, de elég valószínű, hogy a figura több moziban is feltűnt volna, hiszen épp a Pókember: Idegenben nyitotta meg a stúdió újabb sztorifolyamát. Az amerikai Munka ünnepe alkalmából egyébként újra moziba küldik a filmet, négy percnyi eddig nem látott jelenettel megspékelve.

A Sony nemrég megjelent közleményében sajnálatát fejezte ki, amiért a tárgyalások kudarcba fulladtak, és lényegében az egészet a Marvelt irányító Kevin Feige-re kenték. A Marvelt, valamint a stúdiót birtokló Disneyt sem kell azért félteni, épp elég szuperhős maradt a tarsolyukban. Ráadásul a gigastúdió több rekordot is megdöntött idén: máris több pénzt keresett, mint bármelyik stúdió; ráadásul soha nem fordult még elő, hogy valaki egy naptári évben öt filmjével is elérje az 1 milliárd dolláros nemzetközi bevételt.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.