Nagy pofon a Disneynek, nincs több falra mászás: a tárgyalások kudarcba fulladtak

  • Szabó Ádám
  • 2019. augusztus 24.

Mikrofilm

A Sony persze tök őszintén sajnálja.

A Disneynél nagyobb játékos alig akad ma Hollywoodban: övék a Star Wars-franchise, felvásárolták a teljes Fox-birodalmat, nekik termeli a pénzt a Marvel legtöbb szuperhőse is.

Azért nem az összes, mert a Marvel stúdióvá alakulása előtt a képregények jogai összevissza szóródtak a stúdiók között – ezek nagy részét a különböző felvásárlásokkal sikerült összegereblyézni, akadt azonban egy fájó pont a Disney számára: legnagyobb szuperhőse, az egész képregény-őrületet még 2002-ben elindító Pókember jogai a mai napig a Sam Raimi-filmet finanszírozó Sonynál vannak.

A figura úgy csatlakozhatott mégis a Bosszúállókhoz, hogy a két stúdió alkut kötött egymással – a The Hollywood Reporter híradása szerint most ez a megegyezés omlott össze, ami azt jelenti, hogy a Marvel-univerzum búcsút mondhat Pókembernek.

Az idén nyáron bemutatott

Pókember: Idegenben az első Marvel-mozi a világ legsikeresebb filmjévé váló, az eddig történteket lezáró Bosszúállók: Végjáték után. A karakter népszerűségét mutatja, hogy a film a nyár egyik legnagyobb durranásává, és a Sony legtöbb bevételt hozó filmjévé vált.

Lenyomták végre az Avatart: megvan minden idők legnagyobb bevételű filmje

Nagy meglepetés azért nem történt. Soha nem kételkedett benne senki, hogy a Bosszúállók sikeres lesz a mozikban, egyedül az volt kérdés, hányadik lesz a filmtörténet legnagyobb blockbusterei között. A minden idők egyik leghatalmasabb mozis vállalkozását lezáró Bosszúállók: Végjáték remekül startolt, már bemutatója előtt, majd azt követően is rekordokat döntögetett, és hosszú hetekig lehetetlen volt letaszítani a bevételi lista éléről.

Épp ezért a Disney szerette volna újratárgyalni a figura jogait, hogy a jövőben nagyobb részesedést kapjon a bevételekből – ebbe pedig a Sony érthető okokból nem ment bele. A hónapokig tartó tárgyalások így megszakadtak – ami azt jelenti, hogy a Tom Holland nevével fémjelzett Pókember végleg eltűnhet a Marvel mozi-univerzumból – annak ellenére, hogy az Idegenben pont a képregény-filmek következő fejezetét volt hivatott megnyitni.

Pókember először 2016-ban, az Amerika kapitánya: Polgárháborúban mutatkozott be a Marvel-univerzumban – a karakter ekkor már több ráncfelvarráson is túl volt. A Sony 1999-ben szerezte meg a jogait, amikor a nehéz pénzügyi helyzetben lévő Marvel több figuráját is kiárusította. 2002-ben aztán a Tobey Maguire alakította szuperhős óriásit robbantott,

két folytatás után azonban elfáradt

a széria. 2012-ben érkezett a reboot: A csodálatos Pókembert Marc Webb rendezte, a szuperhőst pedig Andrew Garfield alakította. A film nem teljesített rosszul a kasszáknál, a két évvel később elkészült folytatás azonban már megbukott.

false

2015-ben aztán megszületett az egyezség a Disney és a Sony között, a Tom Holland alakította Pókember pedig a Marvel-moziverzum oszlopos tagjává vált. Elemzők szerint Pókember kiesése a Marvel-filmekből sokkal érzékenyebben érintheti a Disney-t, mint a Sony-t.

Az utóbbi ugyanis nemcsak Pókember jogaival rendelkezik, de a képregény több szereplője is hozzá tartozik – így például Venom is, akit épp tavaly löktek nagyvászonra Tom Hardy főszereplésével, hatalmas anyagi sikert aratva.

Így, hogy már nem kell a Marvellel egyezkednie, a Sony nekiláthat saját Pókember-univerzumának kiépítéséhez – elég valószínű például, hogy a hálószövő a jövőben összeakad majd egyik legnagyobb ellenfelével, Venommal.

Ráadásul a Pókember: Irány a Pókverzum!-mal Oscart nyerő Phil Kord és Chris Miller nemrég egyeztek meg a Sonyval, aminek értelmében több, Pókember-tematikájú sorozatot szállítanak majd a következő öt évben. Elképzelhető, hogy a teljes jogok megkaparintásával a rendező-író duó az animációs film után nekiláthat egy élőszereplős moziváltozatnak is.

A Marvel ezzel szemben

egyik legkedveltebb és legfontosabb szuperhősét veszítette el – igaz, a múlt hónapban bejelentett IV. fázisban nem szerepelt Pókember-folytatás, de elég valószínű, hogy a figura több moziban is feltűnt volna, hiszen épp a Pókember: Idegenben nyitotta meg a stúdió újabb sztorifolyamát. Az amerikai Munka ünnepe alkalmából egyébként újra moziba küldik a filmet, négy percnyi eddig nem látott jelenettel megspékelve.

A Sony nemrég megjelent közleményében sajnálatát fejezte ki, amiért a tárgyalások kudarcba fulladtak, és lényegében az egészet a Marvelt irányító Kevin Feige-re kenték. A Marvelt, valamint a stúdiót birtokló Disneyt sem kell azért félteni, épp elég szuperhős maradt a tarsolyukban. Ráadásul a gigastúdió több rekordot is megdöntött idén: máris több pénzt keresett, mint bármelyik stúdió; ráadásul soha nem fordult még elő, hogy valaki egy naptári évben öt filmjével is elérje az 1 milliárd dolláros nemzetközi bevételt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.