Nemcsak a magyaroknak, az egész világnak Sissi maradt – itt a Romy Schneider utolsó interjújáról szóló film

  • Szabó Ádám
  • 2019. május 22.

Mikrofilm

Csak színészként volt sikeres, élete tele volt drámával és szerencsétlenséggel.

„Mrs. Schneider, Ön botrányok és izgalmak forrása. Minden alkalommal, amikor történik Önnel valami, egy vetélés, egy válás vagy egy film, a Sissi-generáció őrjöngve követeli vissza a drága kis császárnőjét. Néhányaknak Ön szent, akivel alaposan elbánt az élet. Másoknak viszont egy kurva” – kezdi az interjúját Michael Jürgs, a Stern újságírója a világhírű, ám múló fényű filmcsillaggal.

1981-et írunk, a helyszín Franciaország: Romy Schneider azért érkezett Quiberonba, hogy kigyógyuljon alkohol- és gyógyszerfüggőségéből, hogy képes legyen gondoskodni fiáról, Davidről. A kúra azonban félbeszakad, amikor megérkezik a színésznő egy régi barátnője, majd a német magazin fotósa és újságírója. A három napig húzódó interjú alatt a színésznő a lelki pöcegödör aljáról tekint vissza karrierjére és hibás döntéseire – és igyekszik dűlőre jutni saját életével is.

Nem tudhatja, hogy ez élete utolsó hosszabb nyilatkozata: pár hónap múlva fia épp a nagyszülőknél játszik, amikor mászás közben megcsúszik, és a vaskerítés felnyársalja őt; a súlyos depresszióba eső sztár egyébként is rossz egészségi állapota rohamosan tovább romlik, 1982. május 29-én pedig holtan találják párizsi lakásában.

„Mindent tudok a filmekben – az életben semmit”

mondta magáról Schneider, ez a kettősség pedig egész életét végigkísérte.

Szülei mindketten színészek voltak, nem sok idejük jutott a gyereknevelésre – a kislány mindössze 15 éves volt, amikor először kamera elé állt, ráadásul édesanyja oldalán. Az iskolát is otthagyta, hogy a színészetre koncentrálhasson; hamar elsajátította, hogyan kell szerepeket játszani, érzéseket imitálni, arra azonban már nem volt alkalma, hogy megtanulja, hogyan kell a valóságban megbirkózni a szerelemmel, a bánattal vagy épp a halállal.

Sorsát az 1955-ös Sissi – A magyarok királynéja pecsételte meg; a negédes képeslap-film nálunk mai napig az ünnepnapi tévéműsorok állandó sztárja, de máshol is óriási sikert aratott, Németországban például többen látták, mint az Elfújta a szelet. Schneider neve összeforrt Sissivel; három epizód után annyira szabadulni akart a skatulyától, hogy a negyedik részt visszadobva Franciaországba menekült, hogy igazi, komoly színésznőként kezdjen új életet.

A Sissi sikerét ugyan soha nem tudta megismételni, de karrierjére nem lehetett panasza: olyan nevekkel dolgozhatott együtt, mint Luchino Visconti, Jack Lemon vagy Orson Welles. A francia Oscarnak számító César-díjat kétszer is elnyerte, és még egy tiszteletbeli elismerést is kapott halála után; de díjazták az olaszok és a németek is, egyszer pedig Golden Globe-ra is jelölték.

A magánéletben viszont nem volt ilyen szerencsés: viharos szerelmi viszonya Alain Delonnal legendássá vált, első férjétől, fia édesapjától, Harry Meyen berlini színházigazgatótól úgy vált el, hogy már terhes volt következő párjától, Daniel Biasinitől. Végül Schneider elvetélt, Mayen pedig néhány évvel később öngyilkos lett. Ugyanabban az évben, két évvel a kislányuk születése után Biasini elhagyta őt. Lelki és testi egészsége kéz a kézben romlottak – így érkezett meg 1981-ben Quiberonba.

Emily Atef filmjében a Robert Gwisdek alakította újságíró nem finomkodik,

az életút valamennyi stációjába beleáll egy-egy kemény kérdéssel. A beszélgetésben nemcsak szerepek, de generációk ütköznek: a kérdező figuráján keresztül a Sissiért rajongó nézők és olvasók igyekszenek megtudni, mi történt hősnőjükkel, és hova tűnt mindenki kedvenc császárnője. Robert Lebeck fotós (a szerepben Charly Hübner), a színésznő régi barátja eközben még mindig csodálja kopott fényű idolját – épp ez ad különleges színezetet a világhírűvé vált fotósorozatnak.

A 3 nap Quiberonban nem csak egy filmcsillag hattyúdala, vagy egy ikonikus képsorozat háttértörténete, de ahogy a vetítéssorozat címe is jelzi, egy félbeszakadt párbeszéd folytatása is a külvilág és Schneider között, ami elől Schneider egész életében menekülni igyekezett.

A hét német filmdíjat (köztük a legjobb film, rendezés és három színészi elismerést) elnyerő mozit

Magyarországon először és egyetlen alkalommal vetítik május 24-én, az Uránia moziban, az Adásszünet? – Félbeszakadt párbeszéd a generációk között, francia és német filmek tükrében című sorozat záró epizódjaként.

A vetítések arra igyekeztek rámutatni, mekkora szakadék húzódik a korosztályok, na meg az általuk átélt élmények között, és mennyire másképp gondolkodnak egy-egy életről vagy történelmi eseményről az egymást követő generációk. Rendhagyó módon a francia filmeket a Goethe Intézetben, a német alkotásokat pedig a Francia Intézetben vetítették – a kínálatban voltak olyan, fesztiválokat és a magyar mozikat is megjáró filmek, mint a Toni Erdmann és a Frantz, de olyan, kevésbé ismert filmek is, mint az Általános iskola, vagy a Club Europa. Utóbbiakhoz hasonlóan a 3 nap Quiberonban vetítését is beszélgetés követi majd.

3 nap Quiberonban – az Adásszünet? – Félbeszakadt párbeszédek a generációk között, francia és német filmek tükrében sorozat záró vetítése

Május 24. 19.30, Uránia mozi Díszterme

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.