Film

Németóra

  • 2020. június 7.

Mikrofilm

Egy fontos, láttató erejű képekben, markáns stílusban megfogalmazott, rétegzett szerkezetű és erős szimbolikájú regény filmen csak akkor tud hasonló hatást elérni, ha a rendezés kvalitásai nem maradnak el az írásmű kvalitásaitól. A szépelgésbe fullasztott Sorstalanság-feldolgozás talán elég közeli példa számunkra. Siegfried Lenz Németóra c. regényének hőse ugyanabban a korban van (kamasz) és ugyanabban a korban él (a második világháború idején), mint Kertész Imréé, és ugyanúgy áldozat – bár egészen más értelemben. A tengerparti településen, a háborútól távol élő Siggi egy náci rendőr fia. Apja a kötelességteljesítésnek áldozza fel nemcsak saját életét, de családjáét is: feleségét csak emberi kötődéseitől fosztja meg, nagyobbik fiát viszont fel is adja a hatóságoknak, amikor az hazaszökik a frontról. És egyre megszállottabban próbálja megakadályozni, hogy régi barátja, a „deviáns” művésznek minősített festő dolgozhasson.

A végül apja ellen forduló, de annak hatásától szabadulni nem tudó kisebbik fiú szemszögéből láttatott történet a német szembesülésirodalom egyik jelentős műve. Christian Schwochow rendező ezért áhítattal nyúl hozzá: gyönyörűen fényképezett dűnék, vizek adnak jelentésteli távlatosságot a beszűkült tudatú körzeti megbízott és a megbélyegzett művész hangsúlyozottan szimbolikus ellentétének. Csak ezen a Nagy Műnek szóló áhítaton kívül nincs a filmben semmi. Semmi, amit még ne mondtak volna el, őszintébben, hitelesebben, ezerszer több érintettséggel. Nívós képeskönyv, egy picit a giccshatáron. Életszerűtlen és hamis, de jól mutat.

Elérhető az Indavideón

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.