Torrentmozi

Őrülettel fenyeget

Mona Fastvold: The World to Come

Mikrofilm

A szerelmes nem tudja megírni saját szerelmi regényét, elbeszélni saját szerelmének történetét, írta némiképp ironikusan a szerelemnek egész könyvet szentelő filozófus, Roland Barthes.

A jelentéktelen események regénye sekélyes, bonyolult érzéseink naplója pedig dagályosan irodalmias lesz, ráadásul egyetlen ember érthetné csak, a Másik. Ezt a romantikus gondolatot illusztrálja a stílusos háztáji kamarathrillerével (The Sleepwalkers) 2014-ben debütáló norvég rendezőnő, Mona Fastvold friss kosztümös-leszbikus szerelmi drámája.

New York állam félreeső hegyei között járunk, 1856-ban, a kislányát torokgyíkban elvesztő pár, Dyer (a motyogó Casey Affleck) és Abigail (a félszeg Katherine Waterston) szinte teljes izolációban próbál megküzdeni az állataikat tizedelő természeti elemekkel és precíz, de egyenlőtlen munkamegosztásra – a férjnél a kasszakulcs – és vágyaik totális elnyomására épülő házasságuk sötéten ásító ürességével. Kábé ugyanígy van ezzel a közeli farmra költöző házaspár is, csak ott a férj (a zavart Christopher Abbott) lobbanékonyabb, a nő dögösebb (a vörös Vanessa Kirby). Az öntudatosabb, még erőszakos férje mellett is szabadabbnak tűnő nő, Tallie hamar Abigail elfojtott érzéseinek projekciós felületévé válik, a délutáni közös csirkekopasztásokból előbb szövetség, aztán titkos viszony lesz, s persze tragikus vég.

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.