Új fejes került a Star Wars-franchise élére

Mikrofilm

Dave Filoni, az Ahsoka készítője lett az új George Lucas.

Habár a Marvel épp története legnagyobb krízisét éli át, még mindig ők fújják a passzátszelet: Kevin Feige producer egymaga tartja kézben a szuperhős-birodalom valamennyi történetét, beleértve a filmeket és a sorozatokat is. A mostani döccenőket leszámítva pedig mindezt akkora sikerrel teszi, hogy azt mindenki megirigyelte. Először csak a rivális képregényfilmes stúdió, a DC nevezett ki egy Feige-hez hasonló vezetőt a kormánykerékhez, most pedig a Disney (ők birtokolják a Marvelt is) egy másik szuperértékes tulajdonával, a Star Warsszal is ugyanígy jár el: Dave Filoni személyében egy kreatív alkotói vezetőt neveztek ki a franchise élére.

Filoni rajzolóként és segédrendezőként kezdte karrierjét olyan animációs sorozatoknál. mint a Texas királyai, a Teamo Supremo, a Kim Possible vagy az Avatár – Aang legendája. Mindig is Star Wars-rajongó volt, nem csoda tehát, hogy azonnal otthagyta a Nickelodeon csatornát, amint George Lucas felkérte őt egy aninmációs sorozat készítésére. Ez lett végül a 2008-2020 között futó Star Wars: A klónok háborúja, de ő rendezhette a szintén 2008-ban bemutatott, ugyanilyen címen futó egész estés animációs filmet is. Szemmel láthatóan elégedettek voltak vele, ugyanis ezt követően is folyamatosan kapta a megbízásokat, nemsokára pedig már a Lucasfilm animációkért felelős részlegének felügyelőjeként dolgozhatott. Részt vett a Star Wars Lázadók, a Star Wars: Ellenállás, a Star Wars: Jedihistóriák és a Star Wars: Rossz Osztag készítésében is.

2018 körül, az új Star Wars-trilógia felemás teljesítménye, na meg a Solo: Egy Star Wars-történet totális bukása után a sorozat hullámvölgybe került, a stúdió vezetői is belátták, hogy egyszerűen túl sok Star Warsot próbáltak rövid idő alatt lenyomni a rajongók torkán. Az újratervezés részeként elkezdtek inkább a kisképernyőre, az egész galaxis sorsát meghatározó Jedi-sagák helyett pedig a kisebb, önálló lábon megálló történetekre koncentrálni. Ennek első darabja A mandalóri című sorozat volt, ami hatalmas sikert aratott. Ennek készítője, Jon Favreau kérte fel Filonit, hogy csatlakozzon a projekthez; végül íróként és rendezőként is több epizódt jegyzett, illetve az ő nevéhez fűződik a sorozat készítését bemutató Disney Galéria/ Star Wars: A mandalóri című dokumentumsorozat.

A mandalóri sikere azonban mintha ugyanazon a lejtőn indította volna el a Star Warst, mint korábban Az ébredő Erő diadala a mozikban: ismét egy rakás sorozatot bejelentettek, és azóta is futószalagon érkeznek a váltakozó minőségű és fogadtatású tévésműsorok, melyekben immár Filoni is tevékeny részt vállal. Míg a Boba Fett könyve stáblistáján csak executive producerként, illetve egy rész író-rendezőjeként szerepelt, az idén bemutatkozó Ahsoka már teljes mértékben az ő szüleménye. Az animációs sorozatok felügyelete után tehát szép lassan az élőszereplős műsorok készítésében is egyre nagyobb szerepet kapott, most pedig nagyot ugorva a szamárlétrán egyenesen a Star Wars-filmek egyik fejesének nevezték ki. Azért csak az egyiknek, mert a Lucasfilm főfőnöke továbbra is Kathleen Kennedy marad – ő az, aki azóta irányítja a Csillagok háborúja-univerzumot, mióta a Disney 2012-ben felvásárolta a céget és nyugdíjba küldte George Lucast. Filoni tehát elsősorban Kennedyvel együtt dolgozik majd, hogy kitervelje a következő Star Wars-filmeket és sorozatokra.

Filoni megítélése a rajongók körében eléggé ellentmondásosnak számít. Egyesek szerint ő az a rajongó alkatú filmes, akire bátran rá lehet bízni az egész univerzumot – hiszen A klónok háborúja-sorozattól kezdve A mandalóriig számos olyan tartalomban működött közre, amelyek egyértelműen a jobb próbálkozások közé tartoznak. Mások szerint azonban épp fordítva: Filoni döntő szerepet játszott abban, hogy a Star Wars az elmúlt években a koherens történetek helyett inkább csak a saját mitológiája tágítására koncentrál; arról nem is beszélve, hogy az egyik legjobbnak tartott sorozathoz, az Andorhoz semmi köze nem volt. Mindenesetre Filoni máris gőzerővel dolgozik egy egyelőre név nélküli Star Wars-projekten, és producerként jegyzi majd a Minden, mindenhol, mindenkor Oscar-díjas alkotóitól érkező Skeleton Crew nevű sorozatot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.