Új fejes került a Star Wars-franchise élére

Mikrofilm

Dave Filoni, az Ahsoka készítője lett az új George Lucas.

Habár a Marvel épp története legnagyobb krízisét éli át, még mindig ők fújják a passzátszelet: Kevin Feige producer egymaga tartja kézben a szuperhős-birodalom valamennyi történetét, beleértve a filmeket és a sorozatokat is. A mostani döccenőket leszámítva pedig mindezt akkora sikerrel teszi, hogy azt mindenki megirigyelte. Először csak a rivális képregényfilmes stúdió, a DC nevezett ki egy Feige-hez hasonló vezetőt a kormánykerékhez, most pedig a Disney (ők birtokolják a Marvelt is) egy másik szuperértékes tulajdonával, a Star Warsszal is ugyanígy jár el: Dave Filoni személyében egy kreatív alkotói vezetőt neveztek ki a franchise élére.

Filoni rajzolóként és segédrendezőként kezdte karrierjét olyan animációs sorozatoknál. mint a Texas királyai, a Teamo Supremo, a Kim Possible vagy az Avatár – Aang legendája. Mindig is Star Wars-rajongó volt, nem csoda tehát, hogy azonnal otthagyta a Nickelodeon csatornát, amint George Lucas felkérte őt egy aninmációs sorozat készítésére. Ez lett végül a 2008-2020 között futó Star Wars: A klónok háborúja, de ő rendezhette a szintén 2008-ban bemutatott, ugyanilyen címen futó egész estés animációs filmet is. Szemmel láthatóan elégedettek voltak vele, ugyanis ezt követően is folyamatosan kapta a megbízásokat, nemsokára pedig már a Lucasfilm animációkért felelős részlegének felügyelőjeként dolgozhatott. Részt vett a Star Wars Lázadók, a Star Wars: Ellenállás, a Star Wars: Jedihistóriák és a Star Wars: Rossz Osztag készítésében is.

2018 körül, az új Star Wars-trilógia felemás teljesítménye, na meg a Solo: Egy Star Wars-történet totális bukása után a sorozat hullámvölgybe került, a stúdió vezetői is belátták, hogy egyszerűen túl sok Star Warsot próbáltak rövid idő alatt lenyomni a rajongók torkán. Az újratervezés részeként elkezdtek inkább a kisképernyőre, az egész galaxis sorsát meghatározó Jedi-sagák helyett pedig a kisebb, önálló lábon megálló történetekre koncentrálni. Ennek első darabja A mandalóri című sorozat volt, ami hatalmas sikert aratott. Ennek készítője, Jon Favreau kérte fel Filonit, hogy csatlakozzon a projekthez; végül íróként és rendezőként is több epizódt jegyzett, illetve az ő nevéhez fűződik a sorozat készítését bemutató Disney Galéria/ Star Wars: A mandalóri című dokumentumsorozat.

A mandalóri sikere azonban mintha ugyanazon a lejtőn indította volna el a Star Warst, mint korábban Az ébredő Erő diadala a mozikban: ismét egy rakás sorozatot bejelentettek, és azóta is futószalagon érkeznek a váltakozó minőségű és fogadtatású tévésműsorok, melyekben immár Filoni is tevékeny részt vállal. Míg a Boba Fett könyve stáblistáján csak executive producerként, illetve egy rész író-rendezőjeként szerepelt, az idén bemutatkozó Ahsoka már teljes mértékben az ő szüleménye. Az animációs sorozatok felügyelete után tehát szép lassan az élőszereplős műsorok készítésében is egyre nagyobb szerepet kapott, most pedig nagyot ugorva a szamárlétrán egyenesen a Star Wars-filmek egyik fejesének nevezték ki. Azért csak az egyiknek, mert a Lucasfilm főfőnöke továbbra is Kathleen Kennedy marad – ő az, aki azóta irányítja a Csillagok háborúja-univerzumot, mióta a Disney 2012-ben felvásárolta a céget és nyugdíjba küldte George Lucast. Filoni tehát elsősorban Kennedyvel együtt dolgozik majd, hogy kitervelje a következő Star Wars-filmeket és sorozatokra.

Filoni megítélése a rajongók körében eléggé ellentmondásosnak számít. Egyesek szerint ő az a rajongó alkatú filmes, akire bátran rá lehet bízni az egész univerzumot – hiszen A klónok háborúja-sorozattól kezdve A mandalóriig számos olyan tartalomban működött közre, amelyek egyértelműen a jobb próbálkozások közé tartoznak. Mások szerint azonban épp fordítva: Filoni döntő szerepet játszott abban, hogy a Star Wars az elmúlt években a koherens történetek helyett inkább csak a saját mitológiája tágítására koncentrál; arról nem is beszélve, hogy az egyik legjobbnak tartott sorozathoz, az Andorhoz semmi köze nem volt. Mindenesetre Filoni máris gőzerővel dolgozik egy egyelőre név nélküli Star Wars-projekten, és producerként jegyzi majd a Minden, mindenhol, mindenkor Oscar-díjas alkotóitól érkező Skeleton Crew nevű sorozatot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.