Új fejes került a Star Wars-franchise élére

Mikrofilm

Dave Filoni, az Ahsoka készítője lett az új George Lucas.

Habár a Marvel épp története legnagyobb krízisét éli át, még mindig ők fújják a passzátszelet: Kevin Feige producer egymaga tartja kézben a szuperhős-birodalom valamennyi történetét, beleértve a filmeket és a sorozatokat is. A mostani döccenőket leszámítva pedig mindezt akkora sikerrel teszi, hogy azt mindenki megirigyelte. Először csak a rivális képregényfilmes stúdió, a DC nevezett ki egy Feige-hez hasonló vezetőt a kormánykerékhez, most pedig a Disney (ők birtokolják a Marvelt is) egy másik szuperértékes tulajdonával, a Star Warsszal is ugyanígy jár el: Dave Filoni személyében egy kreatív alkotói vezetőt neveztek ki a franchise élére.

Filoni rajzolóként és segédrendezőként kezdte karrierjét olyan animációs sorozatoknál. mint a Texas királyai, a Teamo Supremo, a Kim Possible vagy az Avatár – Aang legendája. Mindig is Star Wars-rajongó volt, nem csoda tehát, hogy azonnal otthagyta a Nickelodeon csatornát, amint George Lucas felkérte őt egy aninmációs sorozat készítésére. Ez lett végül a 2008-2020 között futó Star Wars: A klónok háborúja, de ő rendezhette a szintén 2008-ban bemutatott, ugyanilyen címen futó egész estés animációs filmet is. Szemmel láthatóan elégedettek voltak vele, ugyanis ezt követően is folyamatosan kapta a megbízásokat, nemsokára pedig már a Lucasfilm animációkért felelős részlegének felügyelőjeként dolgozhatott. Részt vett a Star Wars Lázadók, a Star Wars: Ellenállás, a Star Wars: Jedihistóriák és a Star Wars: Rossz Osztag készítésében is.

2018 körül, az új Star Wars-trilógia felemás teljesítménye, na meg a Solo: Egy Star Wars-történet totális bukása után a sorozat hullámvölgybe került, a stúdió vezetői is belátták, hogy egyszerűen túl sok Star Warsot próbáltak rövid idő alatt lenyomni a rajongók torkán. Az újratervezés részeként elkezdtek inkább a kisképernyőre, az egész galaxis sorsát meghatározó Jedi-sagák helyett pedig a kisebb, önálló lábon megálló történetekre koncentrálni. Ennek első darabja A mandalóri című sorozat volt, ami hatalmas sikert aratott. Ennek készítője, Jon Favreau kérte fel Filonit, hogy csatlakozzon a projekthez; végül íróként és rendezőként is több epizódt jegyzett, illetve az ő nevéhez fűződik a sorozat készítését bemutató Disney Galéria/ Star Wars: A mandalóri című dokumentumsorozat.

A mandalóri sikere azonban mintha ugyanazon a lejtőn indította volna el a Star Warst, mint korábban Az ébredő Erő diadala a mozikban: ismét egy rakás sorozatot bejelentettek, és azóta is futószalagon érkeznek a váltakozó minőségű és fogadtatású tévésműsorok, melyekben immár Filoni is tevékeny részt vállal. Míg a Boba Fett könyve stáblistáján csak executive producerként, illetve egy rész író-rendezőjeként szerepelt, az idén bemutatkozó Ahsoka már teljes mértékben az ő szüleménye. Az animációs sorozatok felügyelete után tehát szép lassan az élőszereplős műsorok készítésében is egyre nagyobb szerepet kapott, most pedig nagyot ugorva a szamárlétrán egyenesen a Star Wars-filmek egyik fejesének nevezték ki. Azért csak az egyiknek, mert a Lucasfilm főfőnöke továbbra is Kathleen Kennedy marad – ő az, aki azóta irányítja a Csillagok háborúja-univerzumot, mióta a Disney 2012-ben felvásárolta a céget és nyugdíjba küldte George Lucast. Filoni tehát elsősorban Kennedyvel együtt dolgozik majd, hogy kitervelje a következő Star Wars-filmeket és sorozatokra.

Filoni megítélése a rajongók körében eléggé ellentmondásosnak számít. Egyesek szerint ő az a rajongó alkatú filmes, akire bátran rá lehet bízni az egész univerzumot – hiszen A klónok háborúja-sorozattól kezdve A mandalóriig számos olyan tartalomban működött közre, amelyek egyértelműen a jobb próbálkozások közé tartoznak. Mások szerint azonban épp fordítva: Filoni döntő szerepet játszott abban, hogy a Star Wars az elmúlt években a koherens történetek helyett inkább csak a saját mitológiája tágítására koncentrál; arról nem is beszélve, hogy az egyik legjobbnak tartott sorozathoz, az Andorhoz semmi köze nem volt. Mindenesetre Filoni máris gőzerővel dolgozik egy egyelőre név nélküli Star Wars-projekten, és producerként jegyzi majd a Minden, mindenhol, mindenkor Oscar-díjas alkotóitól érkező Skeleton Crew nevű sorozatot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.