VERZIÓ 2020

Sírnak, nevetnek

Gaal Ilona–Wizner Balázs: Végstádium

Mikrofilm

A címet látva kevés ember mondhatná, hogy ne lennének erre vonatkozó családi emlékei.

De a jelesnek tartott eseményekkel, a születéssel, az esküvővel vagy akár temetéssel ellentétben, szeretteink utolsó napjait nem szokás megörökíteni; elsősorban lelkiismereti kérdés, amit mindenki a maga módján próbál feldolgozni az őszinte részvét és az önsajnálat közötti széles sávban. A haldoklás olyan folyamat, amelyre gondolni sem merünk, így arra sincs recept, mit kell tenni, hogyan illik viselkedni, ha valaki hozzánk közel álló az érintett.

Ennek tükrében Gaal Ilona és Wizner Balázs filmje bátor, de veszélyes vállalkozás, mivel elkerülhetetlennek tűnik a tabudöntögetés, amelyet egy hajszál választ el a hatásvadászattól. Ráadásul a Végstádiumot szó szerint értik: a 66 éves Herczeg Tamás utolsó három napját kí­sérték végig, beleértve azt is, hogy hogyan élik meg ezt a hozzátartozók. Egy ilyen vállalkozás hallatán kizárólag szenvedést és könnyeket tudunk elképzelni, de a mindössze félórás film nem azért készült, hogy ezeket felnagyítva vigyen be egy gyomrost, hogy azután a moziból kiszédelegve merengjünk el saját nyomorúságunkon. Gaal és Wizner szándéka épp az efféle érzések tompítása lehetett, ami nem jelenti azt, hogy a filmben ne lenne szenvedés, ne lennének könnyek, de ennél sokkal fontosabb, hogy a haldokló ágya mellett hallunk szívből jövő őszinte nevetést, mint ahogy később lelkifurdalás nélküli megkönnyebbülést is.

Gaal Ilonának, lapunk egykori munkatársának, a Magyar Hospice Alapítvány önkéntesének számos alkalommal jelentek meg a témával kapcsolatos írásai, ezért a Végstádiumot is tekinthetjük a hospice-ellátással kapcsolatos közérdekű ismeretterjesztésnek, de ez csak afféle keret, ahogy a címben jelzett állapot is.

A Végstádium ugyanis nem hospice-film, nem betegség-film, még csak nem is haldoklás-film, inkább egy olyan hőstörténet, amely nem a halállal mérhető. Herczeg Tamás nem attól válik hőssé, hogy a vastagbélrák pokoli kínjai és a hazai egészségügyben tett pokoljárása ellenére sem roppan össze. Inkább azért, mert már a végstádium előtt jóval korábban felismerte és elfogadta, hogy mivel az élet nélküle ugyanúgy megy tovább, sokkal praktikusabb dolgok vannak a halállal való hiábavaló szembefordulásnál; a családját kell felkészítenie, hogy továbbvigyék a vállalkozását, és legalább anyagilag ne roppanjanak össze. De mindez már az özvegy szavaiból, a temetésen felvett beszélgetésekből derül ki, ahogy az is, hogy az az ágyhoz kötött, szürke arcú, csontsovány ember, aki pár perccel korábban még viccelődni is tudott, valaha nagyétkű, rock­rajongó vagány volt, tele életkedvvel, lelkesedéssel, tervekkel.

A film elsősorban azoktól a szinte csak jelzésértékű gesztusoktól válik szívszorítóvá, egyúttal felejthetetlenné, amelyek távol esnek a szenvedéstől, a fizikai fájdalomtól: amikor azt látjuk, hogy a nyugalom nem belenyugvás, hanem megbékélés, a búcsú nem beletörődés, hanem elengedés. Persze a katarzishoz az őszinte szereplők mellett szükség volt arra is, hogy Gaal Ilonában és Wizner Balázsban legyen kellő érzékenység, tapintat és szakmai alázat, minek következtében az összes csapdát kikerülték, amelyet egy ilyen téma megfilmesítése állíthat.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.