Soha nem látott összegért kelt el a Tony-díjas Broadway-darab filmadaptációja
hamilton.jpg

Soha nem látott összegért kelt el a Tony-díjas Broadway-darab filmadaptációja

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 6.

Mikrofilm

Biztos nem találják ki, melyik stúdió perkált rekordösszeget!

Lin-Manuel Miranda Hamilton című musicalét 2015-ben mutatták be a Broadway-n, ahol az elmúlt évtizedek egyik leghangosabb sikerét aratta: szinte kizárólag éltető kritikákat kapott, nyert 11 Tonyt és egy Pulitzert; a darab többször körbeturnézta az Egyesült Államokat, de bemutatták Londonban is. Évekig gyakorlatilag lehetetlen volt jegyet szerezni rá; ma is telt házzal fut, és mélyen a pénztárcájába kell nyúlni annak, aki eredeti bemutatójának helyszínén, a Richard Roger Theaterben szeretné megnézni (a Broadway színházaknak jellemzően egyetlen darabból áll a repertoárjuk, azt viszont a darab sikerétől függően akár évekig-évtizedekig is játszhatják). A Hamilton eddig körülbelül 500 millió dollár bevételt fialt, amivel minden idők 8. legsikeresebb Broadway-darabjává vált.

Az előadás az Egyesült Államok egyik alapító atyjáról, Alexander Hamiltonról szól. Az a különlegessége, hogy szinte kizárólag fekete színészek alakítják benne a történelmi figurákat; elbeszélésmódja pedig ugyanolyan modern, mint az előadás közben felhangzó dalok: a musical ugyanis bátran nyúl az R&B-hez és a raphez is. „Az akkori Amerikáról meséli a mai Amerika nyelvén" – hirdeti magáról a darab.

A Hamilton igazi kulturális szenzációnak számít odaát, dalai vezették a slágerlistákat, alkotója, Lin-Manuel Miranda pedig évek óta az egyik legfelkapottabb névnek számít a showbizniszben. Ilyen sikerek után nem meglepő, hogy a stúdiók hatalmas harcot folytattak a megfilmesítéséért, az viszont rendhagyónak számít, hogy nem a jogokért, hanem egy kész filmért ment a háború.

A darab rendezője, Tommy Kail ugyanis 2016-ban filmet forgatott a darabról, két héttel azelőtt, hogy az eredeti szereposztás befejezte volna a játékot. Három előadáson át forgattak, és készítettek néhány extra felvételt nézők nélkül is. A 2 óra 40 perces kész filmért folytatott licit a napokban ért véget; a Deadline értesülései szerint a Disney 75 millió dollárt fizetett a Hamiltonért. Ennyit kész produktumért még soha egyetlen stúdió sem fizetett. Csak összehasonlításképpen: a független filmek Mekkájának számító Sundance Filmfesztiválon idén megdőlt a legnagyobb eladás rekordja, Andy Samberg vígjátékát 17,5 millió dollárért szerezte meg a Hulu.

Az elemzések szerint a Disney azért is volt hajlandó rekordösszeget fizetni a musicalért, mert befektetésként tekint arra. Így akarják magukhoz csábítani Lin-Manuel Mirandát, valamint a Star Wars-hoz hasonlóan a Hamiltonból is fejőstehenet varázsolnának: kiállítások, szórakoztatóparki látványosságok készülhetnének a darab témájában; néhány év múlva pedig megcsinálnák a saját filmadaptációjukat is a musicalből.

Az első Broadway-darab, amelyet színház felvételek segítségével varázsoltak filmmé, a 2008-as Rent című musical volt. Azóta többen próbálkoztak ezzel a módszerrel, de jellemzően olyan kisebb, off-Broadway darabok, mint a Puffs című Harry Potter-paródia; vagy a László Miklós Illatszertárjából készülő She Loves Me 2016-os bemutatásakor. Egyik sem mérhető azonban a Hamiltonhoz, amely valószínűleg a belőle készült film 2021-es bemutatójakor is telt házzal fut majd a Broadway-n; a mozis vetítések után pedig vélhetően a Disney+ egyik slágercímévé válik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.