Soha nem látott összegért kelt el a Tony-díjas Broadway-darab filmadaptációja
hamilton.jpg

Soha nem látott összegért kelt el a Tony-díjas Broadway-darab filmadaptációja

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 6.

Mikrofilm

Biztos nem találják ki, melyik stúdió perkált rekordösszeget!

Lin-Manuel Miranda Hamilton című musicalét 2015-ben mutatták be a Broadway-n, ahol az elmúlt évtizedek egyik leghangosabb sikerét aratta: szinte kizárólag éltető kritikákat kapott, nyert 11 Tonyt és egy Pulitzert; a darab többször körbeturnézta az Egyesült Államokat, de bemutatták Londonban is. Évekig gyakorlatilag lehetetlen volt jegyet szerezni rá; ma is telt házzal fut, és mélyen a pénztárcájába kell nyúlni annak, aki eredeti bemutatójának helyszínén, a Richard Roger Theaterben szeretné megnézni (a Broadway színházaknak jellemzően egyetlen darabból áll a repertoárjuk, azt viszont a darab sikerétől függően akár évekig-évtizedekig is játszhatják). A Hamilton eddig körülbelül 500 millió dollár bevételt fialt, amivel minden idők 8. legsikeresebb Broadway-darabjává vált.

Az előadás az Egyesült Államok egyik alapító atyjáról, Alexander Hamiltonról szól. Az a különlegessége, hogy szinte kizárólag fekete színészek alakítják benne a történelmi figurákat; elbeszélésmódja pedig ugyanolyan modern, mint az előadás közben felhangzó dalok: a musical ugyanis bátran nyúl az R&B-hez és a raphez is. „Az akkori Amerikáról meséli a mai Amerika nyelvén" – hirdeti magáról a darab.

A Hamilton igazi kulturális szenzációnak számít odaát, dalai vezették a slágerlistákat, alkotója, Lin-Manuel Miranda pedig évek óta az egyik legfelkapottabb névnek számít a showbizniszben. Ilyen sikerek után nem meglepő, hogy a stúdiók hatalmas harcot folytattak a megfilmesítéséért, az viszont rendhagyónak számít, hogy nem a jogokért, hanem egy kész filmért ment a háború.

A darab rendezője, Tommy Kail ugyanis 2016-ban filmet forgatott a darabról, két héttel azelőtt, hogy az eredeti szereposztás befejezte volna a játékot. Három előadáson át forgattak, és készítettek néhány extra felvételt nézők nélkül is. A 2 óra 40 perces kész filmért folytatott licit a napokban ért véget; a Deadline értesülései szerint a Disney 75 millió dollárt fizetett a Hamiltonért. Ennyit kész produktumért még soha egyetlen stúdió sem fizetett. Csak összehasonlításképpen: a független filmek Mekkájának számító Sundance Filmfesztiválon idén megdőlt a legnagyobb eladás rekordja, Andy Samberg vígjátékát 17,5 millió dollárért szerezte meg a Hulu.

Az elemzések szerint a Disney azért is volt hajlandó rekordösszeget fizetni a musicalért, mert befektetésként tekint arra. Így akarják magukhoz csábítani Lin-Manuel Mirandát, valamint a Star Wars-hoz hasonlóan a Hamiltonból is fejőstehenet varázsolnának: kiállítások, szórakoztatóparki látványosságok készülhetnének a darab témájában; néhány év múlva pedig megcsinálnák a saját filmadaptációjukat is a musicalből.

Az első Broadway-darab, amelyet színház felvételek segítségével varázsoltak filmmé, a 2008-as Rent című musical volt. Azóta többen próbálkoztak ezzel a módszerrel, de jellemzően olyan kisebb, off-Broadway darabok, mint a Puffs című Harry Potter-paródia; vagy a László Miklós Illatszertárjából készülő She Loves Me 2016-os bemutatásakor. Egyik sem mérhető azonban a Hamiltonhoz, amely valószínűleg a belőle készült film 2021-es bemutatójakor is telt házzal fut majd a Broadway-n; a mozis vetítések után pedig vélhetően a Disney+ egyik slágercímévé válik.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.