Steven Soderbergh szerint nem kell félni az AI-tól, hiszen az sosem volt másnapos

  • narancs.hu
  • 2023. június 18.

Mikrofilm

A Traffic Oscar-díjas rendezője szerint ez is csak egy eszköz, ami talán segítghet neki befejezni egy forgatókönyvet, de sajátot soha nem fog írni.

Miközben a ChatGPT és társai viharos gyorsasággal terjednek, úgy néz ki Hollywood továbbra is megosztott annak tekintetében, a Mesterséges Intelligenciára (MI, vagy AI, azaz Artificial Intelligence) a (film)világot romba döntő veszélyként, vagy egy egyszerű technikai eszközként tekintsenek, amely a filmesek életét is megkönnyítheti. Az MI szabályozása szerepel a sztrájkba lépő írók követelései között, és ezt szeretnék elérni a szintén munkabeszüntetést tervezgető színészek is. A Bosszúállókat rendező Joe Russo azonban úgy tartja, mindössze két évre vagyunk az AI-generálta filmektől.

A vitába most újabb fél szállt be: Steven Soderbergh, a Traffic és a Magic Mike Oscar-díjas rendezője saját bevallása szerint nem izgul túlzottan a számítógépek és algoritmusok térhódítása miatt, és szerinte másnak sem kellene félnie az AI-tól. „Soha nem volt másnapos. Soha nem főzött valakinek, akit szeret. Soha nem kellett késő este, rettegve hazasétálnia. Soha nem érezte magát bizonytalannak, mert valaki, akivel húsz évvel ezelőtt gimibe járt, hihetetlenül sikeressé vált. Nem félek tőle, ez is csak egy eszköz” – fogalmazott. Hozzátette: ha segít neki befejezni egy forgatókönyvét, az remek – de magától soha nem fog megírni egy remek szkriptet.

Ezt támasztja alá Charlie Brooker, a Fekete tükör alkotójának beszámolója is, aki megpróbált a ChatGPT-vel megíratni egy epizódot a sorozatból. „Begépeltem hogy »készíts egy Fekete tükör-epizódot« és kidobott valamit, ami első pillantásra olvashatónak tűnt, aztán a következő pillanatban kiderült, hogy egy szar” – magyarázta. A ChatGPT ugyanis nem tett mást, mint átnézte az összes addigi Fekete tükör epizód történetét és megpróbálta összemontázsolni azokat. „Ha egy kicsit belenézel, látod, hogy egyetlen eredeti gondolat sincs benne” – magyarázta Brooker.

Soderbergh régóta az új technikák, technológiák és a minél szélesebb körben elérhető filmkészítés szószólója: 2018-as Tébolyult és 2019-es Szárnyaló madár című mozijait is iPhone segítségével készítette. Meglepő lehet tehát kijelentése, miszerint „a mobiltelefon a legrosszabb dolog, amely valaha történt a mozival”. Úgy véli ugyanis, hogy nemcsak a filmek narratíváját teszik tönkre az okoseszközök, de borzalmasan is néznek ki, ahogy majd’ minden beállításban van egy apró kék képernyő, amire az emberek koncentrálnak. Épp ezért örült, mikor A sebésszel vagy legutóbb a 2021-es Semmi hirtelen mozdulat című filmjével egy olyan korban járhatott, amikor ezek még nem voltak jelen mindennapjainkban. „Ha megkérdezel száz történetmesélőt, mind ugyanazt fogják mondani. Nagyon nehéz drámát csiholni, amikor mindenki ilyen könnyen eléri a másikat. Nem olyan szórakoztató már, mint annak idején, mikor csörgött a telefon és nem tudtad, ki hív. Örömmel gondolok vissza azokra az időkre” – merengett.

A ChatGPT segítsége nélkül készült új Fekete tükör-évad június 15-én érkezik a Netflixre. Steven Soderbergh új, Full circle című minisorozata július 13-án debütál az HBO Maxon.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”