Film

Sutka

Mihail Idov: A humorista

  • 2020. december 2.

Mikrofilm

A humor létállapot. A folyamatos (és elsősorban ön-)reflexió állapota, a kevésbé válaszokat kereső, mint inkább a termékeny kérdezésre, a dolgok elrendezettségének megkérdőjelezésére igényt tartó filozófia rokona. A vicc nézőpont, amelyről egyetlen képben tárul fel bonyolult összefüggések esendő természete.

A szovjet humorista jólnevelt. Viccelődik, viccelődget, elvégre a jövő kommunista társadalmának építésében megfáradt elvtársaknak joguk van a szórakozáshoz. Na, persze, a kulturált szórakozáshoz. A szigorúan az emberi esendőség, illetve az apróbb társadalmi problémák tárgykörében minden politikai áthallás virtuóz kikerülésével megfogalmazott, szalonképes poénokat szépen felöltözve, visszafogott jókedvvel illik élvezni. A sárga földig csak az illedelmes vidámkodást követően issza le magát a homo sovieticus, míg előbbi mulattatója elteszi hivatalosan is cenzúrázott műsorának szövegét, és a főelvtársak dácsáiban nyíltan poénkodik a rendszer bornírtságán – vendéglátói, köztük a cenzorok egyikének-másikának gyönyörűségére. 1984 az év, értjük az utalást, az utolsó pártfőtitkár, akiről még korszakot neveztek el, már be van falazva a Múmia mellé, utódai haldokló aggastyánok, a korosztály, amely még komolyan vette a képtelen eszméket és ezen eszmék megvalósításának gonosz gátlástalanságát, már nem tényező. Az elkésett reform (peresztrojka, emlékszik rá valaki?) még sehol. Még rakétákat küldözget az űrbe, és nagyhatalmi gőggel próbál befolyást megtartani (Lengyelország) sőt szerezni (Afganisztán) a birodalom, és egyáltalán nem látszik, hogy a rendszer már megrogyott, pedig maguk között még a fenntartói is elhatárolódnak tőle. Telitalálat egy stand up komikus (akkor még nem így nevezték) alakjában felmutatni ezt az akkori magyar provincián is jól ismert meghasonlottságot.

Hősünk, az igazodni kényszerülő, de talpnyalásra azért nem kapható szocialista celeb sosem tudhatja, hogy megjutalmazzák vagy deportálják, hogy az éjszaka bezörgető KGB-s tisztek szórakozásra vágyó apparatcsikok, részeg főtisztek elé vetik-e kedvelt udvari bolondjukat vagy nyomtalanul eltüntetik valamelyik távoli munkatáborban. Sosem engedélyezett poénjait szó szerint az űrnek tudja elmondani: egy Föld körül keringő asztronautát nevettet Bajkonur vallatószobára emlékeztető bunkeréből. Nem is kérdés, hogy egyszer elszakad a cérna, betelik a pohár, és kibuggyan nemcsak az, amit vezetői körökben mindenki tud, s amin mindenki élcelődik is, hogy a király meztelen, de az is, hogy mindenki, a rendszer összes megalkuvó haszonélvezője is meztelen (mindez egy szaunában, ahol tényleg nem tartja már össze egyenruha a feszülő hasakat és szottyadt ülepeket). Nemcsak a rendszer hazug, de a hazug rendszer fenntartói is procc senkik, hamis minden mozdulatuk, csúnya hazug életüknek – saját privát életüknek, amelynek kivételezettségéért orrokat vertek be és seggeket nyaltak ki – minden pillanata.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.