Szuperhősszünet: kevesebb Marvel-mozi érkezik a jövőben

  • narancs.hu
  • 2024. május 13.

Mikrofilm

Már a Disney is úgy látja, hogy képregényfilm-túltengésben szenved a közönség.

„Szuperhős-fáradtság” – a múlt év egyik leggyakrabban emlegetett kifejezése volt ez Hollywood-szerte, és nem is véletlenül. A képregényfilmek reneszánsza nagyjából a 2002-es Pókember, azaz több mint húsz éve tart. Az igazi nagyüzem azonban a Marvel Filmes Univerzum beindulásától, azaz a 2008-as Vasembertől kezdődött. Nemcsak arról van szó, hogy a közönség egyszerűen beleunt a mindent leuraló maszkos és köpenyes igazságosztókba, hanem a nagyvászon mellett a szuperhősök már a tévét is megszállták, ráadásul egyre több silány és unalmas mozi készült. A Marvelek a képregénystúdió legnagyobb bukását szállította tavaly; másik dobásuk, a Hangya és a Darázs: Kvantumánia ugyancsak bukdácsolt, sőt, elveszítették főgonoszukat is. Azzal pedig, hogy elmaradtak az eredmények, lassan egyre több problémára derült fény a stúdiónál. A Marvel mozibirodalom repedezését ebben a cikkünkben mutattuk be.

Hogy a baj nem csekély, az is jelzi, hogy immár a Marvelt birtokló Disney régi-új fejese is bevallotta: túltolták a szuperhősmozikat. „Keményen dolgozunk a stúdióval, hogy csökkentsük a kibocsátásunkat és inkább a minőségre koncentráljunk – különösen a Marvel esetében” – fogalmazott. Mint elmondta, az egyre nagyobb számú film és sorozat miatt a szuperhősfilmek elveszítették a fókuszt és a közönség figyelmét. Bob Iger terve szerint épp ezért kicsit visszafogják a gyeplőt: évi két sorozat és kettő, maximum három film érkezhet a jövőben. Azért mindenkit megnyugtatott: jövőre még akad néhány jó filmjük, majd fejest ugorhatunk az újabb Bosszúállókba is, melyek rendszerint a sorozat – sőt, a világ – legjövedelmezőbb darabjai közé tartoznak. Továbbra is magabiztosnak és elégedettnek érzi magát, hiszen nemcsak tehetséges emberek dolgoznak a stúdiónál, de a képregények még mindig hatalmas aranybányát jelentenek.

Mindez jól hangzik ugyan, és valószínűleg alkalmasak arra, hogy megnyugtassák a befektetőket – hiszen épp ez volt Iger szavainak célja –, de kérdés, mennyi válik valóra belőlük. Bár a stúdióvezér arról beszélt, hogy az évi két sorozat és két-három film azt jelenti, hogy gyakorlatilag felére csökkentik az eddigi termelésüket, ez számszerűleg nem igaz: 2022-ben és tavaly is három film és ugyanennyi sorozat készült (ahogy 2021 kivételével szinte minden évben). Azaz nézőként alig fog feltűnni, hogy kevesebb szuperhős szaladgál körülöttünk. Sőt: jelen állás szerint jövőre négy Marvel-mozi (Amerika Kapitány: Szép új világ; Thunderbolts; The Fantastic Four; Penge) és két sorozat (Vasszív; Daredevil: Born Again) van betervezve; nem beszélve a további tervekről, köztük arról, hogy hosszú-hosszú egyezkedést követően végre az X-Menek is csatlakozhatnak a Marvel mozibirodalomhoz. Így inkább abban reménykedhetünk, hogy végre tényleg elkezdenek a minőségre koncentrálni. Ha azonban ismét ömleni kezdenek a dollárszázmilliárdok, ne legyenek kétségeink, a Disney ismét rá fog lépni a gázra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."