Szuperhősszünet: kevesebb Marvel-mozi érkezik a jövőben

  • narancs.hu
  • 2024. május 13.

Mikrofilm

Már a Disney is úgy látja, hogy képregényfilm-túltengésben szenved a közönség.

„Szuperhős-fáradtság” – a múlt év egyik leggyakrabban emlegetett kifejezése volt ez Hollywood-szerte, és nem is véletlenül. A képregényfilmek reneszánsza nagyjából a 2002-es Pókember, azaz több mint húsz éve tart. Az igazi nagyüzem azonban a Marvel Filmes Univerzum beindulásától, azaz a 2008-as Vasembertől kezdődött. Nemcsak arról van szó, hogy a közönség egyszerűen beleunt a mindent leuraló maszkos és köpenyes igazságosztókba, hanem a nagyvászon mellett a szuperhősök már a tévét is megszállták, ráadásul egyre több silány és unalmas mozi készült. A Marvelek a képregénystúdió legnagyobb bukását szállította tavaly; másik dobásuk, a Hangya és a Darázs: Kvantumánia ugyancsak bukdácsolt, sőt, elveszítették főgonoszukat is. Azzal pedig, hogy elmaradtak az eredmények, lassan egyre több problémára derült fény a stúdiónál. A Marvel mozibirodalom repedezését ebben a cikkünkben mutattuk be.

Hogy a baj nem csekély, az is jelzi, hogy immár a Marvelt birtokló Disney régi-új fejese is bevallotta: túltolták a szuperhősmozikat. „Keményen dolgozunk a stúdióval, hogy csökkentsük a kibocsátásunkat és inkább a minőségre koncentráljunk – különösen a Marvel esetében” – fogalmazott. Mint elmondta, az egyre nagyobb számú film és sorozat miatt a szuperhősfilmek elveszítették a fókuszt és a közönség figyelmét. Bob Iger terve szerint épp ezért kicsit visszafogják a gyeplőt: évi két sorozat és kettő, maximum három film érkezhet a jövőben. Azért mindenkit megnyugtatott: jövőre még akad néhány jó filmjük, majd fejest ugorhatunk az újabb Bosszúállókba is, melyek rendszerint a sorozat – sőt, a világ – legjövedelmezőbb darabjai közé tartoznak. Továbbra is magabiztosnak és elégedettnek érzi magát, hiszen nemcsak tehetséges emberek dolgoznak a stúdiónál, de a képregények még mindig hatalmas aranybányát jelentenek.

Mindez jól hangzik ugyan, és valószínűleg alkalmasak arra, hogy megnyugtassák a befektetőket – hiszen épp ez volt Iger szavainak célja –, de kérdés, mennyi válik valóra belőlük. Bár a stúdióvezér arról beszélt, hogy az évi két sorozat és két-három film azt jelenti, hogy gyakorlatilag felére csökkentik az eddigi termelésüket, ez számszerűleg nem igaz: 2022-ben és tavaly is három film és ugyanennyi sorozat készült (ahogy 2021 kivételével szinte minden évben). Azaz nézőként alig fog feltűnni, hogy kevesebb szuperhős szaladgál körülöttünk. Sőt: jelen állás szerint jövőre négy Marvel-mozi (Amerika Kapitány: Szép új világ; Thunderbolts; The Fantastic Four; Penge) és két sorozat (Vasszív; Daredevil: Born Again) van betervezve; nem beszélve a további tervekről, köztük arról, hogy hosszú-hosszú egyezkedést követően végre az X-Menek is csatlakozhatnak a Marvel mozibirodalomhoz. Így inkább abban reménykedhetünk, hogy végre tényleg elkezdenek a minőségre koncentrálni. Ha azonban ismét ömleni kezdenek a dollárszázmilliárdok, ne legyenek kétségeink, a Disney ismét rá fog lépni a gázra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.