Film

Teljes titoktartás

  • 2020. augusztus 23.

Mikrofilm

Bezárnak 9 fordítót egy szupertitkos, szuper­őrzött, elszuper… elszeparált bunkerbe, hogy világnyelvekre fordítsák a Zseniális (ámde rejtőzködő) Író trilógiájának milliók által epedve várt befejező részét, mert az egész világon egyszerre akarják megjelentetni a Jelentős Művet? Az semmi. Azok a fiktív alakok úgy vannak megírva, rendezve, eljátszva, hogy hisznek a proustian hipnotikus, Dosztojevszkijhez méltóan mély, Agatha Christie-t megszégyenítően fordulatos Regényben, feladatuk, sőt küldetésük van – mely alapállással persze visszaél a gigantikus haszon reményében erőszakot is kéjjel alkalmazó, gonosz Kiadó. Az igazi megpróbáltatás az ebből az alaphelyzetből annak nyakatekertsége ellenére is kínosan szimpla thrillert barkácsoló Régis Roinsard (a feledhető Populaire kisasszony rendezője) filmjét végignézni.

Amikor a Szöveg, egyre nagyobb részletekben, minden biztonsági intézkedés dacára kiszivárog, a zsaroló követelései is nőnek, s a mindenre elszánt kiadó tettest keres a fordítók közt, nincs eldöntve hogy Tíz kicsi négert vagy stanfordi börtönkísérletet látunk-e. Aztán sem ez, sem az nem lesz, hanem hirtelen, még a filmen belül lelepleződik a tettes, hogy a végrehajtás rekonstrukcióján izguljon – ki is? Hiszen tudjuk a kimenetelt. Innentől pszichothrillerré válna a produktum, ha akadna valaki a nézőtéren, aki nem sejti, mi fog következni. A katyvaszból leginkább a negatív hőst alakító Lambert Wilson kínlódása marad meg, amint némafilmes mimikával és testbeszéddel próbálja megoldani a rá osztott, egyoldalú figura megformálását.

Forgalmazza a Mozinet

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.