Tévésorozat

The Rain

Mikrofilm

Dánia börtön: most nem shakespeare-i, hanem konkrét értelemben. Hirtelen és rejtélyes okból ugyanis halálos eső kezd zuhogni, amelynek egyetlen cseppje is perceken belül öl és fertőz. Az ország lezárva, a bent rekedtek pedig egymással küzdenek az élelemért, menekülnek az eső és a fertőzöttek elől – ahogy azt már megszokhattuk. A mű annyiban próbál valami újat mutatni – nem nagy sikerrel –, hogy két tiné­dzsert állít a középpontba, akik a vírus első hat évét a katasztrófa mögött álló cég egy hermetikusan zárt bunkerében töltik. Az igazi feszültség ebből az elzártságból, az információnélküliségből és a magyarázatok teljes hiányából adódik. Egyikük ráadásul a megoldás kulcsa lehet, bár ezt inkább csak a történet sulykolja, mert a színészi játék és a figura szerethetősége sajnos nem indokolja, hogy izguljunk is érte. A sokévnyi elzártságban megélt cseperedés érdekes pszichológiai folyamat ugyan, az első pár rész után mégis veszni hagyják: miután a testvérek élelme elfogy, és persze fel is nőnek, kimennek a vad világba, ahol ártatlan lélekkel próbálnak emberként viselkedni, csatlakoznak egy túlélőcsoporthoz, és egy világvégi roadmovie-ban igyekeznek velük együtt megtalálni a megoldást. Részenként végighaladunk a kis csoport tagjainak előtörténetén, ez a technika pedig hol ad, hol elvesz. Az etűdök nagyon hullámzóak, van ahol igazán erős, máshol igazán közhelyes megoldásokat látunk.
A Netflix dán próbálkozása azért mégis egy erős koncepcióval és atmoszférateremtéssel, igényes képi világgal dolgozik. Kár, hogy mindezt már tucatszor láttuk.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.