Tévésorozat

The Rain

Mikrofilm

Dánia börtön: most nem shakespeare-i, hanem konkrét értelemben. Hirtelen és rejtélyes okból ugyanis halálos eső kezd zuhogni, amelynek egyetlen cseppje is perceken belül öl és fertőz. Az ország lezárva, a bent rekedtek pedig egymással küzdenek az élelemért, menekülnek az eső és a fertőzöttek elől – ahogy azt már megszokhattuk. A mű annyiban próbál valami újat mutatni – nem nagy sikerrel –, hogy két tiné­dzsert állít a középpontba, akik a vírus első hat évét a katasztrófa mögött álló cég egy hermetikusan zárt bunkerében töltik. Az igazi feszültség ebből az elzártságból, az információnélküliségből és a magyarázatok teljes hiányából adódik. Egyikük ráadásul a megoldás kulcsa lehet, bár ezt inkább csak a történet sulykolja, mert a színészi játék és a figura szerethetősége sajnos nem indokolja, hogy izguljunk is érte. A sokévnyi elzártságban megélt cseperedés érdekes pszichológiai folyamat ugyan, az első pár rész után mégis veszni hagyják: miután a testvérek élelme elfogy, és persze fel is nőnek, kimennek a vad világba, ahol ártatlan lélekkel próbálnak emberként viselkedni, csatlakoznak egy túlélőcsoporthoz, és egy világvégi roadmovie-ban igyekeznek velük együtt megtalálni a megoldást. Részenként végighaladunk a kis csoport tagjainak előtörténetén, ez a technika pedig hol ad, hol elvesz. Az etűdök nagyon hullámzóak, van ahol igazán erős, máshol igazán közhelyes megoldásokat látunk.
A Netflix dán próbálkozása azért mégis egy erős koncepcióval és atmoszférateremtéssel, igényes képi világgal dolgozik. Kár, hogy mindezt már tucatszor láttuk.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.