Tíz film, amelyet kifújoltak Cannes-ban, aztán sikert arattak

Mikrofilm

A Taxisofőr, a Ponyvaregény és A kaland is befürdött először – de mi van a fújolás és az álló ováció mögött?

Az idén május 17-28. között megrendezett Cannes-i Filmfesztivál talán a világ legismertebb és legnagyobb presztízsű filmes seregszemléje. Több mint 75 éves múltra tekint vissza, amely tele van olyan sikerekkel, bukásokkal és botrányokkal, melyek egy része ma már ugyanúgy a filmtörténelem része, mint a legemlékezetesebb Oscar-beszédek.

A díjat kapók névsorán kívül rendszeresen jelennek meg cikkek arról is, mely filmeket éltették bemutatójukkor a leginkább, és melyek azok, amelyek a legnagyobb nemtetszést váltották ki – a fújolás (azaz angolul boo-zás) ugyanúgy a fesztivál része immár hosszú évek óta, mint az akár negyed- vagy félóráig tartó álló tapsos ováció.

A helyszínen tartózkodó tudósítók gyakran ezekből igyekeznek megjósolni a későbbi győzteseket is: „Hallottad, hogy a Red Rocket ötperces ovációt kapott?” „Az semmi, A francia kiadást kilenc percig éltették!” – idézte fel a Vulture írója a tavalyi élményeit. Álló taps általában a nagy várakozással övezett világpremiereket kíséri – így tetszésnyilvánítás helyett ez inkább a gratuláció gesztusa. Ovációban majdnem minden debütáló mozi részesül – a hossza azonban nem mindegy: négy perc a minimum, öt perc azt jelenti, a fogadtatás felemás, hat percnél már inkább szerették mint nem, hét perc felett pedig hatalmas a siker. Az ilyen premierek általában a Grand Auditorium Louis Lumière teremben történnek – míg a fújolás egészen máshol zajlik.

Fújolni általában a kisebb termekben zajló sajtóvetítéseken dívik, ahol az újságírók senkitől nem zavartatva hangot adhatnak véleményüknek: fütyülnek, tapsolnak és persze fújolnak is. Ez ugyanúgy a cannes-i tradíció része, mint például a Torontói Filmfesztiválon (TIFF) az, hogy a kalózkodásellenes üzenetkor a közönség a kalózokat utánozva hangosan felkiált: „yarrr”.

Fújolás és fújolás között is van azonban különbség: van, hogy egyszerűen tényleg rossznak találják a filmet, máskor csak jobbat vártak, míg a veterán rendezők esetében gyakran előfordul, hogy azért boo-znak hogy így üzenjék meg: épp eleget dicsértünk, ennél tőled több kell! A boo-zásnál is jobban utálják azonban a rendezők a fütyülést. „Ha boo-znak, akkor a nézők mérgesek. Ha fütyülnek, akkor unatkoznak” – magyarázta Michel Hazanavicius, aki pont így járt, amikor az Oscar-győztes A némafilmes után bemutatta itt A keresés című filmjét; a mostani fesztiválon pedig egy, már a címével nagy port kavart zombimozival vett részt. Hasonlóan rossz ómen a gúnyos nevetés: amikor bemutatták Sean Penn 2016-os Az utolsó próba című filmjét, a híresen nárcisztikus színész-rendező nevének film eleji feltűnésekor az egész nézőtér kacagásba tört ki.

Íme 10 film, amelyet fújolás fogadott Cannes-ban, később mégis hatalmas sikert arattak:

A kaland (1960)

A modern film egyik alapvetése aratta Cannes történetének egyik legnagyobb botrányát: olyan hangosan fújoltak vetítésekor a nézők, hogy a helyszínen tartózkodó rendező és a film főszereplője is kirohantak a moziból. Ahogy lehűltek a kedélyek és az emberek megemésztették, amit láttak, fordult a kocka: Michelangelo Antonioni filmje végül elvitte a fődíjat.

Taxisofőr (1976)

Martin Scorsese mesterműve erőszakosságával és nihilizmusával annak idején kiverte a biztosítékot a cannes-i közönségnél – végül nemcsak az Arany Pálmát hódította el, de 4 Oscarra is jelölték, ma pedig a Mester egyik legjobbjaként tartják számon.

 

 

Ponyvaregény (1994)

Quentin Tarantino kultklasszikusát nem a vetítésekor, hanem a későbbi győzelmekor fújolták ki: a közönség egy részének nem tetszett, hogy ez nyert, és nem Krzysztof Kieslowski Három szín: Piros című filmje.

Karambol (1996)

David Cronenberg erotikus pszichothrillere akkora botrányt okozott Cannes-ban, hogy az a mai napig hatással van a rendezőre. A vetítést nem csak hangos boo-zás kísérte, de sokan ki is viharzottak a teremből, a zsűri elnöke, Francis Ford Coppola szerint pedig néhány zsűritársa kifejezetten ellenezte, hogy díjat adjanak a filmnek. Végül különdíjat ítéltek neki oda, ma pedig már egyértelműen kultstátusz övezi.

Idióták (1998)

Lars von Trier híres botrányairól, a Dogme 95 mozgalom részeként készített Idióták című filmje sem volt ez alól kivétel: az egyedi hangulatú, ám nem kevésbé zseniális mozi felemás fogadtatásban részesült, ma már a dán rendező egyik legjobbjaként tartjuk számon.

Visszafordíthatatlan (2002)

Gaspar Noé filmjének bemutatóját a Newsweek úgy jellemezte, mint az a film, amelyet 2003-ban a legtöbb néző hagy majd ott; Roger Ebert legendás kritikus szerint pedig egyszerűen annyira kegyetlen és erőszakos, hogy a legtöbbek számára már-már nézhetetlen. A hírek szerint nemcsak kisétáltak róla, de többek elájultak, rosszul lettek vagy kidobták a taccsot a nézőtéren.

Az élet fája (2011)

Újabb elismert filmrendező, Terrence Malick, akinek az egyik legjobb filmje nem aratott osztatlan sikert. Az élet fája ugyanúgy elhozta a fesztivál fődíját, mint a Taxisofőr, és végül az Oscarért is versenyben volt. Cannes-i vetítésekor a legtöbben méltatták, akadt azonban egy kisebb, de annál hangosabb csoport, amely hangos fújolással adott hangott véleményének – minden bizonyára a lassú tempó vagy a hosszú játékidő nem tetszhetett nekik; végül azonban az ováció az ő hangjukat is elnyomta.

A stylist (2016)

Oliver Assayas a nagy sikerű Sils Maria felhői után ismét egy talányos Kristen Stewart-filmmel érkezett Cannes-ba, ezúttal azonban inkább csak Stewart teljesítményét méltatták, a filmet többen is kifütyülték.

 

Egy szent szarvas meggyilkolása (2017)

Yorgos Lanthimos filmje az év egyik legjobbja volt, bemutatójakor azonban ezt is fújolás fogadta Franciaországban. A Variety szerint ez nem is olyan meglepő: nemcsak tele van megrázó, a nézőt próbára tevő jelenetekkel, de dörzsöltebb és nagyobb kihívást jelentő, mint a legtöbb, a fesztiválon bemutatott film – ezt pedig az újságírók ritkán szeretik.

Okja (2017)

A Netflix filmjei idén nem versenyeznek Cannes-i Filmfesztiválon, melynek szigorú szabályai előírják, hogy a versenyzőket kötelező bemutatni a francia mozikban – így nem mutathatták be az Ana de Armas nevével fémjelzett Marylin Monroe-filmet, a Blonde-ot sem. Nem volt ez mindig így: néhány éve még a streamingplatform is jelen volt a seregszemlén, igaz, bemutatóikat a streaming vs. mozi harc nevében hatalmas felhördülés kísérte. Így járt Bong Joon-ho Okja című szatirikus scifi-kalandfilmje is, melyet már akkor elkezdett fújolni a közönség, mikor az elején feltűnt a Netflix felirat – igaz, Todd Haynes Wonderstruck filmjét is fújolás kísérte az Amazon logója miatt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.