rés a présen

„Több életem van”

Metod Pevec filmrendező

  • rés a présen
  • 2021. május 5.

Mikrofilm

5. Szlovén Filmnapok a Toldi Távmoziban!

rés a présen: Május 6. és 8. között rendezik meg az 5. Szlovén Filmnapokat a Toldi Távmoziban. A fesztivál nyitófilmje – május 6-án, 20.30-kor – a Frenk vagyok (I’m Frenk) című filmed, amely a mai szlovén társadalomról szóló szimbolista-realista alkotás. Hol helyezkedik el a te filmművészeted a szlovén filmvilágban?

Metod Pevec: A szlovén filmipar nagyon kicsi és egyszerű, így nehéz egy-egy rendezőt elhelyezni stílusirányzat szempontjából, vagy azt mondani, hogy ehhez vagy ahhoz a csoporthoz tartozik. Meg persze az is van, hogy mindenki változik, változtatja a stílusát, így jómagam is. Készítettem már romantikus vígjátékot, társadalmi drámát, mint a Frenk vagyok, de a dokumentumfilmezésnek is hódolok, két dokumentumfilmem is van.

 
Jelenet a Frenk vagyok c. filmből

rap: Kiről mintáztad a főhős, Frenk figuráját?

MP: Frenk személyisége nem áll távol tőlem, a tapasztalataimtól, különös tekintettel a múltbeli élményeimre. Ő egyrészt a szelleme, másrészt a tanúja szlovén történelmünknek. Magáévá tette a szocialista ideákat, ezért teljesen intoleráns a vadkapitalizmussal. Az én értelmezésemben ő teljesen régi vágású, nagyon elavult gondolkodású lúzer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.