rés a présen

„Több életem van”

Metod Pevec filmrendező

  • rés a présen
  • 2021. május 5.

Mikrofilm

5. Szlovén Filmnapok a Toldi Távmoziban!

rés a présen: Május 6. és 8. között rendezik meg az 5. Szlovén Filmnapokat a Toldi Távmoziban. A fesztivál nyitófilmje – május 6-án, 20.30-kor – a Frenk vagyok (I’m Frenk) című filmed, amely a mai szlovén társadalomról szóló szimbolista-realista alkotás. Hol helyezkedik el a te filmművészeted a szlovén filmvilágban?

Metod Pevec: A szlovén filmipar nagyon kicsi és egyszerű, így nehéz egy-egy rendezőt elhelyezni stílusirányzat szempontjából, vagy azt mondani, hogy ehhez vagy ahhoz a csoporthoz tartozik. Meg persze az is van, hogy mindenki változik, változtatja a stílusát, így jómagam is. Készítettem már romantikus vígjátékot, társadalmi drámát, mint a Frenk vagyok, de a dokumentumfilmezésnek is hódolok, két dokumentumfilmem is van.

 
Jelenet a Frenk vagyok c. filmből

rap: Kiről mintáztad a főhős, Frenk figuráját?

MP: Frenk személyisége nem áll távol tőlem, a tapasztalataimtól, különös tekintettel a múltbeli élményeimre. Ő egyrészt a szelleme, másrészt a tanúja szlovén történelmünknek. Magáévá tette a szocialista ideákat, ezért teljesen intoleráns a vadkapitalizmussal. Az én értelmezésemben ő teljesen régi vágású, nagyon elavult gondolkodású lúzer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.