rés a présen

„Több életem van”

Metod Pevec filmrendező

  • rés a présen
  • 2021. május 5.

Mikrofilm

5. Szlovén Filmnapok a Toldi Távmoziban!

rés a présen: Május 6. és 8. között rendezik meg az 5. Szlovén Filmnapokat a Toldi Távmoziban. A fesztivál nyitófilmje – május 6-án, 20.30-kor – a Frenk vagyok (I’m Frenk) című filmed, amely a mai szlovén társadalomról szóló szimbolista-realista alkotás. Hol helyezkedik el a te filmművészeted a szlovén filmvilágban?

Metod Pevec: A szlovén filmipar nagyon kicsi és egyszerű, így nehéz egy-egy rendezőt elhelyezni stílusirányzat szempontjából, vagy azt mondani, hogy ehhez vagy ahhoz a csoporthoz tartozik. Meg persze az is van, hogy mindenki változik, változtatja a stílusát, így jómagam is. Készítettem már romantikus vígjátékot, társadalmi drámát, mint a Frenk vagyok, de a dokumentumfilmezésnek is hódolok, két dokumentumfilmem is van.

 
Jelenet a Frenk vagyok c. filmből

rap: Kiről mintáztad a főhős, Frenk figuráját?

MP: Frenk személyisége nem áll távol tőlem, a tapasztalataimtól, különös tekintettel a múltbeli élményeimre. Ő egyrészt a szelleme, másrészt a tanúja szlovén történelmünknek. Magáévá tette a szocialista ideákat, ezért teljesen intoleráns a vadkapitalizmussal. Az én értelmezésemben ő teljesen régi vágású, nagyon elavult gondolkodású lúzer.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.