Vasember most már a rivális képregénygyár szekerét tolja
sweet-tooth-announce-4x5-1_top_story_lead.jpg
Sweet Tooth

Vasember most már a rivális képregénygyár szekerét tolja

Mikrofilm

Szuperhősök helyett inkább egy szarvasfiúra koncentrál majd.

A 2008-as Vasemberrel megnyitotta minden idők legjövedelmezőbb mozisorozatát, a Marvel Mozi-univerzumot, majd a csúcson szállt ki: a tavalyi Bosszúállók: Végjátéknál több pénzt soha egyetlen film sem fialt, Robert Downey Jr. pedig ezzel el is köszönt a vasgúnyától. Egyelőre azonban úgy tűnik, a színész még keresi a helyét: a poszt-Marvel korszak utáni első filmjében állatokkal beszélő orvost alakított, a Dolittle azonban csúnyán megbukott.

Talán ezért döntött úgy, hogy ismét a képregények felé fordul – ezúttal azonban nem színészi, hanem produceri minőségben; ráadásul nem is a Marvelhez, hanem legfőbb riválisához, a DC-hez. Team Downey nevű stúdiójával ugyanis filmet készít a kiadó főképp felnőtteket célzó istállójának, a Vertigonak az egyik képregényéből. A 2009-2013 között futó Sweet Tooth népszerűsége ugyan nem éri el a szuperhős-kötetekét, de így is nagy sikert aratott. Középpontjában egy Gus nevű fiú áll, aki leginkább egy szarvashoz hasonlít, és a poszt-apokaliptikus világban apjával él egy erdőben.

Downey Jr. már korábban nekifutott a képregény adaptácijának a Hulu segítségével, az azonban nem jött össze – most úgy néz ki, a Netflixre érkezhet 8 egyórás epizód belőle. A főszerepet Christian Convery alakítja majd, a produkció legismertebb nevei Will Forte (Nebraska) és James Brolin (Traffic) lesznek. Arról egyelőre nem szól a fáma, a Sweet Tooth eredeti alkotóját, Jeff Lamire-t is bevonják-e a dologba.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.