Film

Venom

Mikrofilm

A Marvel Venom-mitológiája többféle történet elmesélésére kínál narratív muníciót. Már a képregényekben is többszörös metamorfózison esett át a figura, fürgén váltogatva elhelyezkedését a hős-gonosz koordináta-rendszerben. Eleinte csak nemeziséhez, Pókemberhez képest változott (hol ellenségeként, hol kelletlen szövetségeseként, hol sötét tükörképeként bukkant fel), idővel pedig saját jogán is a Marvel-univerzum oszlopos antihősévé, sőt hősévé vált.

A film sok mindenbe belekap, helyenként egészen ambiciózus témákba is, amelyeket nincs ideje/súlya mélyen taglalni (az oknyomozó újságírás funkciója és változó helyzete, bioetika, a kapitalizmus és az Elon Musk-féle techmágnások viszonya), de jobbára a könnyed regiszterben marad, megengedve magának néhány nyaktörő és meghökkentő hangnemváltást. Mindig kissé alulra céloz, a fő cél egyértelműen a tét nélküli szórakoztatás, de érthetetlen módon ebbe néha belerondít egy-egy fals színészi gesztus (Tom Hardy) és az idegborzoló filmzene. Mindezt tán meg is menti a koncepció, jelesül a két számkivetett – a kiégett újságíró és a perverz űrbéli paca – szerelmi története, a nagy fajok közti románc. 
E bájos enyelgés két egész órán át le tudja kötni az arra fogékonyakat, másokat viszont bosszanthat, hogy épp Venom összetettsége vész el, az amorális mag, ami izgalmas antihőssé teszi a figurát. Bár az érző, lelkiismeretes gazdatestet, Eddie Brockot kétségkívül kevéssé aggasztja a szimbióta humán erkölcsök iránti érdektelensége. Pedig ez a szál is érdekelt volna minket, nemcsak a duhajkodás.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.