Film

Venom

Mikrofilm

A Marvel Venom-mitológiája többféle történet elmesélésére kínál narratív muníciót. Már a képregényekben is többszörös metamorfózison esett át a figura, fürgén váltogatva elhelyezkedését a hős-gonosz koordináta-rendszerben. Eleinte csak nemeziséhez, Pókemberhez képest változott (hol ellenségeként, hol kelletlen szövetségeseként, hol sötét tükörképeként bukkant fel), idővel pedig saját jogán is a Marvel-univerzum oszlopos antihősévé, sőt hősévé vált.

A film sok mindenbe belekap, helyenként egészen ambiciózus témákba is, amelyeket nincs ideje/súlya mélyen taglalni (az oknyomozó újságírás funkciója és változó helyzete, bioetika, a kapitalizmus és az Elon Musk-féle techmágnások viszonya), de jobbára a könnyed regiszterben marad, megengedve magának néhány nyaktörő és meghökkentő hangnemváltást. Mindig kissé alulra céloz, a fő cél egyértelműen a tét nélküli szórakoztatás, de érthetetlen módon ebbe néha belerondít egy-egy fals színészi gesztus (Tom Hardy) és az idegborzoló filmzene. Mindezt tán meg is menti a koncepció, jelesül a két számkivetett – a kiégett újságíró és a perverz űrbéli paca – szerelmi története, a nagy fajok közti románc. 
E bájos enyelgés két egész órán át le tudja kötni az arra fogékonyakat, másokat viszont bosszanthat, hogy épp Venom összetettsége vész el, az amorális mag, ami izgalmas antihőssé teszi a figurát. Bár az érző, lelkiismeretes gazdatestet, Eddie Brockot kétségkívül kevéssé aggasztja a szimbióta humán erkölcsök iránti érdektelensége. Pedig ez a szál is érdekelt volna minket, nemcsak a duhajkodás.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.