Film

Venom

Mikrofilm

A Marvel Venom-mitológiája többféle történet elmesélésére kínál narratív muníciót. Már a képregényekben is többszörös metamorfózison esett át a figura, fürgén váltogatva elhelyezkedését a hős-gonosz koordináta-rendszerben. Eleinte csak nemeziséhez, Pókemberhez képest változott (hol ellenségeként, hol kelletlen szövetségeseként, hol sötét tükörképeként bukkant fel), idővel pedig saját jogán is a Marvel-univerzum oszlopos antihősévé, sőt hősévé vált.

A film sok mindenbe belekap, helyenként egészen ambiciózus témákba is, amelyeket nincs ideje/súlya mélyen taglalni (az oknyomozó újságírás funkciója és változó helyzete, bioetika, a kapitalizmus és az Elon Musk-féle techmágnások viszonya), de jobbára a könnyed regiszterben marad, megengedve magának néhány nyaktörő és meghökkentő hangnemváltást. Mindig kissé alulra céloz, a fő cél egyértelműen a tét nélküli szórakoztatás, de érthetetlen módon ebbe néha belerondít egy-egy fals színészi gesztus (Tom Hardy) és az idegborzoló filmzene. Mindezt tán meg is menti a koncepció, jelesül a két számkivetett – a kiégett újságíró és a perverz űrbéli paca – szerelmi története, a nagy fajok közti románc. 
E bájos enyelgés két egész órán át le tudja kötni az arra fogékonyakat, másokat viszont bosszanthat, hogy épp Venom összetettsége vész el, az amorális mag, ami izgalmas antihőssé teszi a figurát. Bár az érző, lelkiismeretes gazdatestet, Eddie Brockot kétségkívül kevéssé aggasztja a szimbióta humán erkölcsök iránti érdektelensége. Pedig ez a szál is érdekelt volna minket, nemcsak a duhajkodás.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.