Román oknyomozó sztori, Fahidi Éva tánctörténete és a palesztin ügyeket vállaló zsidó ügyvédről szóló dokumentumfilm kapott díjat a Verzión

  • narancs.hu
  • 2019. november 17.

Mikrofilm

De díjazták a Szél viszi, a Matangi / Maya / M.I.A., a Bűn + bűnhődés és a Zoryana döntése dokukat.

Kihirdették a 16. Verzió Filmfesztivál díjazottjait.

A magyar közönségdíjat A létezés eufóriája, a nemzetközi közönségdíját a Colectív nyerte el. A Legjobb emberi jogi film díját Az ügyvéd, a legjobb diákfilm díját a Szél viszi, a Gyerekzsűri díját a Matangi / Maya / M.I.A. című film zsebelte be. Míg különdíjas lett a Bűn + bűnhődés és a Zoryana döntése.

A Magyar közönségdíj nyertese Szabó Réka A létezés eufóriája című filmje lett. A Locarnóban és Szarajevóban díjazott, megrázó dokumentumfilm Fahidi Éva életútjának története, aki 20 évesen egyedül jött haza Auschwitz-Birkenauból, ahol 49 családtagját ölték meg, köztük anyját, apját és kishúgát. 90 évesen felkérést kap, hogy életében először lépjen színpadra, és szerepeljen egy róla szóló táncszínházi előadásban.

Az élet jó

Fahidi Éva: Érződött a boldog önkéntesség

A Nemzetközi közönségdíjat a román Alexander Nanau Colectív című filmje kapta. 2015-ben 27-en vesztették életüket a bukaresti Colectív nevű szórakozóhelyen egy tragikus tűzeset során. 37-en a tragédiát követő hetekben haltak meg, de nem életveszélyes sérüléseik miatt, hanem a nem megfelelő kórházi kezelés és az ott elkapott fertőzések következtében. Egy oknyomozó újságíró csoport nyomozni kezd, és lerántja a leplet a korrupt román egészségügyről.

false

 

A legjobb emberi jogi film díját Rachel Leah Jones és Philippe Bellaiche műve, Az ügyvéd nyerte el. Lea Tsemel izraeli zsidó ügyvédnő közismert arról, hogy palesztin vádlottak ügyeit vállalja, a békés tüntetőktől a fegyveres ellenállókig. A film áttekinti az ügyvédnő legfontosabb eseteit, reflektál munkája politikai jelentőségére, de azt is megmutatja, mekkora személyes árat fizet az, aki az „ördög ügyvédjének” szegődik.

A Balog Orsi, Nikita Khellat, Kateřina Krejčová, Lubianker Dávid és Sara Simić alkotta nemzetközi Diákzsűri Különdíjat is osztott a kategóriában, ezt az amerikai Bűn+bűnhődés kapta. Stephen Maing filmje egy New York-i afroamerikai és latino rendőrcsapat mindennapi küzdelmeit mutatja be, akik karrierjüket és biztonságukat kockáztatják azért, hogy leleplezzék a szervezeten belüli visszaéléseket.

false

A Diák- és elsőfilmes versenyprogramot a háromtagú Nemzetközi Zsűri bírálta. Leo de Boer holland filmrendező, Christine Dollhofer fesztiváligazgató és Zurbó Dorottya filmrendező a Legjobb diákfilm díját Bartha Máté Szél viszi című alkotásának ítélte. A film főhőse, az anya nélkül nevelkedett Vivien élete nagy részében egyik nevelőszülőtől a másikig sodródott; egyedüli támasza egy katonai ifjúsági közösség. 18 évesen a gyámság kötelezettségétől szabadulva úgy dönt, a saját lábára áll és megváltoztatja az életét.

false

A Nemzetközi Zsűri különdíjat is kiosztott a lett Elita Klavina Zoryana döntése című filmjének. Zoryana és Edgars 17 évesen már szülők, akik a lett vidék egy távoli csücskében élnek, gyönyörű táj, természet és állatok veszik körül őket. Azonban a munkalehetőségek szűkössége mélyszegénységben tartja a családot. Amikor Edgars munkát kap a városban, Zoryanának döntenie kell: menjenek vagy maradjanak?

Idén az UNICEF Magyarország támogatásával második alkalommal összeállt háromtagú Gyerekzsűri választotta ki a fesztivál nyertes gyerekfilmjét a Diák Verzió öt filmje közül. A háromtagú zsűri Steve Loveridge sri lankai-brit-amerikai koprodukcióban készült, Matangi / Maya / M.I.A. című dokuját választotta a Gyerekzsűri kedvenc filmjének. A Sundance Filmfesztiválon is díjazott, zenei betétekkel gazdagon tűzdelt filmben több évtizedet felölelő magánvideó felvételek is láthatók a sri lankai származású pop-ikonról, aki folyamatosan szembemegy a hagyományokkal és sztárként sem fél kiállni fontos, akár megosztó ügyek mellett.

A nyertes filmeket november 17-én, vasárnap újra levetíti a fesztivál.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.