Vörös szőnyeg a Tisza partján

Mikrofilm

Szegedre fimfesztivállal köszöntött be a nyár.

Harmadjára rendezték meg Szegeden a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivált, mely a város híres szülöttje előtt tisztelegve az operatőri munkára fókuszál, és a díjait sem a rendezők, hanem az operatőrök kapják.

„Azt találtuk ki, hogy a fesztivál a vizualitásra koncentráljon, és felhívja a figyelmet a magyar operatőri iskolára, ha már Zsigmond Vilmos nevét viseli, de az csak később, a jelentkezések után vált világossá, hogy ennek a fesztiválnak igazából az a fő küldetése, hogy a fiatalok számára indulási lehetőséget biztosítson” – mondta tavaly a lapunknak Szabó Gábor operatőr, a zsűri elnöke, Zsigmond Vilmos egykori munkatársa, és ez a „küldetés” idén sem változott. Három kategóriában lehetett nevezni – nagyjátékfilm, kisjátékfilm és kísérleti film –, a több mint 300 jelentkező közül 41-et választott ki előzsűri, ezeket a közönség is megtekinthette az fesztivál ideje alatt a szegedi Délvidék házban.

A fesztivál heyszíne

A fesztivál heyszíne

Fotó: ZsVNF / Schmidt Andrea

De nem csak versenyfilmeket vetítettek. Látható volt újra A Pál utcai fiúk, amit Fábri Zoltán ötvenegy éve rendezett amerikai gyerekszínészekkel, Monori-Mész András Meteója, ami egyesek szerint „a magyar kultfilm”, A londoni férfi Tarr Bélától, melynek vetítése után a film látványtervezője, Rajk László tartott előadást Ördögi kör egy városi texturában címmel, no meg persze Bacsó Péter A tanúja, méghozzá az annyit emlegetett ún. cenzúrázatlan változat , amit majd csak novembertől vetítenek a mozik.

Kende János

Kende János

Fotó: ZsVNF / Schmidt Andrea

Azt a fesztivál kezdetén tudni lehetett, hogy az idei életmű-díjat Kende János kapja – az ő tiszteletére le is vetítették Jancsó Miklós Szerelmem, Elektra című filmjét –, a további díjakról a hat tagú szakmai zsűri döntött, melynek tagjai idén Szabó Gábor mellett Fekete Ibolya rendező, Pataki Ági és Steve Kovács producerek, valamint Pohárnok Gergely és Joe Cook operatőrök voltak. A négy tagú kritikusi zsűri – Báron György, Gyürke Kata, Varga Ákos és Vargha Balázs –, és egy diákzsűri is értékelte a filmeket.

Dobos Tamás átveszi a díjat Szabó Gábortól, a zsűri elnökétől

Dobos Tamás átveszi a díjat Szabó Gábortól, a zsűri elnökétől

Fotó: ZsVF/Schmidt Andrea

Idén a legjobb operatőrnek járó Zsigmond Vilmos-díjat Dobos Tamás kapta a Genesis című filmért, a legjobb nagyjátékfilm a norvég As I Fall , a legjobb kísérleti film díját két magyar munka, a Benned és a Dark chamber kapta, a legjobb kisjátékfilm  a litván-belga Watchkeeping lett. A legjobb fiatal operatőr Bálint Dániel lett a Lauretta című kisjátékfilmért. Ő nyerte a kritikusok díját is Virgine Surdejjel, a Volt egyszer Szíria című belga-francia-libanoni fim operatőrével közösen. A diákzsűri a Benned és a Rossz versek című magyar filmeket tartotta a legjobbnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.