Vörös szőnyeg a Tisza partján

Mikrofilm

Szegedre fimfesztivállal köszöntött be a nyár.

Harmadjára rendezték meg Szegeden a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivált, mely a város híres szülöttje előtt tisztelegve az operatőri munkára fókuszál, és a díjait sem a rendezők, hanem az operatőrök kapják.

„Azt találtuk ki, hogy a fesztivál a vizualitásra koncentráljon, és felhívja a figyelmet a magyar operatőri iskolára, ha már Zsigmond Vilmos nevét viseli, de az csak később, a jelentkezések után vált világossá, hogy ennek a fesztiválnak igazából az a fő küldetése, hogy a fiatalok számára indulási lehetőséget biztosítson” – mondta tavaly a lapunknak Szabó Gábor operatőr, a zsűri elnöke, Zsigmond Vilmos egykori munkatársa, és ez a „küldetés” idén sem változott. Három kategóriában lehetett nevezni – nagyjátékfilm, kisjátékfilm és kísérleti film –, a több mint 300 jelentkező közül 41-et választott ki előzsűri, ezeket a közönség is megtekinthette az fesztivál ideje alatt a szegedi Délvidék házban.

A fesztivál heyszíne

A fesztivál heyszíne

Fotó: ZsVNF / Schmidt Andrea

De nem csak versenyfilmeket vetítettek. Látható volt újra A Pál utcai fiúk, amit Fábri Zoltán ötvenegy éve rendezett amerikai gyerekszínészekkel, Monori-Mész András Meteója, ami egyesek szerint „a magyar kultfilm”, A londoni férfi Tarr Bélától, melynek vetítése után a film látványtervezője, Rajk László tartott előadást Ördögi kör egy városi texturában címmel, no meg persze Bacsó Péter A tanúja, méghozzá az annyit emlegetett ún. cenzúrázatlan változat , amit majd csak novembertől vetítenek a mozik.

Kende János

Kende János

Fotó: ZsVNF / Schmidt Andrea

Azt a fesztivál kezdetén tudni lehetett, hogy az idei életmű-díjat Kende János kapja – az ő tiszteletére le is vetítették Jancsó Miklós Szerelmem, Elektra című filmjét –, a további díjakról a hat tagú szakmai zsűri döntött, melynek tagjai idén Szabó Gábor mellett Fekete Ibolya rendező, Pataki Ági és Steve Kovács producerek, valamint Pohárnok Gergely és Joe Cook operatőrök voltak. A négy tagú kritikusi zsűri – Báron György, Gyürke Kata, Varga Ákos és Vargha Balázs –, és egy diákzsűri is értékelte a filmeket.

Dobos Tamás átveszi a díjat Szabó Gábortól, a zsűri elnökétől

Dobos Tamás átveszi a díjat Szabó Gábortól, a zsűri elnökétől

Fotó: ZsVF/Schmidt Andrea

Idén a legjobb operatőrnek járó Zsigmond Vilmos-díjat Dobos Tamás kapta a Genesis című filmért, a legjobb nagyjátékfilm a norvég As I Fall , a legjobb kísérleti film díját két magyar munka, a Benned és a Dark chamber kapta, a legjobb kisjátékfilm  a litván-belga Watchkeeping lett. A legjobb fiatal operatőr Bálint Dániel lett a Lauretta című kisjátékfilmért. Ő nyerte a kritikusok díját is Virgine Surdejjel, a Volt egyszer Szíria című belga-francia-libanoni fim operatőrével közösen. A diákzsűri a Benned és a Rossz versek című magyar filmeket tartotta a legjobbnak.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.