"Az én időm most van" – Kerekes Vica színésznő
kerekes_vic_couch_0011.jpg

"Az én időm most van" – Kerekes Vica színésznő

Nagytotál

A szlovákiai születésű színésznő szerepelt az utóbbi évek legnagyobb cseh sikereiben; a magyar mozikban mostanság a Couch Surfben látható. Izgalmas kérdések, nagyszabású fotók!

Magyar Narancs: Mi voltál előbb: magyar, szlovák vagy cseh filmszínész?

Kerekes Vica: Mivel a pozsonyi színművészetin végeztem, az első filmszerepem is ide, a főiskolához kötődik. Komédia volt, klasszikus naiva szereppel. Megtanított szabadabban létezni a kamera előtt. Ezt éppúgy nem tanítják a főiskolán, mint a castingot vagy a kamera előtti meztelenséget. Ezután szerepeltem még egy művészfilmben, majd átjöttem a szolnoki színházba.

false

MN: Magyar filmekben is ilyen jól ment a szabad létezés?

KV: Rögtön beleszaladtam egy nagy pofonba. Kiválasztottak a Vad lány című film főszerepére - végül Boszorkánykörként mutatták be. Több castingon is átestem, míg végül megkaptam a szerepet. El is kezdték velem a filmet, de nélkülem fejezték be. A rendező az erdélyi forgatáson döbbent rá, s közölte is velem, hogy én neki túl szép vagyok a szerepre. Leforgattam négy jelenetet, majd leállt a film hosszabb időre. Amikor újraindult, elmulasztottak értesíteni, hogy nem kérnek többet belőlem. De azért a meztelen jelenetemet hogy, hogy nem, a rendező benne hagyta a filmben.

false

MN: Van a filmben egy teljesen önmagáért való meztelen jelenet?

KV: Igen. Úgy éreztem, kihasználtak, hiszen nem erre szerződtem. Megkérdeztem ügyvédeket, beszéltem a Filmszemle szervezőbizottságával is, de nem kaptam segítséget. Akkor aztán vettem egy nagy levegőt, s azt mondtam, rendben, hát legyen, érezze jól magát ez az ember.

false

MN: Ma már meg tudod védeni magad?

KV: Most már igen. Ma már nem is én intézem az előkészületeket, hanem a cseh ügynököm. Csehországban teljes mértékben elfogadott, hogy a színésznek ügynöke van. Ez nem nagyzolás, hanem egy prosperáló filmipar természetes velejárója. Nem vagyok ijedős, a meztelenkedés ellen sincs kifogásom, ha a szerep ezt kívánja, de azt nagyon nem szeretem, ha a rendező nem tartja magát ahhoz, amit megbeszélünk. Amikor forgatok, nem tudok másra figyelni, csak a játékra - volt olyan rendező, aki ezt kihasználva nem tartotta magát az adott szóhoz. Éppen ezért mostanában már beleíratom a szerződésbe például a meztelenkedésre vonatkozó kitételeket. Ideje volt húzni egy vonalat, mert az emberek könnyen a filmjeim alapján ítélnek meg.

false

MN: Itthon akkor szoktak beszámolni a legújabb cseh vagy szlovák szerepeidről, ha valami vetkőzős jelenettel lehet színesíteni az anyagot. Zavar ez a fajta figyelem?

KV: Elfogadom, hogy így működünk, hogy ez kell az embereknek. Noha nem nagyon értem, miért olyan óriási dolog még mindig, hogy valaki megválik a ruhájától. De képzeld, én ezzel megbékéltem. Sehová sem vezetne, ha ezért bosszankodnék.

false

MN: Mik a fontosabb cseh és szlovák filmjeid?

KV: Az első cseh filmem a Szégyentelen volt: egy vegetáriánus au pairt játszottam, akinek a gaz háziak megeszik a teknősét. Aztán játszottam mesehőst Izlandon forgatott mesefilmben, rendőrnőt tévésorozatban, call-girl múltját titkoló családanyát krimiben, neurotikus pszichológust road movie-ban, idősek otthonában dolgozó ápolónőt drámában. A nagy áttörést viszont a Férfiremény című cseh romkom hozta meg. Minden színésznőnek kell egy olyan film, ami beemeli a köztudatba. Ezt a filmet egymillió-kétszázezren látták Csehországban. Ebből van az az ominózus biliárdasztalos jelenet, amit előszeretettel posztoltak ki a magyar oldalakon. Egy táncos lányt játszom, egy szerelmi háromszög szereplőjét. A legnagyobb szakmai elismerést viszont a 7 nap bűne című második világháborús dráma jelentette; egy német nőt játszom, cseh férjjel, szét is választanak minket egymástól. Ezért a filmért a Cseh Oroszlán-díjra is jelöltek. Bekerültem a legjobb három színésznő közé. Egy szlovák háborús filmben pedig egy tüdőszanatórium szerelembe eső ápoltját játszottam - egészen az Oscar-előválogatóig jutottunk, a legjobb kilenc idegen nyelvű film közé. Nagyon sokfélét sikerült már játszanom, de persze mindenki arra emlékszik, amikor ledobom a ruhámat. De azért elég szép és színes már a paletta. Az Angyalszárnyak című filmben például egy gyermekotthonban nevelkedő lány vagyok, akit megtalál a szerelem.

false

MN: Elég sűrűn megtalál a szerelem...

KV: Az én időm most van. Majd eljön annak is az ideje, hogy szenvedjek. Persze szenvedtem én már filmen eleget.

MN: A Couch Surfben egy bántalmazott nőt játszol. Voltál valaha is bántalmazott?

KV: Csupán lelkileg. De hál' istennek elég hamar sikerült kilábalnom belőle.

false

MN: És bántalmazó?

KV: Nem, soha. Ez a kapcsolat megtanított, hogy ami nekem nem jó, azt másnak se akarjam.

Couch Surf

 

A cím megtévesztő. A filmnek semmi köze a couchsurfing nemzetközileg bejáratott mozgalmához (amikor, megkerülve a szállodaipari költekezést, idegeneket látunk vendégül otthonunkban s idegenek otthonában kapunk szállást). Köze a kanapé nevű bútorhoz van, amelyet az említett hálózat is szerepeltet a nevében. Dyga Zsombor filmjében valamilyen kanapén ül, fekszik, terül el, azon vágyakozik, unatkozik, tervezget és harcol valaki, esetleg többen is egyszerre - összesen tíz, egymással össze nem függő epizódban. Egy dumálós szkeccsfilm tud mély, vicces, izgalmas, meglepő - vagyis: jó lenni. Ez a dolgozat azonban tét nélküli ujjgyakorlatok füzére. Vannak jobban és gyengébben megírt darabok, de köztük egy sincs, amely több akarna lenni, mint egy, a poénig ügyesen eljuttatott jelenet. A hatásmechanizmus a következő: adott egy helyzet, amelyhez mint nézők kialakítunk valamilyen viszonyt, ám a zárlatban kiderül: bekövetkezik, kibontakozik egy olyan esemény, amely új nézőpontból mutatja be a már ismerni vélt helyzetet. A pszichológusnő saját lelkifurdalását oldaná fel új páciense (akiben gyerekkori hódolóját ismeri fel) manipulálásával, ám végül kiderül, hogy őt manipulálják; az állampolgárok élettörténetének átírásával foglalkozó hivatalba jelentkező csinovnyik (szatirikus disztópia, értjük ám) saját, kispolgárian boldog élettörténetét is hajlandó szenvedélyesebb, drámaibb sorsra cserélni a vágyott pozícióért... és így tovább.

false

Egy idő után megszokjuk, már várjuk is a csavart, de bármilyen rövid is a film (83 perc, képtelenül hosszú és dagályos eleje- és végefőcímmel), hamar rá lehet unni a szisztémára. A szkeccsek közt ráadásul akad egészen kínos is. Nemcsak a stand-up színpadra való indító és záró darab, de még inkább a cigányos jelenet, s leginkább a Párizsba, 1971-be, Jim Morrison halálának napjára helyezett, francia nyelvű nagyképűsködés. Meg nem mondom, mi is tartja össze ezt a filmet a rendező ambícióján kívül.

TPP

A UIP-Dunafilm bemutatója


Fotók: portrék (Németh Dániel); Isteni Műszak (Szabó Adrienn); Couch Surf (Mozinet)

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.