A csodagyerek. Nagy Márton háborúja a valósággal

  • narancs.hu
  • 2022. június 22.

Narancsblog

A gazdaságfejlesztési miniszter nagyhírű képességei elsősorban pitiáner fenyegetőzésre korlátozódnak a Ryanairrel szemben.

A szürke eminenciás, aki a magyar gazdaság passzátszelét fújja címmel közölt 2017-ben portrécikket az Index az akkor 40 éves Nagy Mártonról, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) akkori második emberéről. A cikk azóta sem cáfolt állításaiból leginkább a gátlástalan, nagyszájú, a kollegialitást és a szolidaritást hírből sem ismerő karrierista képe maradt emlékezetes, de legalább ekkora súllyal volt benne az is, hogy Nagy – szemben a többnyire ostoba Fidesz-törtetőkkel –, nemcsak okos fiú, nagy tudású szakember, de nélkülözhetetlen vezetője is a MNB-nek. Az öt évvel ezelőtti portré szerint Nagy volt az, aki „össze tud rakni” szakpolitikai változtatási javaslatokat anélkül, hogy „valami komoly hibától azonnal megroppanjon az ország”, akinek „általában igaza van”, aki „egyébként határozottan próbál megmaradni egyfajta szakmai tekintélynek”. 2017-ben még nyilván hihetőnek tűnhetett, hogy valóban a százezres öltönyökben feszítő, sport Audival száguldozó „társasági ember” a legalkalmasabb arra, hogy „kitakarítsa a lakást” Matolcsy egy-egy ámokfutása után. Azzal viszont biztosan nem zárta magát a bankelnök szívébe, hogy az MNB-alapítványok körül kirobbant botrányok egyike után – ekkor vált szállóigévé a „közpénz-jelleg elveszítése” – Nagy állítólag személyesen jelentkezett be Orbán Viktorhoz a jegybankelnöki posztra. Nem tudni, hogy Orbán Viktor hogyan fogadta az alelnök „generációváltásra” vonatkozó javaslatát, minden esetre a papírforma érvényesült: Matolcsy a helyén maradt.

Nagy Márton végül 2020 májusában távozott az MNB-től,

hivatalosan „más fontos megbízatása” miatt mondott le, sokan Matolcsy bosszúját látták távozásában, ám azzal, hogy nemsokára hivatalosan is Orbán Viktor gazdasági főtanácsadója lett, mindez már nem tűnt életszerűnek. Ráadásul Orbán a választások után gazdaságfejlesztésért felelős miniszternek nevezte ki, amiről vélhetően Nagy Márton is okkal gondolhatta, hogy karrierje csúcsát jelenti. Csakhogy az eddigi tapasztalatok épp az ellenkezőjét mutatják. Már az is nagyon durva volt, amikor januárban – még Orbán-tanácsadóként – olyat szólt a hatósági árak kapcsán, hogy azok „befagyasztása hatékony módszer az áremelkedés megakadályozására”. Ám amikor – már miniszterként – az extraprofitadót kellett megmagyaráznia, olyanokat is mondott, amilyeneket egy magára valamit is adó gazdasági szakember ki nem ejtene a száján. Például azt, hogy a telekom cégek és médiatársaságok adóztatását az indokolja, hogy a járvány alatt többet neteztek és tévéztek az emberek, a légitársaságokét meg az, hogy a járvány megszűntével sokkal többen akarnak majd repülni. Ekkor már megálltak a kanalak a leves felett.

De még ezen méretes hülyeségek nyomán sem merte senki Nagy Márton tehetségét és tudását kétségbe vonni.

A „szakmai tekintélynek” szóló tapintat akkor lett semmivé, amikor az extraprofitadó egyik érintettje, a Ryanair légitársaság vezetője lépett a mikrofonhoz. Michael O’Leary vezérigazgató rövid nyilatkozatában Nagyot többszörös idiótának, ostobának és hibbantnak nevezte, és a Közgazdaságtan tökfejeknek című könyvet ajánlotta a figyelmébe. A „nagyszájú” Nagy Mártonnak elfogytak a riposztjai, legfeljebb eltartott kisujjal emleget „útszéli stílust”, meg azzal jön, hogy Ryanair alapból milyen szemét az utasokkal.

Arra viszont képtelen, hogy érdemben bizonyítsa az extraprofitadó igazságosságát

a légitársaságok esetében, noha minden jel arra utal, hogy elsősorban arra szerződtette Orbán Viktor, hogy Matolcsy után a kormány átlátszó hülyeségeit is képes legyen megnyugtató szakmai érvekkel eladni a nemzetközi pénzvilág felé. Ennek nyomát sem látjuk, Nagy Márton nagyhírű képességei elsősorban pitiáner fenyegetőzésre korlátozódnak a Ryanairrel szemben, illetve a szokásos mellébeszélésre: „Nem a magyar családoknak kell megfizetniük a háború árát!” A fenét nem: a kormány és Ryanair háborújának az árát egészen biztosan nekik kell. Ehhez képest szinte másodlagos kérdés, hogy kinek a zsebébe. Ennyit a csodagyerekről, aki valójában mindig is csak az övéi közt számított annak – ha egyáltalán.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.