A Kárpát-haza géniusza – Tarlós és Németh Szilárd padot avat

  • narancsblog
  • 2013. október 14.

Narancsblog

Október eleje óta új relikviával büszkélkedhet a Margitsziget – helyreállították Urmánczy Nándor néhai státuszférfi emlékpadját, melyet még 1942 októberében (figyelem: daliás kor!) emelt az Erdélyi Férfiak Egyesülete, majd 1946-ban, az átkozott emlékű koalíciós időkben jól elbontotta a barbár, mind jobban bolsevizálódó rezsim. Pedig Urmánczy kifejezetten szeretett itt ülni, már ezért is megérdemelte volna e saját posztumusz padot – és most felejtsük el, hányan ábrándoznak arról, hogy kedvenc kiskocsmájukban majd bronz dombormű emlékezteti az utókort: ez ama hely, ahol esténként a pohár alján már felcsillanni látszott a szebb magyar jövő.

Ám a maroshévízi Dr. Urmánczy Nándor Egyesület (lám, ilyen is van) felkarolta az ülőalkalmatosság nemes ügyét, és láss csodát, az emlékpadot már Kövér László védnökségével avatták – sőt, ez alkalomból felszólalt Tarlós István főpolgármester és Németh Szilárd is (két rezsicsökkentési öninterpelláció között).

Hogy ki volt Urmánczy Nándor?

Higgyék el, e szempontból szinte lényegtelen – s ebben egyetérthet a laikus honpolgár és a hellyel-közzel a korszak történetével foglalkozó szaktörténész. Életrajzi adatai megtalálhatók a megfelelő helyeken, a sarokpontok ismerősek: erdélyi politikus, I. világháború előtti/alatti képviselői karrier (jórészt a közjogi ellenzék színeiben), 1919-ben alapítója a Székely Nemzeti Tanácsnak, egy ideig kormánybiztos – Trianon után pedig élete hátralévő részét és fékezhetetlen agyvelejét a revízió áldozatos munkájának szentelte. Ennek fontos állomása volt a Védő Ligák Szövetségének megalapítása, amelynek pályázatára válaszul megszületett a Magyar Hiszekegy Papp-Váry Elemérné, született Sziklay Szeréna tollából. Remek ötlet volt ezen felül az ereklyés országzászló felállítása a Szabadság téren, ahol ráadásul a négy elemből (úgymint: Észak, Dél, Kelet, Nyugat) álló, a tér négy sarkába elhelyezett irredenta szoborcsoport közepén helyezkedett el a műtárgy, valahol egy mostani rózsaágyás helyén. Nem volt ez egy közönséges lobogó!

false

 

Fotó: MTI

Az országzászló talapzatába ugyanis összegyűjtötték az ország (mármint nem a csonka, béta verzió, hanem az eredeti, buci alakú) valamennyi földjét. Vármegyék, községek, megszállott (elcsatolt) törvényhatóságok, nevezetesebb történelmi helyek is beleadtak némi matériát, és a világháború külföldön fekvő magyar katonai temetőinek sírjairól is hoztak bele rögöket. Az ereklyetartó zárókövére pedig felvésték: „Tudd meg oh ember, e helyen Nagy-Magyarország vérrel, könnyel és verejtékkel megszentelt földjén állasz.”

Az Ereklyés Országzászló Nagybizottsága megszervezte az országzászló őrszolgálatát, majd 1930 májusától kezdődően minden vasárnap és nagyobb ünnepeken rendszeres, zenés őrségváltást tartottak. Felállítása után magától értetődő módon a téren rendezték a Trianon ellen szervezett társadalmi tiltakozó gyűléseket is. A jó példa természetesen követőkre talált: az első vidéki országzászlót 1931-ben állították fel, majd öt év alatt további 240-et, elvégre minden magára valamit is adó település épített ilyet a revíziós eszme életben tartására.

Az emlékmű szimbolikája sem volt akármilyen: az ereklyés országzászló főhomlokzata (mert ilyen is volt neki) a Honvéd utcára nézett. Ezen díszelgett az Árpád-, az Anjou- és a Corvin-család címere, no meg a magyar nagycímer. Egyik („A”) oldalán hősünk, Urmánczy Nándor, a Területvédő Liga elnöke, a gomba módra szaporodó országzászlók felállításának kezdeményezője kedvenc jelmondata, egy Mussolini-idézet állt: „I trattati di pace non sono eterni.” – azaz „A békeszerződések nem örökké valók.” (Csak azért írtuk ide az eredetit, hátha valakinek ezt is kedve lesz meccsen szavalni – ha egyszer ráunna az „atuttiavanti”-ra.)  Emellett még ott díszelgett lord Rothermere Daily Mail-beli cikkének címe is: Hungary’s Place in the Sun („Magyarország helye a nap alatt”). A másik („B”) oldalának felirata: „Jövő nagyságunk alapjait múltunk nagyjai rakták le.” A harmadik („C”) oldalon a már emlegetett Papp-Váry Elemérné Magyar Hiszekegyének utolsó versszaka volt olvasható. A korántsem holmi Mórickák által elképzelt ősmagyar stílusú virágdíszből nyúlt ki egy húsz méter magas zászlórúd. Ez egy szerény, mintegy méteres nagyságú, aranyozott, esküre emelkedő kézben végződött, melyhez Horthy Miklós keze szolgált modellként. A rúd alját, ki más, egy turulmadár őrizte.

Korántsem ok és cél nélkül részletezzük mindezt: ha egyszer országunk nagyjai mégsem elégednének meg az emlékpaddal, és az Urmánczy-életművet teljes valójában, esztétikumának teljében szeretnék feltámasztani, akkor egy deka se maradjon ki belőle! A tamáskodóknak, kukacoskodóknak, nemzetünk gyökerén élősködő rágcsálóknak pedig üzennénk: egyáltalán nem arról van szó, hogy a jelenlegi rezsim most már a névmutatók és lábjegyzetek eldugottabb pontjairól válogatna magának példaképeket – mindegy, csak kellő mértékben anakronisztikus és retrográd legyen jelszóval.

Jobban közelíti a valóságot, hogy az emlékezetpolitika mai harcosainak elméje így van összerakva. Szedjék bár össze akárhogy is gondolataikat, de mindig csak az „Édeserdélyittvagyunk”, meg a „Tiszapartjáncsoszognakarácok” jön ki belőle – úgy is, mint korszerű, európai gondolat (plusz rezsicsökkentés & Mussolini).

Ha már itt tartunk, a már említett Németh Szilárd (többek között Budapest kulturális és turisztikai tanácsnoka, Csepel polgármestere, rezsicsökkentési kormánybiztos) gyújtó hangú padavató beszédében joggal hívta fel arra a figyelmet: aki a múltban Urmánczy Nándort és tevékenységét támadja, az ma a nemzeti integráció és a Kárpát-haza (vö. Szálasi?) gondolatával száll szembe. Igaza van: egyiknek sincs semmi értelme.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.