Az avatott és az avatatlan – Sasnap ez a mai

  • narancsblog
  • 2014. augusztus 10.

Narancsblog

Orbán Viktor nem adta át ünnepélyes keretek között a maga sasát, Tarlós István viszont átadott egy sast, bár az ördög tudja, hogy kiét.

Azért vagyunk némileg bizonytalanok a Tarlós-féle sas tulajdonviszonyai felől, mert – nyilván biztos, ami biztos alapon – a tegnapi sasátadást ma követi egy másik, ahol Kubatov Gábor és Orbán Viktor is átadják a sast, immár az egész velejáró hóbelevanccal, stadionostul. Lám, azért csak bele lehet jönni a sasátadásba is: Tarlós megmutatta, hogyan kell. Zöld-fehér nyakkendőben, decens hózentrágert villantva, kis öklünket a magasba lökve, mintha mindjárt magunk is szárnyra kívánnánk kelni, hogy a stadion felett körözzön lelkünk, mint a börtönéből szabadult kollégáé anno a róna fölött.

Avatott

Avatott

Fotó: MTI

Mondjuk, ha tisztán művészeti szempontokat veszünk figyelembe, érthetőnek tűnik, hogy ezt a Fradi-sast ennyien adják át, azt a másikat meg senki sem akarta, állítólag még a sorozatos ellenszegüléseiről méltán nem annyira híres költői hátterű központi kultúrfelelős sem. Igaz, ez a sas sem egy matyó hímzés, de a különbség tagadhatatlan: ennek lemezkés megoldására legalább rá lehet fogni, hogy az alkotónak a helyezkedésen kívül volt egyébre is gondja. Persze, ne keressünk nagy gondolatokat, de tán a szél borzolja a tollazatát szegénynek, vagy megijedt valamitől az a madár, bár az nem valószínű, hiszen kitől ijedt volna? Tarlóstól biztos nem. Falus Ferenctől? Jaj, még beoltja valamivel, de ez sem valószínű. Egyáltalán kitől lehet itt megijedni? Megijedhetett például az RTL Klub rettenetes híradójától, mert azok egy ideje sasokat reggeliznek, s ettől estére már olyan bátrak lesznek, hogy rögtön neki kell menniük a kormánynak. Csakhogy az RTL Klubtól nem is annyira ez a szegény szárnyas ijedt meg, hanem mindjárt a komplett Fradi-vezetés, mert a mai megnyitóra őket már nem engedték be – helyhiányra hivatkozva, hisz ez Magyarország, ahol nyilván sikk hazudni. Pedig mindenki tudja, hogy lasszóval fogdosták az utolsó pillanatig a nézőket a díszes megnyitóra. Pont szurkolói körökből szálltak fel (sasként, még szép) olyan híresztelések, miszerint egy komplett szektor jegyei egyazon nap hajnalán keltek el mind egy szálig, mert a nézők a pitymallattól megrészegülvén szoktak jegyet venni máskor is, színházba is, meccsre is, satöbbi. Vidéki Fidesz- és Fidelitas-szervezetek komplett érkezése várható, s reméljük, estére már kiszáll a békemenet is. Bayer Zsolt felfedezi magában az örök fradistát (feltételezzük, a sas megvolt már párszor neki, igaz, akkor még biztosan turulnak hívták a cemendét). Ráadásul a szurkolóktól éppen beférne az RTL Klub teljes személyi állománya, nemhogy híradóstul, de Berényi Claudiástul, VV Puncibubusostul és hozhatnák még az összes José Armandójukat is, hiszen az áldott szurkolók a nagy napon inkább a BKV Előre-pályára mennek (vajon Tarlós intézte el nekik a helyet, vagy Vitézy, a sasfiók?), hogy egy alternatívnak mondható stadionavatón a bécsi Rapid szurkolóival derbizzenek. Hm, úgy adják/veszik át a sasukat, mint Orbán az övét, távollétükkel tüntetve.

Avatatlan

Avatatlan

Fotó: MTI

Így indul hát útjára a magyarországi stadionépítési furor zászlóshajója, szurkolók nélkül, főpolgármesteri kampánybeszéddel, a mozgalomból odatrombitált hirtelen-fradista nézőkkel, hazugul, hamisan. Végül kiáll eléjük majd Orbán Viktor, s beszél nekik. Az övéinek, akiket miatta hozattak ide. Ő akart stadiont, ő akart beszélni. Miről? Arról, hogy az egyik sas miért különb a másiknál? Arról, hogy nem ám a Fradi találta ki, hogy azt engedjük oda a sajtóból elméletileg közérdeklődésre számot tartó eseményekre, aki elég kezes? Nem a Fradi találta ki bizony, hanem a Fidesz, amikor a választásokon nem engedte be főhadiszállására a kritikus sajtó nekik valamiért nem tetsző részét (például a Narancsot).

De teljesen mindegy, hogy mit mond, hisz attól, hogy hajrá magyarok, hajrá Magyarország, hajrá Fradi (mert ezt elsüti, lefogadjuk), nem lesz jobb az élete itt senkinek. A sasoknak sem. Csak túltesszük magunkat egy újabb kínos napon.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.