Falunapról a katedrára: a rendszer popzenészeinek útja

  • narancs.hu
  • 2024. január 17.

Narancsblog

Tudósok, akadémikusok, feltalálók és megváltók. A „kormányközeli”, „legendásnak” nevezett zenészek már nem érik be a plecsnikkel és észosztással, többre vágynak. 

„A kormányfő felesége nemcsak a darabot, hanem a partit is élvezte, egy bárszéken ülve énekelt és tapsolt a zenekar slágereire” – írta 2013 májusában a Bors Pataky Attila musicaljének bemutatójáról tudósítva. Sőt, Lévai Anikó azt mondta a riporternek, hogy „imádja” az Eddát. „Hirtelen még a kedvenc számomat sem tudnám megmondani, mert minden dalukat szeretem” – fűzte hozzá.

Nos, e tizenegy évvel ezelőtti megnyilatkozást mérföldkőnek is tekinthetnénk. Azon az úton, amelyet olyan újabb mérföldkövek szegélyeznek, mint Csepregi Éva mosolyalbuma Szijjártó Péterrel, legújabban pedig a köztársasági elnök köszöntője Győzike 50. születésnapján. Ezen epizódok nemcsak a kormányközeli erők ízlésnek és stílusának a manifesztumai, de annak az állami szerepvállalásnak a mozzanatai is, amely a plebejus népszórakoztatást különösen magas polcra helyezi, és amelyet egyébként az elmúlt tíz évben kiosztott állami kitüntetések sora is bizonyít.

Nehéz megállapítani, hogy e törekvések mögött – a közoktatás leépítéséhez hasonló – népbutítási szándék áll-e, vagy csupán a jó ízlés hiánya.

Ám az bizonyos, hogy a közpénzből rendezett mindenféle böllér- és pálinkafesztiválok ingyenes színpadi produkciói számos olyan előadót eltartanak, akik valós piaci körülmények között nem tudnának érvényesülni. Ha összehasonlítjuk a népünnepélyek fellépőit azokkal, akik fizetős koncerteken aratnak sikert, két, teljesen eltérő névsort lehetne összeállítani.

Az előbbieknek elemi érdekük a szívélyes viszony a kormánypárttal, az utóbbiaknak viszont muszáj a legkorszerűbb és leghatékonyabb promóciós eszközöket alkalmazniuk. A „kormányközeli” sztárok elsősorban a hagyományos médiumokban jelennek meg, a tévében, a rádióban vagy a nyomtatott bulvársajtóban; azoknak, akik csak ezekből tájékozódnak, valóban fogalmuk sem lehet az olyan hazai előadókról, akik sportcsarnokokat, stadionokat töltenek meg – pénzért.

De ennél is szomorúbb, hogy a „kormányközeli”, „legendásnak” nevezett zenészeknek nemcsak, hogy szintén fogalmuk sincs, hogy kik az új közönségkedvencek, de mintha büszkék is volnának erre. A 30-50 évvel ezelőtti sztárok és hangszeres kísérők jelentős része a munkásmozgalom agresszív (és jobbára önjelölt) veteránjaira meg a Kádár-kor élcsapatára, a munkásőrökre kezd emlékeztetni, akik dicső múltjuk és önnön nagyszerűségük harsogása mellett, állami kitüntetéseiket villogtatva sajnálták le az elfajzott ifjúságot.

Csakhogy a 70-es évek hivatalos hőseivel ellentétben a popszakma ezen képviselői nem érik be a plecsnikkel és észosztással, többre vágynak. A hétvégén arról írt a Telex, hogy „a Póka Egon Művészeti Akadémián (!) valósul meg a Miskolci Egyetemmel közösen életre hívott kortárs könnyűzenész akkreditált BA-képzés”. Tehát nem elég az országos ismertség, az állami elismerés, ők egyetemi katedrára vágynak – pédául a Póka Egon Művészeti Akadémián, ha már a Zeneakadémián nem osztanak nekik lapot. De az egyetemi akkreditáció jelzi azt is:

a hatalomnak is az az érdeke, hogy kedvenc muzsikusait olyan magasságokba emelje, ahol addig sosem jártak, és ahol egyébként nem is lenne semmi keresnivalójuk.

Legalábbis azokban az országokban, ahol nemcsak annyit várnak el az egyetemi oktatóktól, hogy hallgatóik agyába belevéssék: az rendeli a zenét, aki fizet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?