Falunapról a katedrára: a rendszer popzenészeinek útja

  • narancs.hu
  • 2024. január 17.

Narancsblog

Tudósok, akadémikusok, feltalálók és megváltók. A „kormányközeli”, „legendásnak” nevezett zenészek már nem érik be a plecsnikkel és észosztással, többre vágynak. 

„A kormányfő felesége nemcsak a darabot, hanem a partit is élvezte, egy bárszéken ülve énekelt és tapsolt a zenekar slágereire” – írta 2013 májusában a Bors Pataky Attila musicaljének bemutatójáról tudósítva. Sőt, Lévai Anikó azt mondta a riporternek, hogy „imádja” az Eddát. „Hirtelen még a kedvenc számomat sem tudnám megmondani, mert minden dalukat szeretem” – fűzte hozzá.

Nos, e tizenegy évvel ezelőtti megnyilatkozást mérföldkőnek is tekinthetnénk. Azon az úton, amelyet olyan újabb mérföldkövek szegélyeznek, mint Csepregi Éva mosolyalbuma Szijjártó Péterrel, legújabban pedig a köztársasági elnök köszöntője Győzike 50. születésnapján. Ezen epizódok nemcsak a kormányközeli erők ízlésnek és stílusának a manifesztumai, de annak az állami szerepvállalásnak a mozzanatai is, amely a plebejus népszórakoztatást különösen magas polcra helyezi, és amelyet egyébként az elmúlt tíz évben kiosztott állami kitüntetések sora is bizonyít.

Nehéz megállapítani, hogy e törekvések mögött – a közoktatás leépítéséhez hasonló – népbutítási szándék áll-e, vagy csupán a jó ízlés hiánya.

Ám az bizonyos, hogy a közpénzből rendezett mindenféle böllér- és pálinkafesztiválok ingyenes színpadi produkciói számos olyan előadót eltartanak, akik valós piaci körülmények között nem tudnának érvényesülni. Ha összehasonlítjuk a népünnepélyek fellépőit azokkal, akik fizetős koncerteken aratnak sikert, két, teljesen eltérő névsort lehetne összeállítani.

Az előbbieknek elemi érdekük a szívélyes viszony a kormánypárttal, az utóbbiaknak viszont muszáj a legkorszerűbb és leghatékonyabb promóciós eszközöket alkalmazniuk. A „kormányközeli” sztárok elsősorban a hagyományos médiumokban jelennek meg, a tévében, a rádióban vagy a nyomtatott bulvársajtóban; azoknak, akik csak ezekből tájékozódnak, valóban fogalmuk sem lehet az olyan hazai előadókról, akik sportcsarnokokat, stadionokat töltenek meg – pénzért.

De ennél is szomorúbb, hogy a „kormányközeli”, „legendásnak” nevezett zenészeknek nemcsak, hogy szintén fogalmuk sincs, hogy kik az új közönségkedvencek, de mintha büszkék is volnának erre. A 30-50 évvel ezelőtti sztárok és hangszeres kísérők jelentős része a munkásmozgalom agresszív (és jobbára önjelölt) veteránjaira meg a Kádár-kor élcsapatára, a munkásőrökre kezd emlékeztetni, akik dicső múltjuk és önnön nagyszerűségük harsogása mellett, állami kitüntetéseiket villogtatva sajnálták le az elfajzott ifjúságot.

Csakhogy a 70-es évek hivatalos hőseivel ellentétben a popszakma ezen képviselői nem érik be a plecsnikkel és észosztással, többre vágynak. A hétvégén arról írt a Telex, hogy „a Póka Egon Művészeti Akadémián (!) valósul meg a Miskolci Egyetemmel közösen életre hívott kortárs könnyűzenész akkreditált BA-képzés”. Tehát nem elég az országos ismertség, az állami elismerés, ők egyetemi katedrára vágynak – pédául a Póka Egon Művészeti Akadémián, ha már a Zeneakadémián nem osztanak nekik lapot. De az egyetemi akkreditáció jelzi azt is:

a hatalomnak is az az érdeke, hogy kedvenc muzsikusait olyan magasságokba emelje, ahol addig sosem jártak, és ahol egyébként nem is lenne semmi keresnivalójuk.

Legalábbis azokban az országokban, ahol nemcsak annyit várnak el az egyetemi oktatóktól, hogy hallgatóik agyába belevéssék: az rendeli a zenét, aki fizet.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.