Gyurcsány Ferenc, a radikális filmkészítő

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 9.

Narancsblog

A közismert médiaszemélyiség két műalkotást is közzétett a napokban. Filmkritika a kétrészes felcsúti kampányvideóról.

Ha valakinek bármi kétsége volna afelől, hogy Gyurcsány Ferenc és stábjának munkája műalkotás, tehát fikciós mű-e vagy sem, gyorsan tekintse meg a második videó elejét. Gyurcsány Facebook-bejegyzése szerint itt az történt, hogy „Amikor elhagytuk a falut és miután leráztuk kísérőinket az országúton, megállított bennünket egy ember. Durva történetbe kezdett. Ezek után visszafordultunk, és nekiálltunk még egy film forgatásának”. Mivel épeszű ember el nem hiszi, hogy a volt miniszterelnökkel éppen véletlenül szembejön az országúton „Alcsútdoboz-Göböljárásról a juhász”, persze a legjobb fehér ingében, és nekifutásból kezdi el szidni Orbánt – így akkor járunk el méltányosan, ha a filmes eszközök használata felől elemezzük a két videót.

false

 

Fotó: MTI/Balázs Attila

A Felcsúti látogatás a keresztapánál című film a – Gyurcsány Ferenc nevű – főszereplő köré épül. Az ő jelenléte az, amely a sokszor látott, a médiában elhasznált helyszíneket élettel tölti meg. Az ő narrációja vezet végig minket a településen, és zaklatott dikciója, szeszélyes hanglejtése végig fenntartja a figyelmet. A film másik főszereplője „Orbán Viktor, a keresztapa”, aki nemhogy sokára, de egyáltalán nem jelenik meg. A suspense ilyetén végletekig fokozása kiváló eszköznek bizonyul a vészjósló hangulat megteremtéséhez – az ellenség, a veszély nincs sehol, tehát mindenhol ott van.

Megjelennek viszont az ellenség, a keresztapa szolgái és követei: a narráció szerint helyi fideszesek követik és videózzák hősünket. Ők jelenítik meg kézzelfogható, látható formában azt a világot, amelyet a narráció megrajzol: a keresztapa és csatlósai által megszállt békés községre leselkedő fenyegetést.

A narráció széteső és következetlen, de a nevek hangsúlyos ismételgetése, továbbá a meglepően sok szám és adat elhangzása hitelesnek mutatja az állításokat. Ezzel ellentétes, de nem kevésbé hatásos eszköz A keresztapa című film klasszikus esküvőjelenetének többszöri megidézése, amellyel az alkotók nyíltan vállalják az őket ért Scorsese-hatásokat. A humoros vonalat erősíti A rózsaszín párduc közkedvelt dallammotívumának felhasználása a Gyurcsány megfigyelőit mutató vágóképek alatt, miközben azzal, hogy ugyanezen alakokat katonai látcsőt idéző kivágásba helyezik, továbbra is veszélyesnek mutatják őket.

A Gyurcsány Ferenc Felcsúton 2. címe ellenére a főszereplő háttérbe vonulásával lepi meg az első rész nézőit. Valódi hőseink a juhász és Marika néni, mindketten áldozatok: a történet szerint Mészáros Lőrinc, illetve Orbán újdonsült veje, Tiborcz István tette tönkre az életüket. A Gyurcsány Ferencet alakító színész, Gyurcsány Ferenc a megértő hallgatóság szerepében sokkal kevésbé meggyőző. Nem ura arcvonásainak, merev, feszélyezett ember benyomását kelti, ellentétben a szerepe által megkívánt empátiával, megindultsággal. A két főszereplő lejátssza Gyurcsányt a vászonról: Mari néni például úgy is megindító tud lenni, hogy a forgatókönyvírók – érzésünk szerint hibát vétve – a szerencsétlen sorsot bemutató önvallomásba politikai kiszólásokat is kevertek. A juhász az igazságért küzdő, sorstársainak segítő nép gyermekét hozza meggyőzően.

A konkrét történetek nem igazán érthetők, de nem is ez a lényeg. A zaklatottabb vágás és az arcot néha elvétő fókusz fokozott drámaiságot kölcsönöznek a rövidebb második résznek, amely mintegy illusztrációja, megérzékítése az első rész számainak és neveinek, elméleti-politikai fejtegetéseinek. Mari néni és a juhász egész Felcsútot jelképezi, Felcsút pedig az egész országot – állítja a film, gyengéi ellenére is szuggesztíven.

A filmek nagy szerencséje, hogy a valóság kísértetiesen hasonlít rájuk. (Hogy mást ne mondjunk: a juhász, becsületes nevén Váradi András, feltűnik az atlatszo.hu kiváló videóriportjában is.) A valóság pedig valóban dermesztő: a Nagyúr rokonai és üzletfelei, az új földesurak szépen felvásárolják a parasztok földjeit, viszik a támogatásokat, építik a Nagyúrnak a stadion-palotát, és ha a birtokaik érdeke úgy kívánja, házassággal egyesítik a földeket. A hatóságok a markukban, csak akkor intézkednek, ha országos botrány van.

Botrány pedig nem nagyon van – mert az ne tévesszen meg senkit, hogy az ellenzéki és független média sokat cikkezik erről. Ők a lakosság tíz százalékát, ha elérik. Éppen ezért lehet fanyalogni Gyurcsány Ferenc filmkészítői tehetségén, karaktere manírjain, plebejus nekibuzdulásán és demagógiáján – de mutasson már valaki ehhez hasonlóan hatásos kampányakciót ellenzéki oldalról! Tökéletes a témaválasztás, hiszen ebből nem lehet kimosdani, itt hiába elmúltnyolcéveznek, kommunistáznak és bankároznak, hiszen azt mindenki értheti és láthatja, hogy itt a jó magyar földet lopják el a zemberektől meg az állam pénzét, ugyancsak a zemberektől. Továbbá Gyurcsány érthetően és szenvedéllyel beszél, az állítások súlyosak, a kiállás bátornak tűnik.

Most mindezzel vessük össze, mit sikerült összehakniznia a szociknak és Bajnaiéknak Felcsúton. (Némi gúnyos kacajt, ha jól emlékszünk.) Az összevetés végeztével pedig keressünk egy kardot, amibe beledőlhetünk.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.