Hígszínház – Balázs Péter túljárt mindenki eszén

  • narancsblog
  • 2013. szeptember 28.

Narancsblog

Hagyjuk már az acsarkodást! Balázs Péter pályázata igenis remek munka, Tarlósék valóban tiszteletben tartják a szakmai bizottság döntését, Brechtnek pedig tényleg nincs helye a Vígszínházban.

Balázs Péter interneten teljes terjedelmében olvasható pályázatát mindenki félreérti, sőt, élünk a gyanúperrel, hogy bizonyos egyének direkt rosszindulatúan félremagyarázzák. Balázs Péter írásművének műfaja ugyanis: paródia. Mégpedig egészen kiváló paródia.

false

Lám, a nagy nevettető túljárt mindenki eszén, most ott várakozik a függöny mögött, és azt lesi, mikor hangzik fel a nevetés. Ugyan már, hát ki írna komoly arccal ilyen sorokat egy szakmai életrajzba: „1956-ban verseket írtam. Szerelmes lettem.” Ki fogalmazná meg úgy a gyerekelőadásokra vonatkozó koncepcióját, hogy Az ovisokat rövidebb lélegzetű előadásokkal lehet csak lekötni, nem tudnak több felvonást végigkövetni, higgyék el, szakértő vagyok ezen a téren, hiszen két kicsi unokám is van.” De igazából már az elején lebuktatja magát a csibészes mosolyú direktor, amikor a Vígszínház megújulásának, a kizökkent idő helyre tolásának zálogát a hivatalos logó átfazonírozásában, konkrétan az í betű ékezetének megfordításában találja meg. Jó poénok, szó se róla – színházat speciel nem adnánk értük.

A politikai haszonlesők és bértollnokok nem kímélik a Fővárosi Közgyűlés kormánypárti többségét sem, amely eredménytelennek nyilvánította a pályázatot, tehát úgy döntött, hogy nem dönt. Pedig a városatyák mentegetőzése teljesen korrekt: a szakmai bizottság sem tudott választani. A Népszabadság szerint Balázs Péter pályázatát hárman támogatták, ketten tartózkodtak, ketten nem szavaztak. Eszenyi Enikő pályázatát hárman támogatták, ketten nemmel szavaztak, egy bizottsági tag tartózkodott, egy fő pedig nem szavazott. Tehát a szakmai bizottság is úgy döntött, hogy nem dönt. Azt üzenték ezzel: nem tudnak választani Balázs Péter pályázatparódiája és a színházat sikeresen vezető Eszenyi Enikő komoly dolgozata között. A közgyűlés tehát valóban követte a szakmai bizottság útmutatását: a fideszes képviselők is gyáván megfutamodtak. Ez, a gyávaság, ez visszhangzik minden mondatukban, ez vezeti a kezüket, akárhova nyúlnak.

Balázs Péter nem hozza nyilvánosságra a pályázatát és a közgyűléstől zárt ülést kér, a szakmai bizottság tartózkodik és döntetlent kiált, a főváros halasztást kér. A Nemzeti Együtt Rettegés gépezetének kis csavarjai pörögnek-forognak saját szorongásuk és tudatlanságuk csapágyaiban, és nem veszik észre, hogy a felelősség eltolása nem menti meg őket semmitől. Hogy a gyáva sunnyogás ugyanolyan dicstelen, politikailag és szakmailag ugyanolyan káros, mint a bátran vállalt gazemberség.

És ha ilyen emberek irányítják a Vígszínházat, ha az tényleg olyan hely lesz, amilyennek Balázs Péter pszichedelikus irománya lefesti, akkor ott Brechtnek tényleg semmi keresnivalója.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.