Iskolai tudnivalók a szexualitásról

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 9.

Narancsblog

Tanár úr, ez már a 21. század?

„A gyermekek felvilágosítása mindenképp a szülőre tartozik, a pedofília elleni küzdelem viszont az állam feladata.” Orbán Viktor próbálta így indokolni gyalázatos „gyermekvédelmi törvényét”, mely a pedofília és homoszexualitás összemosásával igyekszik megteremteni a 2022-es választási kampány ellenségképét. Orbán megszólását természetesen a teljes apparátus, Kovács Zoltántól Gulyás Gergelyen át Szijjártó Péterig igyekezett szállóigévé tenni, s e hangzavarban fel sem tűnt az ellentmondás, hogy ha a gyerekek felvilágosítása „mindenképp” a szülőre tartozik, akkor iskolára nem. Tudjuk, hogy Orbán nem szó szerint értette, inkább arra gondolt, hogy tartsák távol iskolától a „homoszexuális propaganda” terjesztőit, azok hiányában pedig mindenkit, aki nem a Fidesz elképzeléseit osztja a szexuális felvilágosításáról.

Csakhogy az ilyen elképzelésekről nem sokat olvashatunk a nemzeti alaptantervben, legfeljebb lózungokat: a 8. osztály végére például azt az elvárást, hogy a tanuló

„tisztában van a felelős szexuális magatartás ismérveivel, értékeli a szexualitás egyéni életviteli és párkapcsolati jelentőségét”.

De hogy ez pontosan mit jelent, arról már nem rendelkezik az alaptanterv, így a pedagógus – jobb híján – az Oktatási Hivatal nyolcadikos biológia tankönyvére hagyatkozhat, amely a Nemi életünk egészsége című fejezetben tárgyalja „a felelős szexuális magatartás” ismérveit.

Már a fejezet címe is előítéletes, a tartalma alapján pedig okkal gondolhatnánk, hogy nem 2021-et írunk. „A serdülők szervezete biológiai szempontból még nem tekinthető teljesen érettnek, tehát ebben az életkorban a szexuális tevékenység – már csak ezért is! – nagyon megfontolandó” – olvasható a szövegben, mely szerint ebből rögtön az következik, hogy „az érzelmi alapok nélküli, futó kapcsolatokból álló szexuális élet mindkét nemű fiatal számára az igénytelenségbe süllyedés veszélyét hordozza (…) a túl korán elkezdett szexuális élet kiégettséghez vezethet.” Ha ehhez hozzáadjuk, hogy a maszturbációval kapcsolatban a szerzők a „rászokás veszélyéről”, az abortusz esetében egy „emberkezdemény” elpusztításáról írnak, a homoszexualitásról pedig azt, hogy

„biológiai értelemben nem természetes”, s „részben öröklődés kérdése, részben környezeti hatások eredménye”,

a 20. század elejének prűd és fenyegető hangneme jut az eszünkbe. Még úgy is, hogy azt azért elismerik a szerzők, hogy a maszturbáció miatt „indokolatlan bűntudatot érezni”, és „nincs reális veszélye annak, hogy egy heteroszexuális »meleggé« válik attól, hogy ismeri, látja mások ilyen irányultságát”.

Ha mindezt onnan nézzük, hogy a szexuális felvilágosításra eleve minimális óraszám jut, nincs különösebb jelentősége annak, hogy mit ír a nyolcadikos biológia tankönyv, ám ha figyelembe vesszük, hogy a törvény módosítása szerint az iskolai szexuális felvilágosítást a pedagógusokon kívül csak olyan személyek, szervezetek tarthassák, akiket a „jogszabályban kijelölt szerv nyilvántartásba vett”, mindjárt más értelmet kapnak a tankönyvben leírtak.

Ha ugyanis innentől kezdve

kizárólag szigorúan ellenőrzött szakemberek (egyházi személyek, párt kijelölte szexológusok stb.)

léphetnek fel iskolai felvilágosítóként, evidens, hogy e jogosítványt kizárólag azok kaphatják meg, akik e tankönyv sorait fenntartások nélkül elfogadják. Vagy még azt is túlzásnak tartják.

(Címlapképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.