Kedves magyarok, ezentúl félelem nélkül beszélhettek a nyilvánosság előtt bármiről: értitek, bármiről…

  • narancs.hu
  • 2015. december 19.

Narancsblog

Most, hogy a miniszterelnök szíves közlése szerint Ákos és a Telekom ügye a szólásszabadságról szól, szabad a pálya, senki ne fogja vissza magát.

Miután a NER hivatalos futtatott popzenésze és a Magyar Telekom közötti magánszerződés ügyét Orbán Viktor a szólás- és véleményszabadságért – a nemzetközi finánctőkével szemben – folytatott szabadságharccá stilizálta föl, a kormányfői kinyilatkoztatásban a menetrendszerű értetlenkedés helyett lássuk meg a kínálkozó lehetőséget. Ha valaki nem élhet vissza Magyarországon azzal, hogy gazdag és pénze és hatalma van, akkor ez, feltesszük, nemcsak a multinacionális vállalatokra, hanem mondjuk az állam intézményeire is vonatkozik.

Vagyis ha az apparátus egy magas vagy kevésbé magas beosztású tagjának az a véleménye például az Ákos-eset utózöngéiről, hogy azért az elmebajnak is lehetne már határa, akkor azt ezentúl névvel, arccal vállalva is elmondhatja a nyilvánosságnak (és nem csak azután, hogy a mobilból az akkut is kiveteti, mert hát soha nem lehet tudni), mert véleménynyilvánítási szabadságáért adott esetben maga Orbán kész szavatolni.

És így tovább: bármely szakiskolai pedagógus elmondhatja ezentúl nyíltan akár az M1-en is, hogy torkig vannak az őket a legváratlanabb esti időpontban telefonon ellenőrző kormánytisztviselővel, vagy hogy a 2010 óta tartó idiotizmus és az azt képviselő kontraszelektált, frusztrált, stb. hivatalnokok olyan károkat okoztak már eddig is az oktatásban, amiket egy évtized alatt sem lehet helyrehozni. Nyilván kamerába mondhatják – hasra ütéssel egy példa – a Fidesz-káder vezette egészségügyi intézmény dolgozói is a véleményüket a munkahelyi állapotokról, mert semmi retorzió nem éri majd őket.

Az alkotmány Alaptörvény után péntektől immár Orbán Viktor is felhatalmazta a magyar népet a szabad véleménynyilvánításra (és manapság, ugye, ez számít). Tessék élni vele, garantáltan nem eshet bántódása senkinek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.