Lehet-e szerkeszteni Esterházyt?

  • narancsblog
  • 2013. január 4.

Narancsblog

Cenzúrázták Esterházyt! A Kossuth rádióból kicenzúrázták egy mondatát. S ez az egy mondat épp arra biztatta hallgatóit, hogy menjenek a Nemzeti Színházba, amíg lehet, mert hamarosan majd nem lehet (mint azt tudja mindenki, akit érint).

A történet jó (példányszámnövesztő) okkal kicsinyt hatásvadász elővezetése (az ÉS facebook oldalán jelent meg a skandalumról beszámoló Esterházy-cikk néhány mondata, amire lecsapott a teljes online sajtó, ím, mi is), szóval e hatásos antré sokkal nagyobb nyomorúságot takar, mint ami elsőre feltűnik, s még annál is rettenetesebbet, amit az áldozat/szerző vizionál, amikor a Kádár-kort emlegeti. „Merthogy hirtelen 86-ban vagyunk (mert akkor már reflektálhattam a 81-es barbárságra)?” „De nem akarok most se 81-ben, se 86-ban élni. Már egyszer éltem akkor, egyszer elég volt. A Nemzeti Együttműködés Rendszere mint kádármaszat; így nem akarnék nemzetegyüttműködni.”

Ám hogy e fekélyt a nemzet együttműködő testén alaposon fel tudjuk vakarni, bizonyos dolgokkal nem árt tisztában lennünk. Elsőül azzal, hogy lehet-e szerkeszteni, adott esetben húzni Esterházyt, aki ugyebár az, aki, a magyar irodalom egyik élő csúcsa. Nyilván lehet, emlegetett cikkében erre maga is utal, miszerint illene vele legalábbis megbeszélni a dolgot, bár ebben az esetben – rosszat sejtvén – nem engedett volna. Ennek a rossz sejtésnek még lesz jelentősége a végén.

Az MTVA villámgyorsan érkező (tán beijedtek) bocsánatkérésében a szerkesztőre tolja a komplett balhét, de annyival ki is segíti a nyomorultat, hogy odavet valami mentségfélét. Hogy azért húzta ki az inkriminált mondatot, mert nem konkrét előadásról szólt, hanem a nagy író csak úgy belesóhajtotta volna az éterbe, mint a Monty Python az örök élet titkát, hogy tessenek járni a Nemzetibe (tessenek sokat sétálni továbbá…). Tetszik, nem tetszik, ez lehet egy szerkesztői szempont. Persze nem ma, a Nemzeti Színház esetében – az is elég szomorú mellesleg, hogy ma már szinte egyetlen színházat sem lehetne mondani, amelynek az esetében egy ilyen mondat ne érne fel egy politikai röpirattal.

Itt ugyanakkor a helyzet napnál is világosabb, a rádiónál valaki méltóztatott jó előre bészarni, hogy mit fognak szólni a Nemzeti kaserolásához. Nem magánszorgalmú, hanem megfélemlített kutyákról van tehát szó, s ebben a hazában szerte egyébként, nem csupán a királyi rádiónál.

Tehát piszkosul téved Esterházy Péter, amikor ezt a holmit a kései kádárizmus gyötrődéseihez hasonlítja. Ez ugyanis a rügybe boruló ötvenes évek, a magyar narancs, az alföldi gyapottermesztés időszaka, amikor hirtelen máshogy kell csinálni a szakmákat. Amikor a szerkesztőnek nem kell egyeztetni a változtatásokat a szerzővel, hanem ki kell vágni a hatalomnak esetleg nem tetsző részeket, amikor krumpli helyett gyapottal vagy ananásszal kell bevetni a földeket, mert ha nem, akkor bajod lesz, elvisz a fekete autó, ilyenek – ez a korai Rákosi-éra, s ha így megy tovább, csak izmosodni fog. Látjuk mi még a fénykorát élő vezetőt is. Most a törekvővel van dolgunk.

Viszont a Nemzeti Színház – egészen biztos, hogy ilyennek álmodta Széchenyi – mára a hamisság, a hazudozás, a hatalmi és csinovnyiki arrogancia legfőbb szimbóluma lett (mellesleg annak is indult, csak e mostani disznóságok árnyékában hajlamosak vagyunk megfeledkezni a geneziséről). A fölülről lefelé gravitáló excrementum modellje, ami nem hagy tisztán semmit és senkit, nem véd meg tőle művészi rang, nem véd meg tőle semminő ártatlanság. És ezen már nem csodálkozik senki, nem újság senkinek sem. Ilyen a Magyar Televízió is, meg annyi minden más is ebben a szerencsétlen országban. S szerfelett ilyen a Magyar Rádió, nem fél órája, nem egy hete.

Épp ezért érti a fene, hogy Esterházy Péter mire számított, amikor odaszegődött.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.