„Lovagkorinak álcázott kémény”: szemérmetlen pazarlás és történelemhamisítás indul a budavári Disneylandben

  • narancs.hu
  • 2020. december 26.

Narancsblog

Minek ide tervpályázat, ha már több mint száz éve készült egy?

Talán karácsonyi ajándéknak szánták azt a bejelentést, amelyet a budai Várnegyed felújítását koordináló Nemzeti Hauszmann Program tett közzé Facebook-oldalán. E szerint tehát „a kormány döntése alapján a Várkapitányság építi vissza a Magyar Nemzeti Levéltár Nándor utcai épületének második világháborúban megsérült tornyát, amelyet a helyreállítása helyett 1945-ben felrobbantottak”.

A beruházás előkészítésére 3 milliárd 723 millió forint fordítható a jövő évi költségvetésből, ami nem valami tapintatos gesztus a mostani katasztrofális gazdasági helyzetben, ráadásul ez még csak az előkészítés,

hogy összesen mennyibe fog fájni, arról fogalmunk sincs,

de már most van egy olyan sejtésünk, hogy a Vár Disneylanddé változtatásának ezen újabb lépése sokkal többet fog kóstálni annál, mint amit majd először közölnek.

A mocskos anyagiakon túl érdemes azt is megjegyeznünk, hogy a szövegből némi kommunistázás is kihallik, mivel azt sugallja – nem törődve az ostrom okozta katasztrofális következményekkel és gazdasági helyzettel – hogy a háború után valamiféle hanyagság, mulasztás, netán szándékos rombolás történt, mintha tényleg csak egyszerű tatarozásról lett volna szó, amit „valakik” nem végeztek el.

Azt persze nem kötik az orrunkra, hogy ez a bizonyos torony – amely eredetileg

a fűtési rendszer kéménye, illetve a tűzoltáshoz szükséges víztartályt magába foglaló építészeti műtárgy

volt, már megépítése előtt is komoly viták tárgyát képezte. 1912-ben az illetékes bizottság tagjai fele-fele arányban voltak megépítése mellett és ellen, de 1945-ben is csak alapos vita után döntöttek arról, hogy nem építik újjá; életveszélyes „művészeti és műszaki problémaként” tekintettek rá, és szakemberek többsége nem javasolta felújítását. De talán az sem véletlen, hogy az elmúlt 75 évben senki nem emelt szót az egyes kritikusok szerint „lovagkorinak álcázott kémény” újbóli felhúzása érdekében.

 
A levéltér épülete
Fotó: Fortepan/Friss Ildikó
 

 

Ráadásul a levéltár felújítása nem áll meg itt. A Nemzeti Hauszmann Program közlése szerint megépítik „azt az épületszárnyat is, amelyet a Levéltár korabeli építésze, Pecz Samu tervezett, de az első világháborút követő pénzhiány miatt végül nem készült el”, ami konkrétan azt jelenti, hogy egy több mint száz éves tervet ásnak elő, amiről

azt sem lehet tudni, hogy a maga korában lett volna-e értelme felépíteni,

nemhogy most. Noha épp a levéltár tornyának példája mutatja, hogy a döntést szakmai vitáknak illene megelőznie, itt szó sincs erről. A Magyar Közlönyben is megjelent, Orbán Viktor szignálta kormányrendelet a levéltári lépéseket a miniszterelnök „nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánította”. Hozzátéve azt is, hogy „a beruházással összefüggésben településképi véleményezési eljárásnak nincs helye, településképi bejelentési eljárást nem kell lefolytatni, építészeti-műszaki tervpályázati eljárást nem kell lefolytatni közterület alakítási terv készítésének és alkalmazásának nincs helye”.

Vagyis ismét egy lépéssel megint közelebb kerülünk ahhoz, hogy az egyik legértékesebb kincsünk, a budai Várnegyed végleg Orbán Viktor homokozójává váljon.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.