Ők és mi – Navracsics megmondja, ki magyar

  • narancsblog
  • 2013. június 2.

Narancsblog

Ma reggel Navracsics Tibor a Kossuth rádióban kijelentette, hogy nemcsak az elmúlt nyolc évért, de évszázados távlatokban is a baloldal felelős az ország bajaiért.

„A magyar baloldal erőteljes internacionalista tradíciója egyedi, a környező országokban például a baloldal sokkal kevésbé várja a segítséget a külvilágtól, Nyugat-Európától. (...) A magyar baloldal gondolkodásában azonban létezik egy évszázados tradíció, melynek jegyében mindent megtettek korábban és 1990 után is, hogy az országot lejárassák” – mondja a miniszterelnök-helyettes az MTI összefoglalója szerint, amit azzal indokol, hogy bezzeg a román bal- és jobboldal együttesen utasította el tavasszal, hogy az Európai Tanács megvitassa az ottani belpolitikai helyzetet.

false

 

Fotó: Kovács Attila/MTI

Navracsics szerint nálunk ilyesmi elképzelhetetlen, ugyanis „ők úgy gondolják, hogy mi, magyarok nem vagyunk eléggé érettek arra, hogy megvitassuk saját dolgainkat, hívni kell az óvóbácsit, hívni kell valakit, aki igazságot tesz közöttünk, mert nem vagyunk elég értelmesek, nem vagyunk elég toleránsak, nem vagyunk elég demokraták ahhoz, hogy odafigyeljünk egymás érveire”.

Hát tényleg nem vagyunk. 2002-2010 között a baloldal zavarta ki a Fideszt a Parlamentből, 2010 óta pedig a baloldal volt az, amelynek eszébe sem jutott, hogy vitatkozzon, egyeztessen az új alkotmányról, annak folyamatos módosításáról, a számtalan törvényről. Nem volt elég demokrata, és ahelyett, hogy érdemben segítette volna (konstruktív ellenzék!) a kormány történelmi léptékű munkáját – példát vehettek volna Schmitt Pálról –, ott tettek keresztbe, ahol tudtak. „Ők” – ahogy a miniszter mondja.

Világos beszéd: vagyunk „mi, magyarok”. Az értelmesek, a toleránsak, a demokraták.

És vannak „ők”.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.