Orbán és Európa: harminc éve a partvonalon kívül

  • narancs.hu
  • 2020. október 28.

Narancsblog

Ezt tényleg nagyon nehéz lehet megélni.

A háborús retorika ugyan már a kezdetektől a Fidesz arzenáljához tartozik, s még az is lehetséges, hogy ugyanolyan lelki okokkal magyarázható, mint a kert végébe épült kisvasút és futballstadion, ám a terepszínű álca azért válhatott mostanában a legfontosabb kellékké, mert a megtévesztés fő csapásiránya az, hogy az „értő közönség" továbbra is elhiggye, Orbán „Európa erős embere", az unió politikájának meghatározó alakja, ha úgy tetszik, világpolitikai tényező. Már csak azért is el kéne hinniük, mert ezt valószínűleg Orbán is így gondolja, elég csak csak az olyan szerepléseit felidéznünk, mint amikor közösségi oldalán azzal büszkélkedett, hogy „Trump elnök úr" hívta lecsódelejezés közben telefonon.

Bár az efféle gesztusok sokkal inkább tragikomikusnak tűnnek, mint egy komolyan vehető politikus megszólalásainak, de minden jel arra utal, hogy Orbán számára épp az efféle harsány, gyerekes megnyilvánulások jelentik erejének demonstrálását.

Orbán receptje pofonegyszerű:

szembemenni mindazzal, amit a józan ész diktál. Legutóbb például az október 15-16-i EU-csúcson fontoskodott ennek a jegyében, bár az egésznek semmi más értelme nem volt azon kívül, hogy megint ő volt a középpontban – percekig.

A zárt ajtók mögött zajló tárgyalásról kiszivárgott hírek szerint Orbán szó nélkül elfogadta az olyan, zűrös témákkal kapcsolatos nyilatkozatokat, mint a Brexit, a klímaváltozás elleni küzdelem, a járványhelyzet, illetve a belarusz helyzet értékelése, vagyis csupa olyan dolgot, amelyben tudomásunk szerint a magyar kormány gyakran képvisel az európaitól eltérő álláspontot. De amikor a decemberre tervezett Európai Unió–Afrikai Unió csúcstalálkozó előkészítése került terítékre, azonnal akcióba lépett. Mint az köztudott, Xavier Bettel luxemburgi miniszterelnök az elfogadásra váró dokumentumban a „férfiak és nők egyenjogúsága" kifejezés helyett a „gender equality", vagyis a „nemek közti egyenlőség" kifejezést javasolta, amit Mette Frederiksen dán miniszterelnök azzal erősített meg, hogy elve ez a bevett forma a nemzetközi megállapodásokban. Ennyi talán elég is lehetett volna, hogy a résztvevők megszavazzák a módosítást, Orbán azonban – ne feledjük, egy Magyarország számára is teljesen jelentéktelen dologról volt szó – nem hagyta annyiban. Mint mondta, „Magyarországon mi nem használjuk azt, hogy »gender equality«. Ez egy túlideologizált szó", bár azt nem tette hozzá, amit ennek kapcsán melegházasságról, könyvdarálásról, gyerekek megóvásáról mondott idehaza. Fellépését hatalmas siker koronázta: sikerült e húzásával több mint 45 percig megakasztania az ülést... Egészen addig, amíg meg nem elégelte az óvónéni (Angela Merkel), és odaszólt, hogy sem a korábbi, sem a javasolt változat ne kerüljön a szövegbe.

Mondhatnánk erre, hogy Orbán trollkodása bevált, híveinek újból beadhatja, hogy sikerült csatát nyernie az Európai Unióban. Csakhogy a közjátékot követő szünet teljesen nyilvánvalóvá tette, hogy mennyire nem így van, szó sincs itt nyertes csatáról, Orbán valójában teljesen súlytalan az európai politikában.

A miniszterelnök ugyanis nem a Rogán-féle propagandamisztériumnak mondta telefonon tollba újabb dicsőségét, hanem

a karanténja miatt távolmaradt lengyel kormányfőt, Mateusz Morawieckit hívta,

hogy szerinte is megfelelő-e ez a szöveg, és csak azután mondott igen, hogy az rábólintott. Tette ezt akkor, amikor a távollévő Morawiecki nem őt, hanem Andrej Babiš cseh miniszterelnököt bízta meg véleményének képviseletével. Szóval hősünk kicsit túlpörögte a fontoskodást..

Mindez pedig nem bizonyít egyebet, csupán azt, hogy Orbán még korábbi önmagához képest is egyre jelentéktelenebbé válik a nemzetközi politikában; nem is olyan rég még előszeretettel állította be magát a visegrádi négyek vezénylő tábornokaként, ám ez a mostani eset, no meg a Belarusszal kapcsolatos sunyítás mind-mind azt mutatja, hogy szó sem volt soha ilyesmiről.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.