Párizs után kire lőjünk vissza? – Az ellenség arca

  • narancsblog
  • 2015. november 15.

Narancsblog

Ha elfogadjuk, hogy Európa – minimum péntek óta – háborúban áll, jelen helyzet tálcán kínálja hozzá az ellenségképet. Arcot ad neki, megfoghatóvá teszi a kis közösségek számára is.

François Hollande francia elnök háborús cselekedetnek minősítette a pénteki támadást, a pápa egyenesen a III. világháborúról beszél. Abban még nem lehetünk egészen biztosak, hogy a történelem is így tartja majd számon jelen időszakát a világnak, de arra mérget vehetünk, hogy nagyon sokan értékelik e megszólalásokhoz hasonlóan a helyzetet. S nem is feltétlenül a péntek este óta fennálló helyzetet, hiszen a párizsi drámának valóban megvoltak a maga elég messzire visszanyúló előzményei.

Párizst péntek este támadás érte, a legrosszabb fajta: a polgári lakosságra csapott le az ellenség. Egy Párizst célzó támadás evidens módon az Európai Unió elleni támadás, s ahhoz sem kell megengedőnek lenni, hogy egész Európát lássuk ostromlottnak. De ki a támadó?

false

 

Fotó: MTI/EPA

A párizsi öngyilkos merénylők némelyike ugyan pedánsan, tán túlontúl pedánsan is magával vitte az útlevelét, amikor ölni és meghalni indult, de a rájuk erősített bomba széttépte őket – aligha maradt valami az arcukból. De ha maradt volna is, néhány fiatalember arcát látjuk, akiket gyilkosként, bűnözőként, katonaként azonosítunk, s így is őrzi meg – ideig-óráig – az emlékezetünk. Ha majd kiderítik a személyazonosságukat, mert ki fogják deríteni, s publikálják, mondjuk az arcképüket, attól sem leszünk sokkal közelebb az ellenséghez. Csak megismerhetünk nyolc gyilkost.

Napokkal a párizsi támadás előtt egy pontosan kivitelezett dróntámadás megölte Dzsihádi Johnt, Szentháborús Jánost, az okkal valószínűsíthető (végtére a Daesh bejelentkezett felelősnek a párizsi tömeggyilkosságért) ellenség hírhedt hóhérát. Dzsihádi John képe egy tetőtől talpig beöltözött figuraként jelent meg a róla szétküldött, elrettentést célzó felvételeken, még a szeme sem látszott ki jóformán – ő volt az ellenség arca. Mindmáig az utolsó, hisz őt is kiiktatták, ami tagadhatatlan háborús siker. A történelem összes háborújának volt arca. Nem is kell sorolni Xerxésztől Hitlerig, Sztálinig akármeddig, s volt az arcokhoz rendelhető tömege is, töröktől tatárig, a fritzektől a jenkikig, satöbbi satöbbi. Még a 9/11 után indított hadjárathoz is hozzá lehetett rendelni Oszama bin Laden nevét, arcát.

Most kire lőjünk? Kire lőjenek a franciák? Kire tüzeljenek a közvetlenül megtámadottak, Európa polgári lakossága? Mert az, hogy ezek után meg akarja magát védeni, éppenséggel a legtermészetesebb dolog a világon.

S az elementáris pusztításon túl ez egy ugyancsak jó okkal feltételezhető célja lehetett e támadásnak. Hiszen a történelem, napjaink világhelyzete, Európa pillanatnyi állapota tálcán kínálja fel az ellenségképet; arcot ad az ellenségnek. Megfoghatóvá teszi őket a kisközösségek számára is. Nagyon sok múlik tehát azon, hogy mi történik az elkövetkező időszakban a francia (európai) közösségekben, falvakban, városokban. A megtámadottak elfogadják-e a nekik feltálalt ellenségképet. Ha igen, könnyen előfordulhat, hogy azokra üt vissza, akiket eddig is gyilkolt az igazi ellenség, amely így két legyet üt egy csapásra: árt azoknak, akik elmenekültek előle, s árt azoknak, akik felléptek ellene, akár csak annyival is, hogy hajlandóságot mutattak befogadni üldözöttjeiket.

Minden kétséget kizáróan megállapítani jelen szituációban, hogy ki tehát az ellenség, nyilvánvalóan nem könnyű – de azért lehetséges, ám aligha házilagos eszközökkel. Mindezért elemi európai érdeknek tűnik a dolgot, mindközönségesen magát a háborút a hivatásos állományra bízni, amit pontosan ilyen célokra hoztak létre a most legfőbb érintettek, a polgári közösségek. Találják meg az ellenséget, védjék meg tőlük a rájuk bízottakat.

(Arról pedig, hogy adott esetben ne üljünk fel a legelső felkínált ellenségképnek, itthon sem ártana gyorsan elgondolkodni.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.