Viccesek ezek a fideszes belharcok, csak közben felszámolják a független kultúrát

  • narancsblog
  • 2015. november 4.

Narancsblog

Ha nem lett volna egyértelmű, hogy ebben az országban minden művész Fekete György kezében van, akkor most a kormány jó alaposan elmagyarázza mindenkinek.

A Nemzeti Kulturális Alap odalökését a Magyar Művészeti Akadémiának nem érdemes beilleszteni a szokásos képletbe, itt nem a szakmaiságot készül leteperni a gaz politika. Azon már túl vagyunk. Azt is naivitás lenne feltételezni, hogy egyáltalán felmerült, mitől működhetne jobban az NKA, vagy hogy mi lenne jó a magyar kultúrának. Más szempontok játszhattak: a kultúrafinanszírozás függetlenségének maradéka merőben hatalmi szempontok miatt szűnhet meg pont most. Lázár miniszter megsüllyedt kissé, és az NKA főnökét, L. Simon államtitkárt Lázár embereként tartja számon a politika iránt érdeklődő közönség, tehát neki is süllyednie kell. Arról nem is beszélve, hogy L. Simon saját jogán is szívóágra került, a barackmagos történetet például csúnyán bebukta.

A többi, például a művészek megalázása, lényegtelen mellékhatás.

Fekete György és L. Simon László egy májusi konferencián

Fekete és L. Simon egy májusi konferencián

Fotó: MTI

A Nemzeti Kulturális Alapot annak idején a magyar kultúra függetlenségének és önállóságának a védelmére találták ki. A kuratóriumi rendszerben a különféle művészeti ágak választott képviselőié volt a meghatározó szerep, ők döntöttek egy-egy könyv, kiállítás, folyóirat, kulturális intézmény támogatásáról – nehogy már a mindenkori kormány mondja meg, mi a jó művészet, és mi nem az! Az intézmény 2010 előtt nagyobb botrányok nélkül, úgyszólván közmegelégedésre el is működgetett szépen. A kormányváltás után L. Simon először szétcincálta, majd saját embereivel töltötte fel a kuratóriumokat, amelyek egyre több vállalhatatlan döntést hoztak. De még így is lehetett számítani rá, hogy a barátok, üzletfelek és elvtársak jól tartása mellett jut némi pénz az arra valóban érdemeseknek is.

A Népszabadság keddi cikke szerint ez a helyzet még ebben a hónapban megváltozhat. Eddig az érdemi döntéseket hozó, idén 7 milliárd forint támogatást szétosztó kollégiumok tagjainak felét a miniszter, felét szakmai szervezetek jelölték. Már ez a hivatalos leosztás is értelmetlenül nagy teret engedett a politikának, ráadásul a kormány a jelölő szervezetek kiválogatásával is befolyásolni tudta a kollégiumok összetételét. Az NKA-törvény tervezett módosítása azonban már formálisan is kisebbségbe szorítaná a szakmákat: a helyek harmadáról a miniszter, másik harmadáról a Magyar Művészeti Akadémia rendelkezne, a maradékon pedig marakodhat az összes többi szakmai szervezet. Mármint azok, akiket kegyesen odaengednek.

Fekete Györgynek így sikerülhet elérnie, hogy az MMA anélkül vegye át az irányítást az NKA fölött, hogy annak temérdek adminisztrációs terhét maga viselné. Jobb is így, valóban, hiszen négy év alatt kiderült, mire képes a derék köztestület. Szembeötlő például, hogy a gátlástalan szerzés mellett mennyivel tehetségtelenebbek a szervezésben. Legnagyobb nemzetközi sikereik között említik például egy „kovácsművészeti konferencia” előkészítését, az Orbán Viktor indiai útját kísérő kiállítást vagy azt, hogy bevették őket a Fény Nemzetközi Éve Programbizottságba. Szervezeti tevékenységük középpontjában az aktív klubélet áll, rengeteg tagozattal, bizottsággal, születésnapi köszöntéssel. Jellemző módon külön eseti munkacsoport tárgyalta „a magyar irodalom külföldi megjelenésében fennálló egyenetlenség feloldásának szükségességét”, mely probléma „évek óta feszíti a magyarországi irodalmi életet”.

Ezeket a feszültségeket megfelelő döntésekkel gyorsan lehet csökkenteni, és fölösleges aggódnunk: elsődleges feladatukat teljesítik majd az MMA emberei: a korábbi kurátorok panaszkodtak a politikai nyomásgyakorlásra, ők meg majd nem fognak. Mindenki szavaz csendben, és még csak botrányos döntéseket sem kell hozniuk ahhoz, hogy mindenkivel megértessék: pénzt csak tőlük lehet kapni. Bénító gondolat.

Az NKA soha nem volt makulátlan, és az elmúlt öt évben egyre sárosabb lett. De ez nem ok arra, hogy közömbösen szemléljük a rázúduló szennyet. Az NKA lezüllesztése ellen minden művésznek oka van tiltakozni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.