Nekrológ

A minőség megszállottja

Hont István (1947-2013)

  • Kontler László
  • 2013. május 11.

Nekrológ

2013. március 29-én elhunyt Hont István magyar származású eszmetörténész, a University of Cambridge oktatója, a King's College tagja.

Kevesebben ismerték, mint más, Magyarországról elszármazott nagy formátumú, újító, iskolateremtő tudósokat, ezért szögezzük le rögvest: közéjük tartozott.

Mérnöknek készült, aztán engedett a történelem és a filozófia csábításának. Kifinomult intuíciója igen hamar elvezette a további munkásságát meghatározó területhez: a skót felvilágosodáshoz, mely a brit és nemzetközi tudományosságban éppen az ő egyetemi éveivel egy időben indult meg a szakmai divattá válás útján. 1970 táján Budapesten ez önmagában is teljesítmény volt. Kisdoktori disszertációjának elkészítése után 1974-től az MTA Történettudományi Intézetének munkatársaként dolgozott (jobbára az Economic History Review kivonatolásának bonyolult feladatán), de a következő évben élt a lehetőséggel, melyet a jeles gazdaságtörténész, Michael Postan közbenjárása biztosított, s immár Oxfordban folytatta Hume közgazdaságtani gondolkodásának tanulmányozását a skót felvilágosodás egyik "feltalálója", Hugh Trevor-Roper irányítása mellett. Ez jó ajánlólevél volt a cambridge-i King's College-ban 1978-ban újonnan indult hatéves kutatási program, a "Politikai gazdaságtan és társadalom, 1750-1850" vezető kutatói pozíciójának elnyeréséhez.

Hont pályafutása ettől kezdve - egy hároméves kitérőt (Columbia University, 1986-1989) leszámítva - szorosan összefonódott azzal az intézménnyel, amely nem az ő megérkezése miatt, de nagyjából akkorra számított végérvényesen egy új (al-?)diszciplína, a politikai eszmetörténet meghatározó műhelyének, fellegvárának. Quentin Skinner és tanítványa, Richard Tuck, John Dunn, a hamar Észak-Amerikába távozó Anthony Pagden és James Tully - meg a megannyi kisebb "sztár" - alapjaiban változtatta meg a kora újkori politikai gondolkodásról mint a modernitás "előszobájáról" alkotott (torz)képünket, a modern politikaelméletet máig szervező szókincs és fogalmi háló jelentéstörténetére és jelentéstanára vonatkozó tudásunkat. Az említett projektben vállalt szerepe Hontot egy csapásra ennek az illusztris klubnak a tagjává avatta. (Tagtársait szép számban fel is vonultatta Budapesten egy emlékezetes szemináriumsorozaton, amikor a '90-es évek közepén a Collegium Budapest vendégeként két évtized után ismét hosszabban időzött Magyarországon.)

Egyéni látásmódja rányomta bélyegét a politikai gazdaságtan kutatási programot lezáró, máig emblematikusnak számító kötetre; saját tanulmányai ebben a kötetben és másutt - a 18. századi politikai gazdaságtan és morálfilozófiai gondolkodás egymással szorosan összefonódó történetének olyan központi kérdéseiről, mint a szükségletek és az igazságosság feszültsége, a természetjog és az emberi "társiasság" (szociabilitás) problémái, a "nemzeti politika gazdasági korlátai", szegénység-gazdagság-fényűzés ("luxus") témájának feldolgozásai vagy a hitel-adósság-válság tematika eszmetörténeti aspektusai stb. - évtizedek óta folyamatosan inspirálják a kutatókat, nem csak "filoszokat". Hont munkásságának hatása éppenséggel újradefiniálja a filosz fogalmát: tanítványainak generációi közül talán az utolsóba tartozik az a fiatalember, aki 2012-es többszörös díjnyertes könyvében a 16-18. század gazdaságelméleti, üzletviteli szövegeinek és ezek nemzeti-birodalmi kormányzati politikára váltásának elemzésekor meggyőződéssel és meggyőzően érvel amellett, hogy e kölcsönhatások megértése ösztönözheti a jelen konkrét problémáira vonatkozó alapfeltevéseink újragondolását. Az illető ma a Harvard üzleti karán az üzletigazgatás (business administration) tanára.

Hasonló az üzenete Hont magnum opusának, a Jealousy of Trade-nek (2005). A Hume híres esszéje ("A kereskedelemben való féltékenységről") ihlette címmel megjelent vaskos kötet különös hibrid. Egyrészt a szerző meghatározó tanulmányait gyűjti koherensen olvasható füzérbe. A monografikus méretű bevezető tanulmány pedig, az önreflexió Hontra jellemzően kihívó, egyúttal kivételes hatású dokumentuma voltaképpen a tanulmányokból kibontakozó történetet beszéli el más perspektívából. Ennek lényege, hogy a nemzetközi politikáról való modern gondolkodás kereteit nem a 19. századi gazdaság és politika, hanem a 18. századi politikai gazdaságtan rajzolta ki; sőt, hogy korunk globalizációs vitáinak (beleértve akár a fenntartható fejlődéssel vagy a nemzeti és nemzetközi biztonsággal kapcsolatos vitákat is) eszköztára aligha tartalmaz olyan elemeket, amelyek ne álltak volna a kereskedelmi társadalom 18. századi elemzőinek rendelkezésére. Legfeljebb annyi változott, hogy az ő elképzelt jövőjük a mi jelenünkké vált. Hont ugyanezen kérdések megértésében próbált még mélyebbre ásni a Rousseau és Smith közötti viszonyra koncentráló, nagy presztízsű oxfordi Carlyle-előadásokban (2009) és a következő évben a bostoni Benedict-előadásokban.

Sajnos viszonylag keveset írt, saját állítása szerint nehezen; éltető eleme a verbalitás volt. Nem tudom, látta-e valaha bárki "papírból" előadni, s fájdalmas belegondolni, hogy mennyi gondolat maradt - nem a fiókjában, hanem a fejében. Angolul és magyarul egyaránt feltűnően választékosan beszélt, de talán éppen saját maga számára nem elég választékosan, s innen az írásba merevített szövegtől való idegenkedése. Szenvedélyes és nagylelkű ember volt, a minőség megszállottja. Ha felébredt az érdeklődése, azonnal kész volt az éleslátó bírálatra, melyet kíméletlen érdességgel fogalmazott meg. Aki ezt megemésztette, megérezhette a háttérben a nyitottságot és a figyelmet, a segítőkész humánumot - alkalmasint a szeretetet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.