Addio

Claudio Abbado (1933-2014)

Nekrológ

Talán a legutolsó volt a nagy karmesterek sorában, mégsem örült neki, ha Maestrónak szólították. Ő inkább volt Claudio: egy barátságos és elkötelezett demokrata a karmesteri dobogón. Páratlan muzsikus és félreismerhetetlenül nagy lélek.

"Viva Bartók!" - pingálta a milánói házak falára a feliratot az alig tizenéves Claudio Abbado a II. világháború végnapjaiban, tettével magára vonva a tengelyhatalmak helyi képviselőinek gyanakvását. Nem is volt indokolatlan e gyanakvás, s nem is elsősorban az Abbado família antifasiszta beállítottsága miatt, hanem mert a "középső fiúba" plántált műveltség és zeneszeretet mindenestül az önkényuralom tagadásán alapult. A huszadik század közepén, amikor még elevenen élt a félelmesen csodált dirigenszsarnokok hagyománya, az ifjú Abbado beállítottsága nem ígért feltétlenül csillogó világkarriert. Növendékkorában még kamarázhatott az idős Arturo Toscanini otthonában, ám a rettegett karmesterlegenda vérfagyasztó zenekari próbáinak szem- és fültanújaként elsősorban viszolygást és rosszallást, semmint bámulatot érzett a dührohamok sorozatát produkáló Maestro iránt. Bruno Walter fennköltsége, s mindenekelőtt Wilhelm Furtwängler spirituális kisugárzása annál pozitívabb hatást gyakorolt a fiatalember majdani szerepfelfogására, amely kívül-belül, művészetében és magaviseletében egyaránt egyfajta ellen-Toscaninivé formálta Abbadót.

Hans Swarowsky bécsi karmesternövendéke és Zubin Mehta diáktársa energikus lendülettel, mégis atipikusan indult meg pályáján: versenydíjakkal, fontos koncert- és operai debütálásokkal, ám mindeközben három évre visszahúzódva Parmába, ahol kamarazenét oktatott az akkor még zongoristaként is ígéretes tehetségű Abbado. Azután a hatvanas évek közepén Abbado egyszerre lett Herbert von Karajan salzburgi és berlini vendége, a jövő embere a milánói Scalában, valamint a kortárs zenék és operák egyik első számú népszerűsítője. Luigi Nono, Karlheinz Stockhausen vagy éppen Ligeti György művei a hatvanas évektől éppúgy Abbado repertoárjának szerves részét alkották, akárcsak azok a Verdi- vagy Rossini-operák, amelyek a Scalában, majd lemezen és filmen nemzedékek meghatározó operaélményeivé váltak.

Akár szimbolikusnak is tekinthető, hogy épp 1968-ban kezdte meg fő-zeneigazgatói működését a Scala élén, hiszen érzelmi és intellektuális kötődése egyértelműen a lázadó nemzedékhez kötötte. Milánói működése éveiben jószerint felszámolta a Scala társadalmi exkluzivitását, ami a napi politikai változásoktól függetlenül a jövőt előlegező lépésnek bizonyult. Munkás- és diákkoncerteket szervezett, kivitte a Scala zenekarát az üzemekbe, s egyáltalán: kapcsolatot teremtett a művészet, a komolyzenei és operaházi tevékenység és a társadalmi környezet, ha tetszik, a valóság között. (Közösségi érdeklődése opera-karmesteri működésében is kimutatható volt: gondoljunk akár a Simon Boccanegra Abbado-féle interpretációira, akár a Muszorgszkij operái iránt tanúsított affinitására.) A jövőt előlegezte Abbado egy másik kezdeményezése is, amely fiatal zenészeket invitált soknemzetiségű zenekarokba: az Európai Közösség Ifjúsági Zenekarának (ma az Európai Unió Ifjúsági Zenekara) megalapítása 1978-ban, majd a Gustav Mahler Ifjúsági Zenekar 1986-os és persze a bolognai Orchestra Mozart 2004-es életre hívása.

A nyolcvanas években Abbado a Scalából a bécsi Staatsoperbe tette át székhelyét, s az osztrák fővárosban a kortárs zene is új fórumot nyert Abbado révén: a Wien Modern fesztivált. Bécsben találta meg Abbadót a Karajan halála után új vezetőt kereső Berlini Filharmonikusok felkérése is 1989 októberében. Személyében testesült meg a berliniek korszakváltása, amely a német egyesítés folyamatában és benne Berlin új kulturális arculatának kialakításában kitüntetett szerephez jutott. Karajant csodálni kellett, Abbadót azonban szeretni is lehetett - és szerették is: a zenészek és a közönség egyaránt. Karajan után mindez visszatérést jelentett Furtwängler tónusához, s Abbado nemcsak rokonszenvessé, de intellektuálisan izgalmassá és a társművészetekre is kitekintővé tette a Berlini Filharmonikusok ezredvégi évtizedét.

Abbado választás útján került a berliniek élére, és hasonlóan páratlan módon, önszántából távozott onnan: lemondva megbízatásának megújításáról. Ebben a görcsös akarás rá oly jellemző hiánya mellett sajnos már a karmester súlyos betegsége, gyomorrákja is jelentősen közrejátszott. Abbado azonban még pár évre visszatérhetett a karmesteri dobogóra, s lesoványodott-megöregedett külsővel, de folytatta a koncertezést. Szinte földöntúli jelenséggé átszellemülve és valósággal spirituális élménnyé emelve minden egyes újabb koncertjét, amint erről utolsó pesti fellépésein a magyar közönség is meggyőződhetett. Legutoljára tavaly tavasszal láthattuk az Orchestra Mozart koncertjén: derűs együttműködésben a fiatal muzsikusokkal, s jól érzékelhetően egészen különleges, kiveszőben lévő emberi minőséget és művészi ethoszt képviselve. Akkor e koncertről beszámolva azt írtam, legszívesebben a közönség is csatlakozott volna az estét záró zenekari összeölelkezéshez. Az Abbadónak szánt ölelés persze eleve csak vágyálom lehetett, s mára éppoly reménytelenné vált, mint a zenei világ Claudio Abbado nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.