Gyász

Át a falakon

Perczel Anna (1942–2021)

  • Götz Eszter
  • 2021. június 23.

Nekrológ

Perczel Anna építész, urbanista, az Óvás! Egyesület alapítója 1942-ben született Párizsban. Miután családjával visszatért Magyarországra, a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán szerzett diplomát, majd a Budapesti Városépítési Tervező Vállalatnál, Vadász György műhelyében dolgozott.

A legfontosabb munkája a Gellért hullámfürdőjének rehabilitációja volt. Később, a Városépítési Tudományos és Tervező Intézet munkatársaként részt vett Józsefváros rehabilitációs szabályozási tervének elkészítésében. Évekig élt Afrikában – először két évig Algériában dolgozott, majd ugyanennyi ideig Mozambikban –, ahonnan hazatérve már másként tekintett az európai életvitelre, gondolkodásmódra, mint korábban. Ezt a „másként látást” őrizte meg, és ez vitte időről időre az építészet határvonalán túlra is.

Oda, ahol az építés nem a házról szól, hanem a tér komfortos és szerethető emberi használatáról. Szerinte ugyanis a ház nem az anyagok és formák perfekt kompozíciója, hanem olyan hely, amely támogat, befogad, szépséget teremt és szépséget tanít. Azt mondta, hogy nem tudja eldönteni magáról, hogy építész-e vagy sem. Kevés házat tervezett.

Az építészet világában csak az utóbbi években nyertek létjogosultságot a nem építés, a közösségépítés, a társadalomépítés elvei, Perczel Anna már 1984-ben ezt képviselte, miután csatlakozott a bős-nagymarosi vízlépcső ellen tiltakozó Duna Körhöz. Ott tapasztalta meg, hogy a szakmán, a hivatalon, a formális kereteken túl is fel lehet lépni – sokszor kötelező is – a környezet pusztítása ellen. Ugyanezt tette húsz évvel később, 2004-ben, amikor a pesti zsidónegyed bontási tervei napvilágra kerültek. De ekkor már ő volt, aki társakat keresett a tiltakozáshoz. Élére állt az Óvás! Egyesületnek, amely nemcsak egyszerű akciócsoport lett, hanem a városnegyed értékeit, emlékeit óvó és feldolgozó értelmiségi kör, amely könyveket ad ki, kiállításokat, konferenciákat szervez. Ennek köszönhetően a pesti zsidónegyedről ma már szinte mindenki hallott, és nemcsak itthon, de a nagyvilágban is érzékeny figyelemmel követik mindazt, ami ott történik. Perczel Anna erről szóló, Védtelen örökség című könyve 2007-ben jelent meg először, és azóta is mintául szolgál a városnegyed épületállományának értő és empatikus áttekintéséhez. Ahogy a Kik éltek, kik építettek itt? Zsidó részvétel Budapest világvárossá válásában címet viselő interaktív honlap is, amelynek megvalósulásában jelentős szerepe volt.

 
Fotó: Óvás! Egyesület/Jávor István
 

Perczel Anna egyszerre volt könnyed és állhatatos. Állításait valahol a kérdés és a csodálkozás között mondta ki, a szemöldökét felhúzva, mintha maga is meglepődne azon, amit hall. Ugyanakkor ezek kemény állítások voltak szóban és írásban, építészként és városvédőként, íróként és szervezőként. De ez a keménység soha nem valami ellen, hanem valaminek az érdekében szólt. Ez járta át minden munkáját, minden írását, minden emberi kapcsolatát. Dolgoztam vele, jól ismertem azt a lendületet, lelkesedést, amikor egy készülő könyv, terv, koncepció vagy bármi mellett nem látta a hátráltató tényezőket. Szelíden, de magától értetődő természetességgel ment át a falakon. Most az utolsón is.

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.