Gyász

Át a falakon

Perczel Anna (1942–2021)

  • Götz Eszter
  • 2021. június 23.

Nekrológ

Perczel Anna építész, urbanista, az Óvás! Egyesület alapítója 1942-ben született Párizsban. Miután családjával visszatért Magyarországra, a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán szerzett diplomát, majd a Budapesti Városépítési Tervező Vállalatnál, Vadász György műhelyében dolgozott.

A legfontosabb munkája a Gellért hullámfürdőjének rehabilitációja volt. Később, a Városépítési Tudományos és Tervező Intézet munkatársaként részt vett Józsefváros rehabilitációs szabályozási tervének elkészítésében. Évekig élt Afrikában – először két évig Algériában dolgozott, majd ugyanennyi ideig Mozambikban –, ahonnan hazatérve már másként tekintett az európai életvitelre, gondolkodásmódra, mint korábban. Ezt a „másként látást” őrizte meg, és ez vitte időről időre az építészet határvonalán túlra is.

Oda, ahol az építés nem a házról szól, hanem a tér komfortos és szerethető emberi használatáról. Szerinte ugyanis a ház nem az anyagok és formák perfekt kompozíciója, hanem olyan hely, amely támogat, befogad, szépséget teremt és szépséget tanít. Azt mondta, hogy nem tudja eldönteni magáról, hogy építész-e vagy sem. Kevés házat tervezett.

Az építészet világában csak az utóbbi években nyertek létjogosultságot a nem építés, a közösségépítés, a társadalomépítés elvei, Perczel Anna már 1984-ben ezt képviselte, miután csatlakozott a bős-nagymarosi vízlépcső ellen tiltakozó Duna Körhöz. Ott tapasztalta meg, hogy a szakmán, a hivatalon, a formális kereteken túl is fel lehet lépni – sokszor kötelező is – a környezet pusztítása ellen. Ugyanezt tette húsz évvel később, 2004-ben, amikor a pesti zsidónegyed bontási tervei napvilágra kerültek. De ekkor már ő volt, aki társakat keresett a tiltakozáshoz. Élére állt az Óvás! Egyesületnek, amely nemcsak egyszerű akciócsoport lett, hanem a városnegyed értékeit, emlékeit óvó és feldolgozó értelmiségi kör, amely könyveket ad ki, kiállításokat, konferenciákat szervez. Ennek köszönhetően a pesti zsidónegyedről ma már szinte mindenki hallott, és nemcsak itthon, de a nagyvilágban is érzékeny figyelemmel követik mindazt, ami ott történik. Perczel Anna erről szóló, Védtelen örökség című könyve 2007-ben jelent meg először, és azóta is mintául szolgál a városnegyed épületállományának értő és empatikus áttekintéséhez. Ahogy a Kik éltek, kik építettek itt? Zsidó részvétel Budapest világvárossá válásában címet viselő interaktív honlap is, amelynek megvalósulásában jelentős szerepe volt.

 
Fotó: Óvás! Egyesület/Jávor István
 

Perczel Anna egyszerre volt könnyed és állhatatos. Állításait valahol a kérdés és a csodálkozás között mondta ki, a szemöldökét felhúzva, mintha maga is meglepődne azon, amit hall. Ugyanakkor ezek kemény állítások voltak szóban és írásban, építészként és városvédőként, íróként és szervezőként. De ez a keménység soha nem valami ellen, hanem valaminek az érdekében szólt. Ez járta át minden munkáját, minden írását, minden emberi kapcsolatát. Dolgoztam vele, jól ismertem azt a lendületet, lelkesedést, amikor egy készülő könyv, terv, koncepció vagy bármi mellett nem látta a hátráltató tényezőket. Szelíden, de magától értetődő természetességgel ment át a falakon. Most az utolsón is.

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.