Gyász

Át a falakon

Perczel Anna (1942–2021)

  • Götz Eszter
  • 2021. június 23.

Nekrológ

Perczel Anna építész, urbanista, az Óvás! Egyesület alapítója 1942-ben született Párizsban. Miután családjával visszatért Magyarországra, a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán szerzett diplomát, majd a Budapesti Városépítési Tervező Vállalatnál, Vadász György műhelyében dolgozott.

A legfontosabb munkája a Gellért hullámfürdőjének rehabilitációja volt. Később, a Városépítési Tudományos és Tervező Intézet munkatársaként részt vett Józsefváros rehabilitációs szabályozási tervének elkészítésében. Évekig élt Afrikában – először két évig Algériában dolgozott, majd ugyanennyi ideig Mozambikban –, ahonnan hazatérve már másként tekintett az európai életvitelre, gondolkodásmódra, mint korábban. Ezt a „másként látást” őrizte meg, és ez vitte időről időre az építészet határvonalán túlra is.

Oda, ahol az építés nem a házról szól, hanem a tér komfortos és szerethető emberi használatáról. Szerinte ugyanis a ház nem az anyagok és formák perfekt kompozíciója, hanem olyan hely, amely támogat, befogad, szépséget teremt és szépséget tanít. Azt mondta, hogy nem tudja eldönteni magáról, hogy építész-e vagy sem. Kevés házat tervezett.

Az építészet világában csak az utóbbi években nyertek létjogosultságot a nem építés, a közösségépítés, a társadalomépítés elvei, Perczel Anna már 1984-ben ezt képviselte, miután csatlakozott a bős-nagymarosi vízlépcső ellen tiltakozó Duna Körhöz. Ott tapasztalta meg, hogy a szakmán, a hivatalon, a formális kereteken túl is fel lehet lépni – sokszor kötelező is – a környezet pusztítása ellen. Ugyanezt tette húsz évvel később, 2004-ben, amikor a pesti zsidónegyed bontási tervei napvilágra kerültek. De ekkor már ő volt, aki társakat keresett a tiltakozáshoz. Élére állt az Óvás! Egyesületnek, amely nemcsak egyszerű akciócsoport lett, hanem a városnegyed értékeit, emlékeit óvó és feldolgozó értelmiségi kör, amely könyveket ad ki, kiállításokat, konferenciákat szervez. Ennek köszönhetően a pesti zsidónegyedről ma már szinte mindenki hallott, és nemcsak itthon, de a nagyvilágban is érzékeny figyelemmel követik mindazt, ami ott történik. Perczel Anna erről szóló, Védtelen örökség című könyve 2007-ben jelent meg először, és azóta is mintául szolgál a városnegyed épületállományának értő és empatikus áttekintéséhez. Ahogy a Kik éltek, kik építettek itt? Zsidó részvétel Budapest világvárossá válásában címet viselő interaktív honlap is, amelynek megvalósulásában jelentős szerepe volt.

 
Fotó: Óvás! Egyesület/Jávor István
 

Perczel Anna egyszerre volt könnyed és állhatatos. Állításait valahol a kérdés és a csodálkozás között mondta ki, a szemöldökét felhúzva, mintha maga is meglepődne azon, amit hall. Ugyanakkor ezek kemény állítások voltak szóban és írásban, építészként és városvédőként, íróként és szervezőként. De ez a keménység soha nem valami ellen, hanem valaminek az érdekében szólt. Ez járta át minden munkáját, minden írását, minden emberi kapcsolatát. Dolgoztam vele, jól ismertem azt a lendületet, lelkesedést, amikor egy készülő könyv, terv, koncepció vagy bármi mellett nem látta a hátráltató tényezőket. Szelíden, de magától értetődő természetességgel ment át a falakon. Most az utolsón is.

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.