Gyász

Át a falakon

Perczel Anna (1942–2021)

  • Götz Eszter
  • 2021. június 23.

Nekrológ

Perczel Anna építész, urbanista, az Óvás! Egyesület alapítója 1942-ben született Párizsban. Miután családjával visszatért Magyarországra, a Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Karán szerzett diplomát, majd a Budapesti Városépítési Tervező Vállalatnál, Vadász György műhelyében dolgozott.

A legfontosabb munkája a Gellért hullámfürdőjének rehabilitációja volt. Később, a Városépítési Tudományos és Tervező Intézet munkatársaként részt vett Józsefváros rehabilitációs szabályozási tervének elkészítésében. Évekig élt Afrikában – először két évig Algériában dolgozott, majd ugyanennyi ideig Mozambikban –, ahonnan hazatérve már másként tekintett az európai életvitelre, gondolkodásmódra, mint korábban. Ezt a „másként látást” őrizte meg, és ez vitte időről időre az építészet határvonalán túlra is.

Oda, ahol az építés nem a házról szól, hanem a tér komfortos és szerethető emberi használatáról. Szerinte ugyanis a ház nem az anyagok és formák perfekt kompozíciója, hanem olyan hely, amely támogat, befogad, szépséget teremt és szépséget tanít. Azt mondta, hogy nem tudja eldönteni magáról, hogy építész-e vagy sem. Kevés házat tervezett.

Az építészet világában csak az utóbbi években nyertek létjogosultságot a nem építés, a közösségépítés, a társadalomépítés elvei, Perczel Anna már 1984-ben ezt képviselte, miután csatlakozott a bős-nagymarosi vízlépcső ellen tiltakozó Duna Körhöz. Ott tapasztalta meg, hogy a szakmán, a hivatalon, a formális kereteken túl is fel lehet lépni – sokszor kötelező is – a környezet pusztítása ellen. Ugyanezt tette húsz évvel később, 2004-ben, amikor a pesti zsidónegyed bontási tervei napvilágra kerültek. De ekkor már ő volt, aki társakat keresett a tiltakozáshoz. Élére állt az Óvás! Egyesületnek, amely nemcsak egyszerű akciócsoport lett, hanem a városnegyed értékeit, emlékeit óvó és feldolgozó értelmiségi kör, amely könyveket ad ki, kiállításokat, konferenciákat szervez. Ennek köszönhetően a pesti zsidónegyedről ma már szinte mindenki hallott, és nemcsak itthon, de a nagyvilágban is érzékeny figyelemmel követik mindazt, ami ott történik. Perczel Anna erről szóló, Védtelen örökség című könyve 2007-ben jelent meg először, és azóta is mintául szolgál a városnegyed épületállományának értő és empatikus áttekintéséhez. Ahogy a Kik éltek, kik építettek itt? Zsidó részvétel Budapest világvárossá válásában címet viselő interaktív honlap is, amelynek megvalósulásában jelentős szerepe volt.

 
Fotó: Óvás! Egyesület/Jávor István
 

Perczel Anna egyszerre volt könnyed és állhatatos. Állításait valahol a kérdés és a csodálkozás között mondta ki, a szemöldökét felhúzva, mintha maga is meglepődne azon, amit hall. Ugyanakkor ezek kemény állítások voltak szóban és írásban, építészként és városvédőként, íróként és szervezőként. De ez a keménység soha nem valami ellen, hanem valaminek az érdekében szólt. Ez járta át minden munkáját, minden írását, minden emberi kapcsolatát. Dolgoztam vele, jól ismertem azt a lendületet, lelkesedést, amikor egy készülő könyv, terv, koncepció vagy bármi mellett nem látta a hátráltató tényezőket. Szelíden, de magától értetődő természetességgel ment át a falakon. Most az utolsón is.

Neked ajánljuk

K...va nagy következményei lesznek

  • narancs.hu

Nem engedték be a Tisza Párt szakértőit és Magyar Péter pártelnököt egy miskolci gyermekvédelmi otthonba, ám a szóváltásról készült felvétel seperc kint volt a Magyar Nemzet oldalán. 

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.