Változás és folyamatosság - Allen Ginsberg 1926-1997

Nekrológ

A konvencionális európai gondolkodás szerint a halál tragédia, az élet vége, a lélek földi útjának befejeződése. Ami aztán jön - pokol vagy menny, vagy a test biológiai elbomlása; világnézetnek megfelelően -, már nem a földi lét szférája. Van az élet és a lélek kezdetének és végének egy másik felfogása, az ázsiai univerzalizmusok, a buddhizmus és a hinduizmus elgondolása a lélek vándorlásáról s a szellem megmaradásáról.

Allen Ginsberg az utóbbi világnézet szerint élte élete nagyobbik részét; most, hogy meghalt, ő maga bizonyosan a buddhista dialektika tézisét - a halál a változás és a folyamatosság pillanata a lélek útján - hangoztatná az elkerülhetetlen esemény kapcsán. A Tan Oroszlánja (Dharma Lion, ahogy egy róla szóló életrajzi könyv címe nevezi) évtizedek óta tudatosan készült a halálra, tudta, hogy reszketeg, sérülékeny teste el fogja hagyni, de tudta azt is, hogy lelke örök.

Eörsi és Ginsberg

Eörsi és Vágvölgyi és Ginsberg

 

Pár éve öntetszelgőn azt próbáltam meg kikalkulálni magamban, hogy azok közül az emberek közül, akikkel volt módom találkozni, kinek volt a legnagyobb hatása a világtörténelem menetére. A sors különös kegyetlensége folytán találkoztam egy rakás politikussal, jattoltam amerikai elnökkel és brit miniszterelnökkel; Közép- és Kelet-Európa történelemfordítói közül van szerencsém néhány kiemelkedően jelentékeny embert ismerni. Arra jutottam, hogy azok közül, akikkel személyesen is találkozhattam, nyilván Allen Ginsberg az, aki személyesen a leginkább otthagyta névjegyét ezen a századon. Ginsberg nélkül a század második felének ifjúsági szubkultúrája, ellenkultúrája és később tömegkultúrája nem lett volna az, ami. Ginsberg nélkül nem lenne ugyanaz a rock ´n´ roll és az irodalom, a politika és a hagyományostól elütő életvitelek. Egy nagy alakkal lenne szegényebb a század globális legendáriuma, és ezen belül is a legnagyobb hatást elért amerikai mitológia, ha Allen Ginsberg nem azt és nem úgy csinálta volna, amit csinált. "Sometimes I think, `That little queer, that ugly kike is the bravest man in America`." ("Néha azt gondolom, `az a kis buzeráns, az a randa bibsi a legbátrabb ember Amerikában`.") Norman Mailer mondta ezt róla.

Allen Ginsberg valóban nem kis dolgokkal szegült szembe. Tengelyt akasztott az FBI-jal és a CIA-vel, a kubai és a csehszlovák titkosszolgálattal, a kínai hatóságokkal, az észak-vietnami kommunista és a dél-vietnami jobboldali diktatúrával. De leginkább a világ összes nyárspolgárával, "Middle America" szemforgató bigottériájával, a viceházmesterek konformizmusával, a világ összes diktatúrájának és autokráciájának Untertanjaival. Allen Ginsberg próféta volt, egy olyan, kis dolgokból épülő világnézet prófétája, amely nem állt össze a német ideológia szerinti egységes renddé, hanem intuícióból, művészetből, keleti filozófiából és vallási gyakorlatból, legalizált tudattágítókból és politikai ellenzékiségből, makrobiotizmusból és kisebbségi ösztönéletből és életvitelből állt össze rendszerré, mélyebb, megéltebb rendszerré, mint az európai racionalizmuson épülő spekulatív utópiák.

Ginsberg bármilyen - judeo-keresztény vagy buddhista, animista vagy marxista, bármilyen egyéb materialista -, hangsúlyozom: bármilyen világnézet értelmében Allen Ginsberg halhatatlan! Ebben a halhatatlanságban halála változás, amely a folyamatosságot hangsúlyozza. Egy nagy művész, gondolkodó és próféta most elment, hogy örökre itt maradjon.

Vágvölgyi B. András

 

Eörsi István: Gyászhír után


Rádiós gyászhír tátrai kis faházban:

"A legobszcénabb költő, a jóléti

társadalom ellensége meghalt."

Felveszem kabátom, kisétálok

az esti fák közé. A hó szitál, mint

Catullus, Blake és Ginsberg korában.

Fehérség felesel feketeséggel.

Az nincs már, aki szabadabb volt

nálam.

Ferde száját és szemüvegét

megcsókolnám most. Zsidó ateista,

buddhista lélek, megtaláltad-e

a napfényes ablakban a kulcsot,

hogy visszakússz vele sötét folyosón át

őrült anyádba, Naomiba?

1997. április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.