Olvasói levél

Diplomáciai vadászszezonok

  • 2014. augusztus 17.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2014. július 10.

Tisztelt Szerkesztőség!

Ara-Kovács Attila írása számos, kormánytisztviselői pályafutásomat érintő tévedést tartalmaz. Ez már csak azért is sajnálatos, mert a szerzőt több mint húsz éve ismerem, így akár meg is kérdezhetett volna állításainak igazáról. Sajnos ez elmaradt.

Ha megkérdez, elmondtam volna, hogy az Európai Unió ügyeivel foglalkozó államtitkárság továbbra is a Külgazdasági és Külügyminisztériumban működik, s ha esetleg később át is kerül a Miniszterelnökségre, az korántsem azért történne, hogy akár Győri Enikőnek, akár nekem vagy másnak "menedéket adjon". Az uniós államtitkárság kötelékében való munkára Navracsics Tibortól érkezett a megtisztelő felkérés, amit "semmibe lökésnek" aligha nevezhetünk.

Ha Ara-Kovács Attila megkérdez, akkor azt is elmondtam volna neki, hogy Balog Zoltán miniszter úr ugyancsak megtisztelő felkérése nem "egy számomra kreált tökéletesen értelmetlen és funkciótlan helyettes államtitkárságra szólt a kulturális tárcán belül", hanem egy olyan feladatkörre, ami az egész tárca, mind a nyolc ágazati államtitkárságának kül- és európai uniós ügyeit fogja össze, ami egyébként már jóval az én felkérésem előtt is a tervek közt szerepelt.

Miután közvetlen felettesem és régi barátom, Győri Enikő a külföldi diplomáciai szolgálatot választotta, s mivel az Emberi Erőforrások Minisztériumának illetékességi körébe tartozó ügyek nemzetközi összefüggéseit Magyarország külföldi érdekérvényesítése szempontjából döntő fontosságúnak gondolom, örömmel mondtam igent Balog Zoltán felkérésének.

Ha már nem tudtam előzetesen elmondani a fentieket a szerzőnek, hálás lennék, ha az olvasók legalább utólag értesülhetnének róla.

Üdvözlettel

Prőhle Gergely

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.