Olvasói levél

Diplomáciai vadászszezonok

  • 2014. augusztus 17.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2014. július 10.

Tisztelt Szerkesztőség!

Ara-Kovács Attila írása számos, kormánytisztviselői pályafutásomat érintő tévedést tartalmaz. Ez már csak azért is sajnálatos, mert a szerzőt több mint húsz éve ismerem, így akár meg is kérdezhetett volna állításainak igazáról. Sajnos ez elmaradt.

Ha megkérdez, elmondtam volna, hogy az Európai Unió ügyeivel foglalkozó államtitkárság továbbra is a Külgazdasági és Külügyminisztériumban működik, s ha esetleg később át is kerül a Miniszterelnökségre, az korántsem azért történne, hogy akár Győri Enikőnek, akár nekem vagy másnak "menedéket adjon". Az uniós államtitkárság kötelékében való munkára Navracsics Tibortól érkezett a megtisztelő felkérés, amit "semmibe lökésnek" aligha nevezhetünk.

Ha Ara-Kovács Attila megkérdez, akkor azt is elmondtam volna neki, hogy Balog Zoltán miniszter úr ugyancsak megtisztelő felkérése nem "egy számomra kreált tökéletesen értelmetlen és funkciótlan helyettes államtitkárságra szólt a kulturális tárcán belül", hanem egy olyan feladatkörre, ami az egész tárca, mind a nyolc ágazati államtitkárságának kül- és európai uniós ügyeit fogja össze, ami egyébként már jóval az én felkérésem előtt is a tervek közt szerepelt.

Miután közvetlen felettesem és régi barátom, Győri Enikő a külföldi diplomáciai szolgálatot választotta, s mivel az Emberi Erőforrások Minisztériumának illetékességi körébe tartozó ügyek nemzetközi összefüggéseit Magyarország külföldi érdekérvényesítése szempontjából döntő fontosságúnak gondolom, örömmel mondtam igent Balog Zoltán felkérésének.

Ha már nem tudtam előzetesen elmondani a fentieket a szerzőnek, hálás lennék, ha az olvasók legalább utólag értesülhetnének róla.

Üdvözlettel

Prőhle Gergely

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.