Olvasói levél

Gondolkodás nélkül

  • 2014. augusztus 17.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2014. június 12.

Lannert Judit Miért nem megy a magyarnak a matek? alcímű cikkhez tennék hozzá egy illusztrációt.

Fiam másodikos, a Dinasztia kiadó "A matematika csodái, 2. osztály" könyvéből tanulnak. Lannert Judit minden észrevételével egyetértve (a tanterv túl sok ismeretet ad át, alapvető megalapozás nélkül) egy példát emelnék ki, ami a matematika oktatása és használata közötti rést részben magyarázhatja. A szorzótáblához érve kiderül, hogy a tankönyv szerint 2°4 négy darab kételemű halmazt jelöl, míg 4°2 két darab négyeleműt. Gyerekem, aki a magyar nyelvhasználatot követve próbálta a halmazábrákat és a szorzatokat összekötni, sorozatban vétette első nap a hibákat, de aztán átállt. Azt mondta, először kitalálja a helyes megoldást, aztán az ellenkezőjét veszi, és azt írja be válaszként. (Ez az a mondat, amit legkevésbé szerettem volna hallani tőle az iskolával kapcsolatban.)

Az (egyébként minden tiszteletet megérdemlő, kiváló pedagógus) tanítónk szerint ez egy új módszer. Megtaláltam a neten a tankönyv tanári kézikönyvét (http://source.dinasztia.hu/files/tanitoikk.pdf), ezeket írja:

"Ne tántorítson el bennünket az a tény, hogy a szülők esetleg nem így tanulták. (Ilyen problémával egyre kevesebbet fogunk találkozni, hiszen a tanítóképző főiskolákon is így tanítják a leendő pedagógusoknak.) Jól bevált dolog ilyenkor egy szülői értekezletet tartani e kérdés tisztázására. [...]

Egyenlő számok összeadásaként: 4+4=8

A négy lufit megszemélyesítő szám a 4, kétszer szerepel tagjaként az összeadásban. Szorzásként ez így olvasható: 4°2=8 Négy szorozva kettővel az nyolc. Négynek a kétszerese az nyolc. Kétszer négy az nyolc. [...]

Legjobban viszont a következő állítás győzi meg őket: Nem mindegy, hogy 5 gyerek kap 2-2 nyaklevest, vagy 2 gyerek kap 5-5 nyaklevest. Gondold végig!"

Üdvözlettel:

Németh Renáta

matematikus, szociológus

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.