Olvasói levél

Lehanyatlik

Magyar Narancs, 2012. február 9.

  • 2012. április 1.

Olvasói levelek

"Egyre kevésbé emlékszünk rá, de a rendszerváltáskor abban maradtunk magunkkal, hogy Magyarország áttér az egyetlen bizonyítottan működőképes gazdasági és társadalmi modellre, a piacgazdaságra" - indítja gondolatmenetét a szerk. a Malév összeomlása kapcsán. Ezzel a mondattal nincs is semmi baj. Annál inkább a természetesnek vélt folytatással:

"A váltás fájdalmas velejárója volt, hogy a piaci versenyben helytállni kényszerülő, ám arra nem képes vállalatokat el kellett adni, vagy be kellett zárni. Mert amelyik állami tulajdonban marad, az továbbra is veszteséges lesz, és úgyis be kell majd csukni - amit jobb mielőbb megtenni, mert úgy olcsóbb." (Kiemelés tőlem - M. Gy.)

Ez az a félig megemésztett tankönyvi gondolatmenet, tipikus fél- (vagy akár kilencvenszázalékos) igazság, ami tényleg rengeteg fájdalmat okozott a rendszerváltás környékén, és azóta is - persze általában nem a hangoztatói számára. Dogmatikus sulykolása szerepet játszott a magyar liberalizmus, kritikátlan elfogadása a magyar szociáldemokrácia hitelvesztésében. Számos olyan eset van, amikor egyáltalán nem biztos, hogy nemzetgazdasági szinten a (gyors) bezárás a legolcsóbb.

Először is, egy vállalat veszteségességét az alacsony hatékonyságon kívül okozhatja monopolista versenytorzítás vagy a versenytársak támogatása más állam részéről. A magyar mezőgazdaság, élelmiszeripar szereplőinek gyakran kellett támogatott versenytársakkal megküzdeniük. Egy másik eset az erőfölénnyel visszaélés, amikor a tőkeerős vállalkozás addig tartja alacsonyan árait, amíg a nála kisebb tőkeerejű, de nem feltétlenül kevésbé hatékony versenytársai becsődölnek, majd utána visszaáll a magasabb árakra, megszüntetve a korábbi látszólagos magasabb hatékonyságot. Az esetek jelentős részében, amikor tényleges hatékonyságkülönbségről van szó, tényleg kárt okoz az állami támogatás (aminek egyik formája lehet az állami tulajdon), de lehetnek és minden bizonnyal voltak olyan esetek, amikor célszerű lett volna az állami szerepvállalás további fenntartása. Különösen akkor, ha a gyors eladás során a vevő igazából csak piacot és nem céget vásárol.

Másodszor, érdemes figyelembe venni az adott vállalat munkatársi gárdájában megtestesülő emberi tőkét, speciális képzettséget, melynek újratermelése komoly erőforrásokat igényelhet. Vannak olyan esetek, amikor ez az emberi tudás elavult, nincs többé szükség rá, más esetekben viszont gondatlan elherdálása nemzetgazdasági szinten nagyobb kárt okozhat, mint - a megfelelő megoldás megtalálásáig - enyhén veszteséges továbbfoglalkoztatása.

Harmadszor, és ez a legfontosabb, meg kell különböztetni egymástól a piaci és a nemzetgazdasági szintű veszteséget. Egy vállalkozás bezárásakor az állam (a közösség) számára rengeteg járulékos költség keletkezik: a munkanélkülivé válók megszűnő adó- és járulékbefizetései, a számukra kifizetendő segélyek, hosszabb távon az esetleges tartós munkanélküliség hatására romló egészségi állapot, a növekvő bűnözés. Különösen jelentős lehet a tovagyűrűző hatás, a csökkenő fizetőképes kereslet miatt más, helyi vállalkozások (például helyben értékesíthető szolgáltatásokat nyújtó kisvállalkozások) bedőlése. És akkor azt a tényt, hogy kevés olyan társadalmi jelenség van, amely jobban roncsolja a személyiséget, a társadalmi kapcsolatokat, mint a tartós munkanélküliség, még figyelembe sem vettük, holott talán ez a legfontosabb.

Adott esetben a vállalkozás vagy állami vállalat életben tartásához szükséges közköltségek jelentősen kisebbek lehetnek, mint a bezárásból adódó veszteség. Természetesen az életben tartásnak is vannak járulékos negatív hatásai: torzítja a piaci versenyt, ronthatja életképes vállalkozások piacra kerülési esélyét, növeli a korrupció lehetőségét, ezért hosszú távon ilyen állapotot nem célszerű fenntartani. De egyáltalán nem mindegy, hogy - különösen tömeges vállalatbezárások vagy éppen válság esetén - a piaci egyensúly a munkanélküliség milyen szintje mellett jön létre. Gondosan mérlegelő és időzítő állami szerepvállalás elősegítheti, hogy a szükséges vállalatbezárások mellett is viszonylag magasabb maradjon a foglalkoztatás. Egyáltalán nem biztos, hogy minden esetben olcsóbb a veszteséges állami vállalat bezárását minél előbb megtenni, sőt a különösen alacsony magyar foglalkoztatási szint kialakulásában és tartóssá válásában ez a dogmatikus gondolat bizonyosan szerepet játszott.

Remélem, hogy gondolatmenetemből világos, de a félreértések elkerülése érdekében hangsúlyozom, nem azt kívántam bizonyítani, hogy az állami vállalatokat mindenáron fenn kell tartani, és azt sem, hogy az állami vállalat hatékonyabb, mint a magán. Amellett érveltem, hogy a valóság a mereven alkalmazott, ideologikus téziseknél sokkal árnyaltabb, gondosabban mérlegelő megközelítést kíván. (A Malév konkrét esetében sem akartam állást foglalni, mert nem értek hozzá. Lehet, hogy már rég be kellett volna zárni, az is lehet, hogy szakértő és korrupciómentes állami beavatkozással elő lehetett volna segíteni egy nemzetgazdasági szinten hatékony piaci állapot kialakulását. De a kérdés eldöntése egyáltalán nem olyan triviális, ahogyan azt a szerk. kommentárja elképzeli.)

Molnár György,

matematikus-közgazdász

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.