Olvasói levelek 2022/10.

  • 2022. március 9.

Olvasói levelek

Filofej orosz szerzetes a 16. század húszas éveiben írta le teóriáját, mely szerint Konstantinápoly a második Róma, Moszkva a harmadik, negyedik Róma pedig nem lesz.

Szerinte az első két város nem volt képes az egyetemes krisztusi küldetés teljesítésére, a kereszténység megvédésére, ezért Moszkva szent feladata ennek a végrehajtása. Elmélete foglalkozott az állami és egyházi vezetési teendőkkel, hangsúlyozta a két hatalom egységét. Mindez az orosz ortodox egyház hivatalos programja lett, majd az 1551-es zsinaton az orosz nagyfejedelemség állami irányelvévé vált.

Én erről először a szovjet éra emblematikus világtörténetében, Iljin-Szegál Hogyan lett az ember óriás? című könyvében olvastam. Ezt a kötetet is átitatta az orosz küldetéstudat, amely századokon át táplálta e nép önbizalmát és igyekezett csökkenteni elmaradottságából fakadó kisebbségi érzéseit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.