Olvasói levelek 2022/31.

  • 2022. augusztus 3.

Olvasói levelek

Olvasói levél a Lakner László-kiállítás recenziójáról.

„Ez azért túlzás”, Magyar Narancs, 2022. július 7.

Tisztelt Magyar Narancs!

Krusovszky Dénes ismertetője Lakner László debreceni kiállításáról a Fehér Dávid által alkotott narratíva mentén épült fel. A főszerepet a Varrólányok… című kép viszi, mint holokauszt témájú és tárgyú fő mű.

Már Kürti Emese is jól látta Katasztrófa utáni művészet című cikkében (Magyar Narancs, 2011. július 14.), hogy ez, finoman szólva, tévedés. Az alkotás Krusovszky írásában ugyan 1959–60-as születéssel bír, hivatalossá vált életrajzában (Lakner László: Varrólányok Hitler beszédét hallgatják – szepmuveszeti.hu) azonban 1960 szerepel. De ez legyen a legkisebb hiba!

Mindegy ugyanis melyik évben állunk: ekkor az a szó, hogy holokauszt, nem szerepelt a magyar köznyelvben és -szótárban. Erről Szécsény András alapos dolgozata (Holokauszt reprezentáció a Kádár-korban – real.mtak.hu) mindent elmond. Idézi a történészek álláspontját kifejtő Gyáni Gábort is: „Az 1980-as évekig a történészek [Magyarországon] nem sok figyelmet szenteltek a zsidó genocídiumnak; rendszerint vészkorszakként utaltak rá, és az események fasiszta jellegét emelték ki, vagy­is nem, vagy alig tettek különbséget a világháború által előidézett általános magyar és a zsidó tragédia között.” Ez világos, s Komoróczy Géza az önéletrajzi interjúkötetében is pontosan ugyanezt állítja. Nem volt önálló fogalom a különleges pusztításra a magyar (köz)beszédben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.