Olvasói levelek 2022/31.

  • 2022. augusztus 3.

Olvasói levelek

Olvasói levél a Lakner László-kiállítás recenziójáról.

„Ez azért túlzás”, Magyar Narancs, 2022. július 7.

Tisztelt Magyar Narancs!

Krusovszky Dénes ismertetője Lakner László debreceni kiállításáról a Fehér Dávid által alkotott narratíva mentén épült fel. A főszerepet a Varrólányok… című kép viszi, mint holokauszt témájú és tárgyú fő mű.

Már Kürti Emese is jól látta Katasztrófa utáni művészet című cikkében (Magyar Narancs, 2011. július 14.), hogy ez, finoman szólva, tévedés. Az alkotás Krusovszky írásában ugyan 1959–60-as születéssel bír, hivatalossá vált életrajzában (Lakner László: Varrólányok Hitler beszédét hallgatják – szepmuveszeti.hu) azonban 1960 szerepel. De ez legyen a legkisebb hiba!

Mindegy ugyanis melyik évben állunk: ekkor az a szó, hogy holokauszt, nem szerepelt a magyar köznyelvben és -szótárban. Erről Szécsény András alapos dolgozata (Holokauszt reprezentáció a Kádár-korban – real.mtak.hu) mindent elmond. Idézi a történészek álláspontját kifejtő Gyáni Gábort is: „Az 1980-as évekig a történészek [Magyarországon] nem sok figyelmet szenteltek a zsidó genocídiumnak; rendszerint vészkorszakként utaltak rá, és az események fasiszta jellegét emelték ki, vagy­is nem, vagy alig tettek különbséget a világháború által előidézett általános magyar és a zsidó tragédia között.” Ez világos, s Komoróczy Géza az önéletrajzi interjúkötetében is pontosan ugyanezt állítja. Nem volt önálló fogalom a különleges pusztításra a magyar (köz)beszédben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.