Olvasói levelek

  • .
  • 2010. január 14.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. december 17. Nyelvében él a nemzet Hogy milyenek a cigányok? - Ha jól figyel az ember a környezetére, akkor sokat tanulhat.
Én például nemrégiben a következőket tudtam meg. Megosztom az olvasókkal frissen szerzett ismereteimet.

A cigányok "nem tudnak beosztani semmit, hanem úgy élnek, mint a bennszülöttek. Amikor jön a segély, a kutya is szalámit eszik, egy hét múlva már semmijük sincs." Miközben a nem cigány falusi szegények "képesek megművelni a konyhakertjeiket, (...) a cigányok még csak egy gyümölcsfa ültetésére sem hajlandók". "Többségük (...) nem hajlandó dolgozni, nem is 'éri' meg neki a szezonmunkában történő részvétel, amikor a munkanélküli-közmunkával vagy segéllyel jobban jár." Munkát adni nekik "azért sem könnyű, mert többségük nem lát egy napnál előbbre (nem tanította meg őket erre senki). A napszámot sokan arra használják ki, hogy a munkaadójukat becsapják: felügyelet nélkül megbízhatatlanok, este oda mennek vissza lopni, ahol reggel dolgoztak. Ezért sem alkalmaznak szívesen cigányokat a szőlőben." S ha ez még mind nem lenne elég, akkor megtudunk még egy igen jellemző történetet is: "a kocsmában valakinek elfogyott a pénze, és a saját lányát ajánlotta fel italért egy másik társaságnak."

Ha most azt gondolná valaki, hogy mindez az ötödik féldeci után a sarki kocsmában, a futballmeccsen vagy a Favella-villa titka című kibeszélőshow-műsorban hangzott el, nagyon téved. Ezt Ungváry Krisztián, a jeles jelenkortörténész olvasói levelében olvastam egy jó nevű liberális hetilapban, a Magyar Narancsban. Ez az empatikus nyelv és a mögötte meghúzódó árnyalt tudományos elemzés bizonyára sokat segít majd az interetnikus feszültségek enyhítésében, és hozzásegíti a roma és nem roma közösség tagjait egymás jobb megértéséhez és kölcsönös elfogadásához.

Kertesi Gábor

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.