"Olvasói levelek" - K. történetei - Gyürkőzés a múlttal

  • .
  • 2010. január 14.

Olvasói levelek

Magyar Narancs, 2009. november 26. Kedves MaNcs! Mindig szívesen olvasom "K.
történeteit", a legutóbbiban viszont találtam egy valószínűsíthető tévedést, illetve nem értek egyet egy lényeges ítéletével. Kőszeg politikai indíttatású gyűlöletként értékeli, hogy a70-es években két nem szász német leányzó gyűlölettel beszélt egy szász határőrről. Viszszaemlékezve úgy gondolom, sok visszafojtott indulat feszítette az akkori NDK-t, de nem volt szignifikáns területi politikai ellentét az egyes régiók között. Németország területe nagy, így erős a területi tagozódottsága. Az egyes tartományok, régiók között jelentős kulturális, mentális, történeti különbségek voltak és vannak. Persze itt is működnek a sztereotípiák, és itt jönnek be a képbe a szászok. Az általános német megítélés a szászokat és a bajorokat - bizony, kedves Bayern München- és München-rajongók! - helyezi a szimpátiarangsor végére, nem utolsósorban tájszólásuk alapján, mely a más régiók német lakóinak fülében durván hangzik. Kőszeg Ferenc ült ott akkoriban a vonaton, én mégis azt hiszem, az a két NDK-béli lány akkor az ismeretlen szász katonát nem politikai okból utálta, hanem csak azért, mert szász volt. Talán nem véletlen, hogy Németországon belül a volt NDK területén a legnagyobb az idegengyűlölet, s legtöbb a náci, sajnos.

Ennél fontosabbnak tűnik, hogy én nem kritizálnám a németeket azért, mert nagyon büszkék arra, amit ők "Vergangenheitsbewältigungnak" neveznek, s amit Kőszeg helyesen így magyarít: gyürkőzés a múlttal. Elsősorban azért, mert a többi nemzet alig mutat hajlandóságot a szembenézésre múltjával, főleg a második világháborús felelősséget illetően (itt mi magyarok nem is állunk rosszul). Tudomásom szerint ott az egész értelmiség példásan gyürkőzik a náci múlttal, a jobboldaliak is, akik ott persze élesen elhatárolódnak a mai náciktól.

Szégner Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.